Marvel Heroes Preview

Preview
dinsdag, 18 december 2012 om 17:30
xgn google image
Iedereen heeft er wel eens van gedroomd om zich in de rol van een superheld te begeven. De wereld redden van al het kwaad en natuurlijk te eindigen met de liefde van je leven. Klinkt als een verdomd mooi leven, als je het ons vraagt. In de MMO schuine streep dungeon crawler Marvel Heroes kun je dit leven leiden - tot op enige hoogte. Een groot aantal superhelden staat klaar om aan jouw zijde te vechten. Van de oersterke Ms. Marvel, tot de ruwe weerwolf Wolverine. Wij doken in de gesloten bèta en gingen eens goed kijken of het wel leuk knokken gaat worden in deze game. Niks geen oneerlijke stoten onder de riem, want daar worden we niet vrolijk van.
Redelijk onwetende wat we van Marvel Heroes zouden kunnen verwachten, kozen we voor de femme fatale Miss Marvel, een onwijs sexy chick waar je absoluut geen ruzie mee moet zoeken. Pfoe, die vuisten van haar slaan je toch in één keer knockout. Nee, die kun je maar beter aan je zijde hebben. Gaan we haar gaven voor goed of kwaad gebruiken, beste lezer? De echte Marvel fan weet het antwoord al, want ze is een good girl in hart en nieren. Nou, vooruit dan maar.
Geen rust voor goed en kwaad
Zoals het een echt superheldenavontuur betaamt, is de wereld weer in grote wanhoop. Kan ook niet anders natuurlijk, want je hebt altijd slechteriken. Dood en verderf zijn twee elementen die in Marvel Heroes prominent op de voorgrond staan. Goed voer voor een intense game waarin je verschillende hoofdstukken doorloopt en een verhaal volgt, temidden van talloze andere superhelden en bad guys. Reden genoeg voor de superheldenorganisatie S.H.I.E.L.D. om in actie te komen! Hé Nick Fury, jij ook hier?
Talloze superhelden in je broekzak
En in actie komen zul je, maar je moet natuurlijk wel ergens beginnen. Wij konden in de bèta kiezen uit vijf hoofdpersonages, waaronder Ms. Marvel, Wolverine en Hawkeye. Iedere superheld heeft zijn eigen unieke vaardigheden, die ervoor zorgen dat je fris en fruitig door kunt blijven knokken. Leuk en opvallend detail is dat je op ieder gewenst moment kunt wisselen tussen personages.
Om een nieuwe held aan jouw zijde te kunnen krijgen, zul je echter in de buidel moeten tasten. In Marvel Heroes gaan transacties via credits als ruilmiddel. Of je hiervoor echt geld moet betalen, dat is nog maar de vraag. Gezien de game een free-to-play model hanteert, zou het niet eens een onlogische stap zijn. Op het moment van schrijven kunnen we helaas alleen maar gissen of dit model in Marvel Heroes zal gaan zorgen voor een pay to win scenario, of niet. De tijd zal het leren.

Een pact met de duivel
Al vanaf de eerste seconde dat Marvel Heroes zijn kunstje toont, valt op hoe erg de game leentjebuur heeft gekeken bij een andere bekende dungeon crawler, Diablo. Met de muis kun je vrij rondbewegen over onbekende gebieden, terwijl de camera van schuinbovenaf nieuwsgierig meekijkt met de helse avonturen die je beleeft. Het toetsenbord heb je nodig om aanvallen te selecteren uit de aanvalsbalk. Een welbekend systeem dat we al in talloze eerdere games hebben gezien.
Talloze vijanden komen nagenoeg non-stop op je afgeraasd, klaar om je naar het hiernamaals te knallen, slaan of bombarderen. Pauze is een woord dat je in Marvel Heroes eigenlijk niet zult kennen. Interessant. Aan de ene kant houdt het je scherp en ben je constant bezig tactieken te verzinnen, maar dit houdt ook in dat je maar zelden een tel adempauze krijgt. Wat ons betreft zou het tempo wel ietsje lager mogen. Let je even niet op dan word je al snel overweldigd door massa's aan vijanden, met de dood als logisch gevolg.
Marvel Heroes biedt de actieliefhebber ontelbare, dodelijke obstakels die je moet trotseren en waardevolle schatten die je gaandeweg oppikt. Net zoals in de meeste dungeon crawlers het geval is, ben je in deze game weer de ultieme zoektocht naar de beste uitrusting aan het uitvoeren. Iedere vijand laat loot vallen, de ene keer beter dan de andere. Daarnaast kom je overal speciale 'elites' en 'specials' tegen, opponenten die beduidend sterker zijn dan hun normale evenbeeld. Logischerwijs kun je hiervan weer betere spullen vinden, dus dat is de fijne keerzijde van de munt. Wederom wil je maar blijven spelen om jouw personage te kunnen voorzien van een nieuw wapen, betere handschoenen of een mooiere muts. Ja, de verslavingsfactor is hoog zou je kunnen zeggen.
Als een houten klaas die de dans des doods uitvoert
Toch werkt dit in Marvel Heroes concept nagenoeg een stuk statischer dan we gewend zijn van pak 'em beet Diablo III (daar gaan we weer). Deze twee titels met elkaar vergelijkend, valt niet te ontkennen dat Marvel Heroes een stuk meer worstelt met de spelmechanieken. Het vechten gaat langzamer, bijna tot op het punt dat het lijkt alsof je een turn-based titel aan het spelen bent. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn als je in de huid wilt kruipen van een gigantisch sterke supermens. Dan wil je rammen, schieten en slaan totdat je amper meer kunt staan. De impact van een gevecht is daardoor minder intens. Hetzelfde geldt als je een baas probeert te verslaan. Een keiharde rendez-vous met Magneto of Electro moet immers wel memorabel kunnen zijn, vind je niet?
Ook de omgevingen werken nog niet bepaald mee aan een rooskleurig beeld. De omgevingen waarin je ronddwaalt en de vijanden die je tegenkomt, voelen zo generiek als maar kan aan. Heb je één park gezien, dan ken je ze allemaal. Hetzelfde geldt voor jouw belagers, die nagenoeg maar twee à drie verschillende gezichten hebben. Eeuwig zonde! Het zijn de kleine nuances die een game net een beetje extra bijzonder kunnen maken. Nuances die Marvel Heroes helaas niet kent. In ieder geval niet in de kleine handvol levels die wij hadden doorlopen.
Vele superkrachten maken licht werk
Toch doen we Marvel Heroes geen eer aan door te zeggen dat dit spel al dood zou zijn voordat het is gearriveerd. Integendeel zelfs. We hadden het genoegen om gezamenlijk zij aan zij met een Amerikaanse concullega te mogen staanen meteen merk je dat de game opbloeit; alsof Marvel Heroes puur in elkaar is gezet voor coöperatieve doeleinden, terwijl je de game prima in je eentje zou kunnen spelen. Een buddy aan je zijde is dus een absolute must. Of twee. Of zestien. Want in deze MMO kun je met talloze andere superhelden de wereld (on)veilig maken. Helemaal als je met een groepje spelers speelt die ieder een superheld bestuurt die met auto's kan gooien. Verdomd fijne chaos!
De weg van een superheld is een lange
De potentieput in Marvel Heroes is diep, kunnen we zeggen. Je hebt een flink aantal superhelden om uit te kiezen en daarnaast lijkt het een aantal verfrissende toevoegingen te brengen, zoals de mogelijkheid om op ieder gewenst moment van personage te wisselen om dit vervolgens verder te trainen. Helemaal top. Het houdt je namelijk echt in de game om kont te kunnen blijven schoppen. Des te teleurstellender is het dat de spelwereld zo ongelofelijk generiek aanvoelt; bijna levensloos zelfs. Het zijn zaken waar ontwikkelaar Gazillion echt nog even flink aan moet sleutelen. Want Marvel Heroes is niet geschikt voor een spelervaring waar je katten uit de bomen redt in de hoop dat je een kusje van je knappe buurmeisje krijgt. Je wilt meer, je wilt groots en je wilt alles het liefst zo bombastisch mogelijk krijgen. Werk aan de winkel voor Gazillion dus. Het is te hopen dat daar ook een superkracht voor is..