Sine Mora (Vita) Review

Review
dinsdag, 18 december 2012 om 17:00
xgn google image
De tijden van Contra, waarin doodgaan eerder regel dan uitzondering was, worden gemist. Zowel twee- als driedimensionale games staan onder vuur, dat ze tegenwoordig te weinig uitdaging bieden en dat doodgaan vaak juist gestimuleerd wordt. Sine Mora, een 2D side-scroller van Grasshopper die digitaal wordt verkocht, liet eerder dit jaar op de Xbox 360 met zijn 'easy to learn, hard to master-principe' het tegenovergestelde zien. De steampunk shooter is er nu voor PS3 en PS Vita.
Aanvankelijk bedoeld als een exclusive voor Microsoft, eindigt Sine Mora uiteindelijk in een multiplatformer trouw aan het shoot ‘em up-genre. XGN-redacteur Berry waagde zich aan de XBLA-versie en beoordeelde het met een verrassende 9,0, dankzij de heerlijke uitdaging, de unieke visuele stijl en de vernieuwingen in de gameplay zoals het spelen met de tijd. Nu is Sine Mora dan ‘eindelijk’ verkrijgbaar voor de consoles van Sony, en Grasshopper ziet deze versie als de ‘definitieve’.
Oftewel, zoals de game eigenlijk bedoeld is. In vergelijking met de vorige versies bevat de PS Vita-versie een paar extra levels, een gloednieuwe Challenge modus en natuurlijk maakt het gebruik van de functionaliteiten van de nieuwe draagbare spelcomputer. Vanzelfsprekend kun je altijd nog kiezen voor de klassieke, standaard besturing, maar Grasshoper dwingt je haast om te kiezen voor de vernieuwde. Dat is in onze ogen een foute keuze, omdat Sine Mora besturen via het aanraakbare scherm een stuk moeilijker werkt en bovendien voegt het niet zo heel veel toe.
Weinig toevoegingen
Door het gebruiken van de klassieke besturing valt eigenlijk de grootste ‘vernieuwing’ van Sine Mora al weg. Buiten een paar nieuwe levels (met evenzo nieuwe en gruwelijk toffe eindbazen) en een nieuwe modus is er niet veel veranderd ten opzichte van een paar maanden geleden. Dient misschien gezegd te worden dat door het kleine, 5-inch OLED scherm het spel nog niet eerder zo haarscherp werd vormgegeven. De driedimensionale Final Fantasy-achtige omgevingen met een bizarre mix van bouwstijlen en een uitgebreid kleurenpalet zagen er nog niet eerder zó indrukwekkend uit.
Dan de Challenge modus, die in feite niets meer is dan een modus waarbij je levels speelt die al in de verhaalmodus zaten, maar waar je nu zoveel mogelijk vijanden moet zien uit te roeien. Een minuscule toevoeging, dus. Maar hé, het is in ieder geval beter dan niets en het rekt de herspeelbaarheid best wel door de aanwezigheid van leaderboards. Het laatste extraatje op de PS3- en Vita-versie is een nieuw personage: Wilhelmina Muller van Under Defeat. Leuk voor de liefhebbers, maar ook niet meer dan dat.
Maar nog steeds fantastisch
Weinig veranderingen, maar dat kun je Grasshopper verder niet kwalijk nemen. Met Sine Mora op de Xbox 360 leverde het al één van de beste downloadbare titels van het jaar, en dat geldt nu ook voor deze twee versies. Nog steeds is tactisch inzicht hebben de sleutel tot succes. De 2D-shooter overdondert je vaak met onontwijkbare aanvallen, maakt niet uit op welke moeilijkheidsgraad. Vaak ben je minutenlang bezig om een aanval te ontwijken, zonder dat je zelf ook maar één kogel hebt afgevuurd. Tijdverlies is daardoor onvermijdelijk.
Met dezelfde pluspunten heeft Mine Sora natuurlijk ook dezelfde minpunten, en hetgeen waar Berry in zijn recensie zich aan stoorde, was aan de korte verhaalmodus. Dat is op de PS Vita niet anders. In een paar uur ben je door alle levels heen en rollen de credits alweer over het scherm. Voor een downloadbare titel is dat natuurlijk niet zo heel raar, maar het is jammer dat Grasshopper niet meer uit de kast heeft getrokken. De ‘definitieve versie’ heeft daarom weinig recht van betekenis. Een multiplayermodus was bijvoorbeeld welkom geweest.
Aanrader voor iedere Vita-bezitter
Door een salvo aan lasers, raketten en andere obstakels zit je helemaal in je element tijdens het spelen van Sine Mora. Dat is natuurlijk niets nieuws, zo lieten we begin dit jaar al in onze recensie voor de Xbox 360 weten. Nu is de klassieke shooter er dan eindelijk voor een prikkie voor de PS3 en de PS Vita, en daarop excelleert het even zo sterk, met een paar kleine toevoegingen die de herspeelbaarheid net wat oprekken, zij het minimaal. Daar had Grasshopper zeker wat meer mee kunnen doen. Desondanks is Sine Mora wederom een aanrader voor iedereen die een fantastische game voor weinig geld wil.
Cijfer: 8.5