Mario & Luigi: Dream Team Bros. Preview

Preview
zaterdag, 04 mei 2013 om 18:00
xgn google image
Deze zomer trekken Mario en Luigi er voor de vierde keer samen op uit in een role-playing game. Nintendo’s droomteam heeft het zwaar te verduren gehad in het vorige avontuur – ze werden opgegeten door Bowser – dus een vakantie is wel verdiend. Van rust is echter niet te spreken want prinses Peach krijgt het weer voor elkaar ontvoerd te worden. De broers zullen samen moeten werken om Peach te redden, maar het is Luigi die de show steelt. Hij doet namelijk al het werk in deze nieuwe Mario & Luigi.
Mario & Luigi: Dream Team Bros. maakt deel uit van het jaar van Luigi. De groen geklede bangerik ging eerder dit jaar op spokenjacht en gebruikt Dream Team Bros. om een beetje bij te slapen. Nintendo nodigde ons uit om een demo van de game te spelen. Hieruit bleek dat de vakantie van de gebroeders van korte duur is. De vrolijkheid op vakantielocatie Pi’illo Island wordt in stand gehouden door de Dreamstone en de Darkstone. Slechterik Antasma slaagt er in die laatste te vernietigen en daarmee nachtmerries over het hele eiland te verspreiden. Hoog tijd voor een spannend dutje.
Door de hele spelwereld liggen kussens verspreid waarmee een portaal naar Dream World geopend kan worden. Mario valt meteen neer, maar de faler mist de fantasie die nodig is om het portaal te openen. Het is pas als Luigi zijn hoofd op het kussen neerlegt dat er toegang is tot de dromenwereld. Vanuit de driedimensionale spelwereld springt Mario naar binnen en daar vindt hij zichzelf in een 2D-wereld samen met een denkbeeldige Luigi.
Luigi is een held
Omdat we ons nu in een droom van Luigi bevinden kan de eeuwige nummer twee eindelijk schitteren zoals hij altijd al wilde. Terwijl op het bovenste scherm Mario en een droomversie van Luigi simpele platformkunstjes moeten uithalen ligt de echte Luigi op het onderste scherm te snurken. Op bepaalde plekken in een level zul je Luigi in zijn slaap moeten betasten om verder te komen op het bovenste scherm. In de demo die wij speelden konden we bijvoorbeeld de epische snor van Luigi gebruiken als katapult om Mario naar een voorheen onbereikbaar platform te lanceren.
Een andere manier om het spel te beïnvloeden was het laten niezen van Luigi. Door via het touchscreen aan zijn neus te kriebelen wek je een mannelijk nies op die alles op zijn pad wegblaast. Een stevige rukwind waait alles van de achtergrond naar voren terwijl Mario zich wanhopig vastklampt om niet weg te vliegen. Het werkt super en het is nog leuk ook om aan Luigi te zitten. We zijn nu al benieuwd wat Nintendo nog meer heeft verzonnen om de 2D-spelwereld te beïnvloeden via het gezicht van Luigi.
Pi’illos redden
Toen Antasma de Darkstone vernietigde raakten de bewoners van Pi’illo Island, de Pi’illos, gevangen in afgebrokkelde stukjes van deze steen. Ze zitten nu vast in Dream World en het is aan Mario en Luigi om hen te redden. Enkel door een Pi’illo te bevrijden kun je een droomlevel voltooien. De geredde Pi’illo zal jou helpen om Peach te vinden. Deze zoektocht zal uiteindelijk vanzelfsprekend naar Antasma leiden die jou vervolgens zijn plannetje haarfijn uitlegt. De reden blijft nu nog een raadsel maar daar komen we snel genoeg achter wanneer de game in juli uitkomt.
Luigi’s grootheidswaanzin
De gameplay komt verder grotendeels overeen met eerdere delen uit de franchise. Het is een echte turn-based RPG met ervaringspunten, items, levels en aanvallen. Zodra je een gevecht aangaat in Dream World komt de grootheidswaanzin van Luigi pas echt naar boven. Hoewel je hier alleen met Mario vecht, laat Luigi juist zien wat hij wel niet kan. Een simpele ‘jump’-aanval wordt tien keer zo sterk omdat Luigi meerdere dubbelgangers achter Mario aanstuurt, gewoon omdat hij de fantasie heeft om het te verzinnen.
Het wordt pas echt leuk bij de speciale aanvallen. De Bros. Attack-optie uit de wakkere wereld – waarbij Mario en Luigi samen aanvallen – wordt omgeruild door de Luiginary Attack-optie. We konden maar één Luiginary Attack uitproberen, maar deze maakte al grote indruk. Honderden Luigi’s verzamelen zich om opgerold te worden tot één grote bal. Jij kantelt de 3DS heen en weer om de bal de juiste kant op te rollen en Mario trapt de verzameling Luigi’s met nog wat extra vaart richting de vijanden. Het is heerlijk over de top met een typisch Nintendo tintje.
Grappen en grollen
Die Luiginary aanval klinkt misschien al grappig, maar de hele demo zat vol met humor. Het is toch een RPG dus er zal heel wat afgepraat worden, maar door de grappen van de karakters is het geen straf om je door de tekst heen te werken. Zo claimde Starlow, de Star Sprite die in dit deel weer terugkeert, dat ze helemaal niet naakt was. Ze had immers een groot paar schoenen aan. Vul dat aan met Mario en Luigi die onderling onverstaanbaar Italiaans aan het brabbelen zijn en je blijft sowieso met een glimlach achter.
Luigi is op dreef
Met een lach op ons gezicht voltooiden we dan ook de demo en dat kan maar een ding betekenen: deze game is super. Luigi wordt flink in het zonnetje gezet en hij laat zijn fantasie de vrije loop gaan. Niet langer is hij gebonden aan zijn zwakheden, maar hij kan de gekste fratsen uithalen. Dat geldt zowel voor tijdens de gevechten als daarbuiten. Je krijgt een 3D-spelwereld om het verhaal in te voltooien en een 2D-droomwereld om verder te komen. Het enige waar we nog mee zitten is dat het platformen in de dromenwereld wel erg simpel opgebouwd is. De demo speelde zich echter in het begin van de game af dus het kan zo zijn dat het later moeilijker wordt. Als dat het geval is staan we voor het eerst te popelen om zo snel mogelijk naar bed te gaan. In-game dan wel.