Bit.Trip Presents... Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien Review

Review
vrijdag, 03 mei 2013 om 19:00
xgn google image
De laatste paar jaren hebben we al meerdere ritme-games voorbij zien komen. De grootste successen werden behaald door Activision en Electronic Arts, met respectievelijk Guitar Hero en Rock Band. Tussen deze bekende series was ook één kleine titel die zich goed staande wist te houden.
Die serie draagt de naam Bit.Trip en kent inmiddels al acht uitgaves, inclusief de laatste: Bit.Trip Presents… Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien. Deze titels kenmerken zich door simplistische graphics waarbij je muziek maakt door simpelweg het spel te spelen, eens zien of die formule zijn glans nog niet heeft verloren.
Gevangen in een wereld van 2D
Bit.Trip Presents… Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien pakt op waar het vorige deel ophield. Commander Video, de protagonist, gaat samen met zijn vrienden achter Mingrawn Timbletot aan om te zien wat hij gaat uitspoken. Timbletot schiet een straal richting de groep, waarna Commander Video zichzelf voor de straal werpt om zijn vrienden te redden. Hierdoor wordt Commander Video gevangen in een andere dimensie, waar hij uit moet ontsnappen wil hij zijn vrienden ooit terug zien. Een flinter dun verhaal dus…
Alles maakt muziek
Maar eerlijk is eerlijk, het verhaal is niet waar je Bit.Trip Presents… Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien voor speelt. De games in deze serie speel je voor de muziek, die je al spelend ten gehore brengt aan jezelf. Door te springen, bukken, blokken, schoppen, dansen en vijanden en obstakels te ontwijken wordt de muziek intenser. Daarbij geldt ook dat hoe hoger je de moeilijkheidsgraad hebt staan, hoe rijker de muziek is. Zo zul je op de ‘Rather Hard’ veel meer tonen horen dan in de ‘Just Fine’ stand. Dit komt omdat je veel meer handelingen moet uitvoeren doordat er meer vijanden en obstakels aanwezig zijn.
Trippen op de Bits
Het is fijn om te horen dat Gaijin Games extra aandacht heeft besteed aan de muziek in de vijf verschillende werelden. Elke wereld heeft zijn eigen thema en bijbehorende muziek. Hoewel de basismuziek veelal hetzelfde is, zorgen de variaties in de vijanden en obstakels ervoor dat het fris genoeg blijft om door te spelen. Bovendien nodigt het spel je uit om alle levels op de moeilijkste stand door te spelen, alleen op die manier kun je bewijzen dat je gevoel voor ritme hebt, waarmee je ook nog eens de beste muziek in de game te horen krijgt.
Tot tien tellen
De moeilijkheidsgraad brengt wel met zich mee dat de game enorm moeilijk wordt. Zo moeilijk zelfs dat je met regelmaat overweegt om je controller door het raam naar buiten te knallen. Bij het verhogen van de moeilijkheidsgraad neemt het aantal vijanden toe, terwijl ook de hit-detectie gevoeliger lijkt te zijn. Hierdoor zul je vaak terug moeten keren naar het begin van het level of een checkpoint. Per level is er namelijk één checkpoint, maar door de vele keren die je zult falen zul je veel geduld moeten hebben. De term ‘trail-and-error’ gaat voor Runner 2 zeker op. Denk je een level eenmaal goed onder de knie te hebben, dan is het ook mogelijk om het checkpoint te skippen, in ruil voor 50.000 punten.
Aandoenlijk stijltje
Naast dat Runner 2 heerlijk wegspeelt, op de frustraties na, en de muziek als beloning dient, heeft Gaijin Games er alles aan gedaan om het spel ook visueel wat aantrekkelijker te maken. Hoewel het vroeger nog ‘echt’ Bit was met 8-bit graphics gecombineerd met 3D, is alles nu volledig in 3D weergegeven hoewel de pracht en praal er niet van je scherm af spat. Ondanks dat het stijltje de traditie breekt, moet gezegd worden dat je wel het gevoel hebt een Bit.Trip game te spelen. En dat is alleen maar positief.
Extra beloningen
Runner 2 is zelf ook positief ingesteld, waardoor de spelers die goed hun best doen extra beloningen krijgen. De beloningen komen in de vorm van nieuwe personages en kostuums voor de personages, maar ook extra levels. Genoeg reden dus om een level waar je nog niet alle goudstukken hebt verzameld opnieuw te spelen. Verder mag nog gezegd worden dat Charles Martinet (tevens de stem van Mario) puik werk heeft geleverd wat betreft het stemwerk. Martinet vertelt na iedere wereld een stukje meer van het verhaal op een leuke, verfrissende manier.
Meer van alles
Al met al is Bit.Trip Presents… Runner 2: Legend of the Rhythm Alien een solide nieuwe titel binnen de Bit.Trip serie. De game doet de serie eer aan en beloont de speler door de muziek steeds intenser te laten worden op basis van de prestaties. Toch heeft het spel zo zijn minpunten. Zo moet je geen kort lontje hebben voor Runner 2. Heb jij geduld en weet je door de strenge regels van het spel heen te bijten, dan heb je een fantastische titel in handen.
Cijfer: 8