Mario Kart 8 Preview - Ondersteboven geblazen

Preview
vrijdag, 27 september 2013 om 9:00
xgn google image
Eén van de grote pluspunten van de Wii U is dat we eindelijk onze favoriete Nintendokarakters in haarscherp HD kunnen bewonderen. De onlangs verschenen remake van The Wind Waker bewijst hoeveel zo'n hoge resolutie toevoegt aan een game. We konden daarom ook niet wachten op een nieuwe Mario Kart voor Nintendo's nieuwe console.
Als er één game is die kan bewijzen dat felle kleuren prachtig tot zijn recht komen op de Wii U, dan is het Mario Kart wel. Niet zo gek dus dat Nintendo op de Gamescom maar wat graag liet zien hoe de game eruit zag. We namen het tijdens deze demo op tegen iemand van de Nintendo stand, dus trokken we al onze Mario Kart skills uit de kast. Luigi zette zijn pet nog eens goed op zijn hoofd, terwijl de drie seconden piepend aftelden.
De berm in
Het zou flauw zijn om niet te vermelden dat het best even wennen was om met de Gamepad de juiste bochten te maken, zodat Luigi iets vaker dan verwacht al schreeuwend van de weg raakte en ons tegelijkertijd van de tweede naar de zesde plaats gooide. Dit konden we zien op het scherm van de Gamepad, waarmee je ook je items kunt gebruiken door middel van een grote knop in het midden van het touch screen. De Nintendo medewerker, tevens onze nieuwe aartsvijand, reed fluitend op de eerste plaats met Peach, maar iedereen die ooit een Mario Kart titel heeft gespeeld, weet dat er nog van alles kan gebeuren op het laatste moment.

Hangliders en motors
Zoals we inmiddels gewend zijn van de recente Mario Kart games, zijn ook hier weer muntjes te verzamelen tijdens de race, die je snelheid verhogen als je er tien in je zak stopt. Ook keren de motors uit Mario Kart Wii weer terug, evenals de hangliders en onderwaterversies van de karts die we voor het eerst zagen in Mario Kart 7 voor de 3DS. Zoals we hadden verwacht bouwt Nintendo dus voort op het inmiddels overbekende Mario Kart concept, door steeds de beste elementen uit voorgaande delen te pakken en die te mixen met een nieuw snufje.
Ondersteboven
Naast de prachtige HD graphics pronkt Mario Kart 8 namelijk met het feit dat de karts anno 2013 geen rekening meer hoeven te houden met de zwaartekracht. Omdat er heel wat schuine kanten en loopings aanwezig zijn in de nieuwe racebanen is het nu mogelijk om recht tegen deze muren omhoog te rijden, waarbij de banden van je kart omdraaien en transformeren in iets dat op een magneet lijkt. In de replays ziet zo'n ondersteboven rijdende Yoshi er al snel duizelingwekkend en verwarrend uit, maar gelukkig focust de camera zich tijdens de race gewoon op jou, zodat de wereld er omgedraaid uitziet, maar jij gewoon recht blijft rijden in het midden van je scherm.
Schildjes en bananen
Terwijl we ons zaten te verbazen over dit nieuwe concept, is Luigi inmiddels weer naar de derde plaats opgeklommen dankzij de hulp van onze trouwe vrienden de rode schildjes. Met nog één ronde te gaan zagen we onze kans groeien om er alsnog met de gouden beker vandoor te gaan, al reed Peach inmiddels wel erg ver voor. Gelukkig zorgde een samenloop van omstandigheden -waarbij schilden, bananen en andere power ups aan te pas kwamen- ervoor dat onze superieure rijskills Luigi op het laatste moment toch nog als winnaar over de finish lieten komen.
Charme
Met die constante drang om te winnen zit het dus wel goed, wat toch eigenlijk het belangrijkste is bij een goede racegame. Je moet telkens weer zin hebben om voor de twintigste keer over dezelfde baan te scheuren om steeds maar weer beter te zijn dan de andere coureurs, of het nu echte spelers of computergestuurde mannetjes zijn. Laten we dus hopen dat de online mogelijkheden op rolletjes lopen, al doen de Mario Kart games na jaren het nog steeds het beste met een stel vrienden samen op de bank. Wij kunnen niet wachten totdat we de volledige versie in handen krijgen. Als deze speelsessie ons iets bijbracht is het wel dat Maro Kart zijn charme in HD zeker niet verloren heeft.

Populair Nieuws