Majin and the Forsaken Kingdom Preview

Preview
maandag, 06 september 2010 om 17:00
xgn google image
Er was eens een groot welvarend koninkrijk. Hier heerste een koning over zijn volk en iedereen had het goed naar zijn zin, totdat er een duistere kracht het land binnendrong. Het koninkrijk stortte in en de mensen verdwenen. Er bleef niets meer over dan een verlaten woestenij waar niemand ooit uit terugkeerde...
Honderd jaar gaat voorbij. Tussendoor hebben enkele dappere mannen geprobeerd het koninkrijk terug te winnen, maar tevergeefs. Iedereen werd verslagen door de duistere monsters die er ronddwalen. Tot er een jonge held opdaagt die het klusje wel even zal klaren. Dat is Tepeu, een vrolijk mannetje dat geleid wordt door een stel pratende vogels. Vanaf daar is het aan jou de taak om erachter te komen wat de duisternis is die over het verloren koninkrijk heerst en hoe je er vanaf komt.
Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 152172 Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 152180 Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 144538
Samen op pad
Gelukkig sta je er niet alleen voor, want al snel kom je de grote Majin Theoten tegen. Hij is een soort reus en heeft ook wel wat weg van een trol. Gelukkig is hij niet kwaadaardig, maar juist een goedzak die het gezelschap van Tepeu wel kan waarderen. Samen met hem trek je steeds dieper het verloren koninkrijk binnen.
Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot. Onderweg zul je genoeg vijanden tegenkomen om te verslaan. De meeste slechteriken kun je zelf wel afmaken, maar voor de wat lastigere tegenstanders zul je goed moeten samenwerken met de Majin. Je kunt namelijk samen aanvallen uitvoeren, die dan een stuk effectiever zijn. Dat samenwerken gaat verder dan alleen de aanvallen, want ook zijn er veel puzzels om met z’n tweeën op te lossen. Je zult dan gebruik moeten maken van de snelheid en behendigheid van Tepeu en de krachten van de Majin. Theoten is namelijk niet alleen sterk, hij beschikt ook over wat magische krachten. Zo kan hij een bliksemstraal afvuren, wat soms nodig is om bijvoorbeeld enkele machines aan de praat te krijgen.
Het kan zijn dat het concept je bekend in de oren klinkt. Eerder toonde Team ICO namelijk haar game The Last Guardian. Ook daarin ga je samen met een groot wezen op pad, maar verder zijn er niet zoveel overeenkomsten. Zo lijkt The Last Guardian een stuk donkerder te zijn qua uiterlijk en verhaal, terwijl de wereld van Majin er juist wat vrolijker uitziet, ondanks de donkere krachten die het verloren koninkrijk in hun greep houden. Samenwerken met andere karakters lijkt de laatste tijd trouwens ook in. Denk aan games als Kane & Lynch en Army of Two, waarin je altijd samen op stap bent. Echter doen die games dat vooral om de co-op functie, en ontbreekt die modus juist in Majin.
Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 143399 Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 152164 Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 144532
Vrienden voor het leven
Ontwikkelaar Game Republic, die we eerder al kenden van titels als Folklore en Genji, heeft namelijk doel om een echte band op te bouwen tussen jij als speler en de Majin. Om die reden is er ook gekozen om de Majin niet speelbaar te maken. Dat was in het begin wel het plan, maar juist door hem niet speelbaar te maken, versterkt het de band die je met hem hebt. Er komt dan natuurlijk wel veel verantwoordelijkheid te liggen bij de AI van de Majin. Hij moet immers doen wat jij een beetje wilt. Helaas hebben we dit nog niet zelf kunnen testen, maar uit de gameplay presentatie leek het wel dat de Majin geen gekke dingen doet en goed naar jouw verschillende aanwijzingen luistert. Overigens hoef je niet bang te zijn dat je de hele tijd op je maatje moet wachten, want bij elk checkpoint wordt de grote makker weer naar je toe geteleporteerd.
Wat de Majin precies is, dat is nog niet duidelijk. Dat zal het tot de release van de game ook niet worden. De ontdekkingstocht door het verloren koninkrijk heeft namelijk alles met de Majin te maken. Niemand in de wereld van de game weet wat hij is en er is ook nog nooit zoiets als hem gezien. Tijdens je reis zul je meer te weten komen over de oorsprong van het beest en volgens de mannen van Game Republic zal dit je vriendschap met hem flink op de proef stellen. Het lijkt ons dan ook dat de Majin alles te maken heeft met de duisternis in het land, maar hoe het precies in elkaar steekt blijft dus nog even de vraag.
Wanneer je de game in huis haalt, zal het ook nog even duren voordat je antwoord hebt op al je vragen. Er volgt dan eerst een avontuur van twintig tot dertig uur. Die tien uur verschil zit hem niet alleen in hoe goed je bent, maar vooral hoeveel je wilt ontdekken. Er zijn namelijk tal van verborgen objecten en andere geheime dingen om te vinden in de wereld van het spel. En je zult ook de nodige aandacht moeten besteden aan het upgraden van je karakters. Dit gaat net iets anders dan in andere games, want je upgradet niet alleen jezelf, maar ook de Majin. Door goed samen te werken gaat je zogenaamde friendship level omhoog. Als deze hoog genoeg is kun je nog beter samenwerken. Denk daarbij aan extra moves en aanvallen om met z’n tweeën uit te voeren.
Vrolijk stijltje
Majin and the Forsaken is een game met een apart, maar vrolijk, stijltje. Daar moet je wel een beetje van houden natuurlijk, en daarnaast moet het hele concept van samenwerken zich nog bewijzen. Het is wel leuk dat er zoveel aandacht besteed wordt aan de vriendschap tussen Tepeu en de Majin, maar als speler moet je die band dan ook echt beginnen te voelen. Het verhaal moet dus wel erg sterk zijn om die band goed over te laten komen. En qua gameplay geldt hetzelfde. Als de Majin vrolijk de verkeerde kant oploopt of niet begrijpt wat jij hem wilt laten doen, dan is de pret er al snel vanaf. Laten we dus hopen dat Game Republic die twee dingen vooral goed uitwerkt, want dan kunnen we op 26 november hopelijk een leuke fantasy game in huis halen.