Mafia Definitive Edition brengt een klassieker naar 2020

Preview
woensdag, 26 augustus 2020 om 17:00
mafia definitive edition 1f1598450602
Als we het hebben over gameklassiekers in het misdaadgenre, dan is Mafia één van de titels die vrijwel altijd de revue passeert. Maar hoe houdt de game zich staande in 2020? Wij hebben een preview versie van Mafia Definitive Edition gespeeld om te kijken of het een offer we can’t refuse in de maak is.
Meteen vanaf het eerste moment is het duidelijk dat Mafia Definitive Edition geen simpele remaster is. Ontwikkelaar Hangar 13 heeft de game vanaf de grond af gebouwd en toont dat meteen door middel van een vogelvlucht door Lost Heaven - een fictieve stad gebaseerd op Chicago. De stad en personages zien er gelikt uit en door de gebouwen, mode en klassieke auto’s heb je meteen het gevoel dat je in de jaren 30 bent beland.
Liefhebbers van Mafia zullen waarschijnlijk snel opmerken dat de originele scènes en missies iets zijn aangepast door de ontwikkelaar. Zo zien we in de openingsscène detective Norman een aftandse bar binnenlopen om protagonist Tommy Angelo te ontmoeten en een goedkoop kopje koffie te bestellen. In het origineel was het juist Tommy die de bar inloopt en zijn bestelling doorgeeft aan de serveerster. Kleine details waaraan je kan merken dat vrijwel niks direct gekopieerd is uit het origineel.
mafia definitive edition 2f1598450898

Vertrouwd verhaal, nieuwe acteurs

Maar maak je geen zorgen, Hangar 13 is zo trouw mogelijk aan het sterke verhaal gebleven. Zo duurt het niet lang voordat de speler in het verleden wordt gegooid, om mee te maken hoe Tommy de gangsters Pauli en Sam tegen het lijf loopt en al snel zelf lid is van de Salieri familie.
Terwijl je aan de lippen van de kleurrijke karakters hangt, valt ook meteen de motion capture van de gezichten op, waardoor ze stuk voor stuk helemaal tot leven komen. Uiteraard is dat nogal lastig om te doen met een cast aan voice actors van 18 jaar geleden, dus heeft Hangar 13 een nieuwe groep aan getalenteerde acteurs aangetrokken die hun stem hebben verleend aan de personages. Al moeten we eerlijk bekennen niet een groot fan te zijn van de nieuwe versie van Pauli, die in het origineel een stuk intimiderender overkomt.
mafia definitive edition 3f1598451012

Gameplay anno 2020

De grootste verandering ten opzichte van het origineel is overduidelijk de gameplay. Wie Mafia III heeft gespeeld, zal zich meteen vertrouwd voelen met de controls al het aankomt op het scheuren door te straten met een oldtimer of het afvuren van een tommygun of shotgun in vuurgevechten.
Toch lijkt de ontwikkelaar wel rekening gehouden te hebben met de limitaties waar Tommy mee te maken had in de originele Mafia. Zo is het niet zo makkelijk om gericht headshots te maken over een lange afstand, hebben wapens beduidend meer recoil in vergelijking met Mafia III en zal je vrij zuinig moeten doen met de beschikbare munitie. Hoewel het soms verleidelijk is om een groep vijanden onder vuur te nemen alsof ze Sonny Corleone zijn uit The Godfather, is het verstandiger om met mate de trekker over te halen.
mafia definitive edition 4f1598451103

Lineaire game in een open wereld jasje

Hoewel Mafia Definitive Edition bijna verplichte kost is voor liefhebbers van het origineel, zullen natuurlijk ook veel nieuwe spelers met de game in aanraking komen. Voor die groep kan er wel wat verwarring zijn als het aankomt wat voor game Mafia precies is.
Met een grote stad en talloze collectibles om te verzamelen, lijkt Mafia Definitive Edition namelijk een schoolvoorbeeld van een open wereld game. Dat is niet helemaal waar, want in de praktijk is de titel zo lineair als een game maar kan zijn. Je zal van een cutscene in een missie worden gegooid en vervolgens weer een stuk verhaal krijgen, waarbij er vrijwel geen mogelijkheid is om rustig Lost Heaven te verkennen.
Niet dat dat heel erg is, want je krijg genoeg mee van de stad tijdens de missies zelf en het verhaal staat met stip op één in Mafia Definitive Edition. Ook omdat je als speler weet wat er zich in de toekomst gaat afspelen door de opzet van het verhaal - met meerdere flashbacks en flashforwards - heb je eigenlijk nooit de behoefte om iets anders te doen dan in de volgende missie te duiken.
Het was voor ons dan ook een grote teleurstelling wanneer we het einde hadden bereikt van de preview build. We kunnen niet wachten om in september het verhaal van Tommy te voltooien en alle veranderingen tussen het origineel en de remake te ontdekken.