Lost Sphear Hands-on - Borduurt voort op I Am Setsuna

Preview
zondag, 22 oktober 2017 om 13:00
xgn google image
Wanneer herinneringen verdwijnen uit de wereld, laten ze slechts een leegte achter. Niets is nog hetzelfde als wat je kent eenmaal is vervaagd. Nee, het gaat hier niet om een nieuwe single van een zweverige singer-songwriter, maar om Lost Sphear. In de nieuwe RPG van Square Enix, moet de jonge Kanata verloren herinneringen terugbrengen. Wij gingen met Lost Sphear hands-on.
De wereld van Kanata is namelijk aan het verdwijnen en het is aan hem om het tot een goed einde te brengen. De leegte die de herinneringen achterlaten kun je op de meest letterlijke manier opvatten: een wit omhulsel blijft over op de plek van wat ooit een bekend gebied was.
Lost Sphear hands-on

I Am Setsuna

De ontwikkelaar Tokyo RPG Factory heeft eerder I Am Setsuna afgeleverd, die wij op de Switch hebben gereviewed. Setsuna is Japans voor ‘droevig’ in de context van de game en dat thema keert ook weer terug in Lost Sphear. Alleen van de muziek ga je je al neerslachtig voelen, laat staan van het verhaal over een wereld waarin herinneringen oplossen.
Dat is niet slecht bedoeld, want Tokyo RPG Factory doelt hierop en weet hoe ze sfeer creëert. Toch is het niet alleen maar kommer en kwel, want de vriendengroep waar je mee speelt zorgt voor een vrolijke noot. In het bijzonder Locke, die min of meer als de grappige sidekick fungeert met zijn klungelige gedrag. Flauwvallen van de honger zodat je bezorgde vrienden je vervolgens bewegingsloos op de grond aantreffen is – wat Lumina betreft – niet grappig Locke, alhoewel wij natuurlijk stiekem anders denken.
Met Lost Sphear keren een hoop elementen uit I Am Setsuna terug. Ondanks dat beide games van elkaar losstaan, hanteren ze soortgelijke visuals en gameplay. Je trekt met je groep in topdown-perspectief de wijde wereld in, die vol zit met plekjes om te verkennen. Daarentegen is het nu wat kleurrijker en hangt er een herfstdeken over de wereld in plaats van de winterse kou en sneeuw uit I Am Setsuna.
Lost Sphear hands-on

Moderne versie van een klassieke JPRG

Je begint als Kanata, die wakker wordt uit een droom en vanuit zijn woonplaats al snel op pad gaat met vrienden. Tijdens je reis kom je in eerste instantie rare vogels, genaamd Mories, tegen, maar zul je het uiteindelijk tegen een boel andere en grotere monsters opnemen. Tijdens de gevechten kan je het hele team besturen in een combat-systeem dat trouw is aan klassieke JRPG’s. In eerste instantie redt je het dan ook nog met hersenloos aanvallen, maar later in de game is het toch echt nodig om na te denken over je tactiek.
In plaats van turn-based gevechten waarbij er geen druk op de ketel staat, moet je in Lost Sphear wel wat sneller handelen vanwege het Active Time Battle-concept dat ook in Final Fantasy-games zit. I Am Setsuna had dit ook, maar Tokyo RPG Factory heeft niet stilgezeten op dit gebied. Er zijn veel soorten wapens, items en aanvallen waar de speler tussen kan kiezen.
Bovendien zijn er nog de Vulcosuits. Je teamleden hebben elk zo’n mechanisch pak dat ooit toebehoorde aan een oude beschaving en een beetje doet denken aan Rhino uit The Amazing Spider-Man of de Transformers. Ze verbeteren de overlevingskansen van Kanata en co drastisch, maar vragen aan de andere kant een bepaalde energiebron. Helaas voor jou als je dacht dat het je makkelijk gemaakt zou worden!
Lost Sphear hands-on

Details, details

Voor het team is overigens een party chat geïntroduceerd, maar deze zat nog niet in de versie die wij speelden, omdat het nog niet volledig vertaald is. In ieder geval valt er genoeg te customizen in de vele menu’s. Niet alleen tijdens de gevechten, ook erbuiten kan je van a tot z lopen knoeien. Welke teamleden wil je naast je hebben, wat voor pantser en wapens draag je en waar investeer je je geld in?
De game heeft namelijk behoorlijk wat statistieken en je zal daarom wel een tijdje zoet zijn met het uitvogelen van je eigen speelstijl. Het loont om de wereld te verkennen zoals het een echte avonturier betaamt. In de uithoekjes, waar je soms pas komt via verborgen paden, vind je voorwerpen om te gebruiken of te ruilen bij een handelaar of herberg. RPG-elementen zijn er dus zeker genoeg te herkennen.
Lost Sphear hands-on

Logische vervolgstap na I Am Setsuna

Vanaf 23 januari kunnen spelers de wereld van Lost Sphear induiken en de herinneringen van Kanata herstellen voordat het te laat is. De top-down JRPG van Tokyo RPG Factory leent de beste elementen van I Am Setsuna, maar voegt daar extra features aan toe. De sfeer is duidelijk overgenomen alsook de gameplay, zonder dat het per se aanvoelt alsof je I Am Setsuna opnieuw speelt. Of Lost Sphear ook daadwerkelijk een waardevolle nieuwe titel is of je toch de warme herinneringen van die eerste game moet koesteren, weten we over een paar maanden.
Lost Sphear komt op 23 januari naar de PlayStation 4, Nintendo Switch en PC.