Logitech G Driving Force E3 hands on - 'De beste racesturen in de prijsklasse'

    Een rondje over het virtuele asfalt scheuren gaat prima met een controller, maar als je het op wilt nemen tegen de beste coureurs, is het verstandig om een racestuur aan je console/pc te verbinden. Tijdens de Logitech G Driving Force E3 hands onE3 zagen we het nieuwste wapenfeit van Logitech op dit gebied: De Logitech G920 Driving Force.

    Speciaal voor hardcore console- en PC-gamers brengt Logitec twee racesturen op de markt, een voor de Xbox en PC, de Logitech G920 Driving Force, en een andere voor PlayStation, de Logitech G29 Driving Force . Hoewel ze beide tot dezelfde serie behoren, verschillen de twee nogal wat qua uiterlijk. Zo is er een cirkelvormige draaiknop op het stuur van de PlayStation-editie te vinden. Chris Pate - legt ons in Los Angeles uit waar dit aan ligt.

    “De consoles verschillen veel van elkaar, ook als je er externe accessoires voor maakt. We hebben ons best gedaan om het beste console-racestuur te maken, en om dit voor zowel de Xbox als PlayStation te doen, moesten we wat hardware aanpassingen maken.”

    Logitech G Driving Force E3 hands on

    Premium gevoel voor een relatief lage prijs

    Wat de twee Driving Force racesturen wel gemeen hebben, is het gevoel dat je met een premium product te maken hebt, voor een relatief lage prijs. €390,- is nog steeds een flinke smak met geld, maar Logitech is ervan overtuigd dat ze hiermee de concurrentie voor is.

    Dat merk je al als je voor het eerst gas geeft, met de volledig metalen pedalen die bij de racesturen zitten. Dat voelt goed, en ook het stuur zit verpakt in een laag zwart leer, zodat je ook tijdens langere gamesessies kunt blijven racen zonder dat het oncomfortabel wordt.

    Ook is het rempedaal van de Driving Force voorzien van een rubberen band, die de nodige tegendruk geeft. Je stapt het pedaal dus niet zo gemakkelijk volledig in, wat een stuk realistischer overkomt. Zelf is Chris Pate vooral trots op de Force Feedback die het stuur levert, wat een stuk verder gaat dan trillen omdat je auto van de weg af is.

    Logitech G Driving Force E3 hands on

    Geen Michael Bay-realisme

    “Dankzij de feedback die het stuur je geeft, weet je wat er aan de hand is met de voorste twee wielen van je wagen. Als ze van de weg geraken omdat je een bocht te hard inzet, of als je door een plas begint met aquaplaning, krijg je dit te weten via de trillingen in het stuur.”

    Hierdoor leer je volgens Pate gaandeweg vanzelf om het gas wat eerder los te laten, of die rem toch wat vaker in te trappen. “Het stuur geeft je geen ‘realisme’ alsof je in een Michael Bay film zit, maar wil je het gevoel van een auto geven”, benadrukt Chris Pate trots.

    Om dit te bewijzen kregen we ook nog de kans om snel het stuur van de Driving Force in handen te nemen. De Xbox/PC-variant in dit geval waarbij we met Project Cars de racebaan opgingen. Ondanks dat de versnellingspook wat losjes aanvoelde, kregen we direct het gevoel alsof we in een echte auto zaten.

    Logitech G Driving Force E3 hands on

    Logitech G Driving Force E3 hands on: trillen en schudden

    Het stuur trilt en schudt zoals je dat gewend bent, en ook de pedalen voelen stevig genoeg, zodat je in het heetst van de strijd niet bang hoeft te zijn dat je ze beschadigt. Dunne aluminium beugels op de achterkant van het stuur geven je nog wat extra invoermogelijkheden, waar je gemakkelijk bij kunt tijdens het rijden.

    Tien minuten over een racebaan scheuren is natuurlijk niet genoeg voor een volledig oordeel wat de kwaliteit van de sturen betreft, maar het verhaal van Pate sluit perfect aan bij onze eerste indruk van het stuur. Het voelt aan als een stijlvol premium stuk hardware, dat raceliefhebbers zeker in de gaten moeten houden als ze serieus op zoek zijn naar een nieuwe manier om hun games te ervaren.

    Enthousiast? Je kunt de sturen alvast pre-orderen zodat je er op de dag van de release direct mee aan de slag kunt.

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.