Juju Preview - Coöperatief spelen met jonge kinderen

Preview
woensdag, 23 juli 2014 om 18:30
xgn google image
Juju is één van de meest schattige platformgames die je op dit moment tegenkomt. Ontwikkelaar Flying Wild Hog heeft voor de ontwikkeling goed gekeken naar de laatste twee Rayman games en vervolgens zelf een game ontwikkelt die de hele familie kan spelen.
In Juju is de hoofdrol weggelegd voor de gelijknamige roze shaman panda Juju en zijn partner de hagedis Peyo. Als duo gaan ze de strijd aan tegen verschillende vijanden en gigantische eindbazen met als doel het redden van Juju’s vader. Dit is in een notendop waar Juju om draait. Het grootste verkooppunt is de mogelijkheid om Juju met bijvoorbeeld een jong kind te spelen.

Schattige roze panda met vriendelijke hagedis

Juju is zelf de echte hoofdrolspeler in de game en het beeld is gecentreerd rond dit karakter. Speler twee die aan de slag gaat met Peyo speelt daardoor altijd een bijrol. Dit brengt alleen wel een belangrijk voordeel met zich mee, wanneer speler twee niet zo goed is. Als Peyo uit beeld verschijnt, dan gaat er een timer lopen. Loopt de timer af, dan komt de speler in een bel te zitten die Juju weer open kan maken om zo verder te gaan met het spel. Hierdoor is het makkelijker voor een jong kind om in de rol van Peyo te kruipen.
Deze manier van spelen kennen wij al van Rayman Origins en Rayman Legends, maar de vergelijkingen houden daar niet op. Tijdens het spelen van Juju kun je geheime deuren tegenkomen in levels, die je naar een aparte minigame brengen. In deze minigame kun je vervolgens zoveel mogelijk embers verzamelen.
Embers

Vlammetjes oppakken en rennen in een cakewereld

Embers zijn kleine vlammetjes die overal in een level rondslingeren. Bij het verzamelen van 100 embers krijg je één hartje erbij als in levenspunten. Door embers te verzamelen wordt het dus steeds makkelijker om door een level heen te komen en dit kun je ook als zodanig instellen aan het begin van een level. Op het moeilijkste niveau heb je bijvoorbeeld door het gehele level heen slechts één hartje.
In totaal duurt het ongeveer zeven uur om Juju uit te spelen, maar in die tijd kom je wel langs verschillende wonderlijke werelden. Denk hierbij aan de jungle, een wereld met water, speelgoedland of de topper een wereld vol met cake. Ieder van deze werelden sluit je af door een unieke eindbaas te verslaan.

Coöperatieve modus is dé manier van spelen

Schattigheid houdt overigens niet op bij de werelden. In Juju ren je rond of spring je van her naar der. Tussendoor ben je echter ook aan het zingen of dansen om zo een bepaald object te activeren met als einddoel verder komen in het spel. Het dansen en zingen is daarmee een perfecte toevoeging aan een game die echt bedoeld is om samen te spelen met een jonger kind. Hoewel oudere kinderen dit ook geheid leuk vinden.
In onze korte speelsessie op de PlayStation 3 konden wij zelf weinig aanmerken op de gameplay, behalve dat deze opnieuw veel lijkt op die van Rayman. Bij vijanden is het de bedoeling om er bovenop te springen, om vervolgens weer verder te lopen in de behoorlijk kleurrijke wereld van Juju. Deze speelsessie was overigens in twee speler coöperatieve modus. Wat volgens ons de beste manier is om Juju te spelen.
Water

Juju brengt schattigheid naar een nieuw niveau

Juju is in feite een game die is ontwikkeld om samen te spelen met jonge kinderen, dan wel een familielid die nooit games speelt. De game is verder een opstapeling van schattigheid, waaronder karakters, kleuren, wonderlijke werelden, zang en dans. Overigens kan Juju ook echte gamers bekoren doordat het spel zoveel vergelijkingen vertoont met de Rayman-serie. Hierdoor heeft Juju de juiste combinatie aan gameplayelementen om zo verschillende doelgroepen aan te spreken.

Populair Nieuws