Inversion Preview

Preview
zondag, 15 mei 2011 om 17:00
xgn google image
In 2007 liet ontwikkelaar Saber Interactive ons met de tijd spelen in TimeShift. In 2012 zal de zwaartekracht door deze studio beïnvloed worden. Wij gingen aan de slag met Inversion, de game die de wereld letterlijk op zijn kop zet.
Saber Interactive is een niet al te grote naam in de game-industrie. De studio heeft pas drie games afgeleverd, die allen een niet al te groot commercieel succes werden. Toch geeft Saber het niet op en wordt er weer een uniek concept bedacht. Waar TimeShift in het teken stond van de tijd, richt het nieuwe Inversion zich volledig op de zwaartekracht.
Gears of War...
Spelen met de zwaartekracht dus, het is weer eens wat anders. Ook eens iets unieks. Dat wil echter niet zeggen dat er geen bekende paden worden bewandeld. Tijdens onze extreem korte speelsessie waren er namelijk wel degelijk dingen die gelijk deden denken aan al bestaande titels. Dat is echter geen ramp, want in de wereld van de shooters worden alle paden duizend keer bewandeld. Dat Inversion het coversysteem van Gears of War overneemt, is dan ook geen verrassing. Tal van games hebben dat over de jaren gedaan. Maar die vergelijking valt totaal weg wanneer de in-game wereld letterlijk op zijn kop gezet wordt.
...meets Inception
Op bepaalde punten in de game draait de zwaartekracht namelijk. Dat stapeltje stenen waar je je drie seconden geleden nog achter verschool voor de kogels van de vijand zit nu opeens aan de muur geplakt. En dat gat in de vloer waar je onmogelijk langs kon komen? Daar wandel je nu rustig langs.
Nou ja, rustig? Je moet wel blijven opletten, want je tegenstanders draaien vrolijk met je mee en zetten het gevecht voort, hoe de zwaartekracht ook veranderd is. Gelukkig heb je de beschikking over tal van wapens om je vijanden af te knallen. Leukste zijn de wapens die ook wat met de zwaartekracht doen. Zo kun je een vijand hulpeloos in de lucht laten bungelen terwijl jij wat extra kogels door zijn hoofd knalt.
Op een gekke manier deed de game denken aan de film Inception. Ook in die film werd er van tijd tot tijd gespeeld met de zwaartekracht en zweefde iedereen in het rond tijdens drukke actiescènes. Inversion lijkt dat soort momenten ook te willen bereiken. En dat wij nu al denken aan die sterke films, terwijl we nog maar kort met de game hebben kunnen spelen, belooft toch wel wat goeds.
Veel onduidelijk
Waarom de vijanden in Inversion trouwens boos op jou zijn en massaal zijn uitgerukt, daar hebben we nog geen idee van. Wat er precies is gebeurd in de wereld van Inversion waardoor dingen willekeurig in het rond zweven? Ook geen idee. Wat we wel weten is dat deze vijanden, de Lutadore genaamd, van futuristische technologieën gebruik maken om het de mensheid zo lastig mogelijk te maken. Jij speelt als David Russel, een 28-jarige agent, of zijn buurman Leo Delgado. Het hele spel is namelijk ook in co-op te spelen.
Pas in 2012
Heel veel weten we dus nog niet over Inversion en de speelsessie van ongeveer tien minuten maakte niet zoveel duidelijk. Het was een korte kennismaking met de game, die een uniek concept biedt en daardoor weleens erg interessant kan worden. Helaas duurt het nog even voordat we allemaal met Inversion aan de slag kunnen, want de game staat gepland voor een release in februari 2012.