Bordspel: Monopoly Revolution Review

zondag, 15 mei 2011 om 17:30
Monopoly is echt een klassiek bordspel, het spel bestaat al meer dan 75 jaar en iedereen is er ongetwijfeld mee opgegroeid. Vorig jaar verschenen er een paar speciale edities van het spel, waarvan we maar liefst 3 testen. We beginnen met Monopoly Revolution.
De inhoud van Monopoly ziet er als volgt uit: 1 spelbord, 1 geldautomaat, 6 bankpasjes, 6 pionnen, 30 eigendomsbewijzen, 32 huizen, 12 hotels en dobbelstenen. Ja, je hebt het goed gelezen: bankpasjes! Niet voor niets heet het spel Revolution. Weg met bankbiljetten. Het is 2011, een moderne wereld en dus gaan we modern Monopoly spelen.
Type: bordspel
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: ca 1,5 uur
Uitgever: Hasbro
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 60,-
Doel van het spel
Monopoly Revolution is niet een hele grote revolutie. Het is eigenlijk meer een vernieuwing en verbetering van het bestaande Monopoly. In die zin: de basis en voor het grootse deel de regels zijn hetzelfde. Waar het om gaat is dat je zoveel mogelijk straten moet kopen, zoveel mogelijk bezit in handen moet krijgen om daar vervolgens huizen en hotels op te bouwen. Iedere keer dat een speler op jouw eigendom belandt, moet deze jou betalen. Aan jou de taak dus zoveel mogelijk mensen de schulden in te jagen, behalve jezelf.
De mogelijkheden
Monopoly Revolution speel je met twee tot zes spelers in de leeftijd van acht jaar of ouder. Het is echt een familiespel. Met een mooi en groot rond speelbord kun je het beste met z’n allen aan een tafel plaatsnemen en dan kan de pret beginnen. Iedereen begint op start en om de beurt wordt er dan gespeeld. Overigens is het belangrijk dat één speler behalve speler ook de bankier wordt. Deze persoon is de rest van het spel dus verantwoordelijk voor alle bankzaken. Een speler gooit met twee dobbelstenen en verplaatst met de klok mee het gegooide getal. Nu zijn er er een aantal mogelijkheden waarop de speler kan eindigen:
  • Niet verkochte grond
  • Grond van een andere speler
  • Mijn eigen grond
  • Een belastingvakje
  • Vrij parkeren
  • Een zonevakje
  • Naar de gevangenis
Waar je als speler op hoopt, zeker als je net begint met het spel, is dat je een niet verkochte grond terecht komt, dus één van de straten die nog niet verkocht zijn. Monopoly telt een aantal straten verspreid over heel Nederland. Die straten bestaan ook in het echt. Van de meeste steden zijn drie straten aanwezig en van twee steden zijn het er twee, namelijk Amsterdam en Ons Dorp. De bedoeling is dat jij alle straten van een stad in bezit te krijgen, want dan pas mag je huizen bouwen en zodra je genoeg geld hebt, hotels. Waarom doe je dit? Simpel, iedere keer als een speler op jouw grond komt, moet deze huur betalen. Huur voor één straat is niet zoveel, voor een een hele stad valt ook nog wel te overzien. Maar ga jij eenmaal huizen en hotels bouwen, dan mogen spelers al diep in de buidel tasten!
Dus koop vooral, met je startkapitaal, een straat (of station, daar zjin er ook vier van) als je die mogelijkheid krijgt. Als je op je eigen grond komt tijdens een ronde is het saai, dan gebeurt er gewoon niets. Kom je op grond van een andere speler, dan moet je huur betalen. Dit varieert dus hoeveel grond iemand in bezit heeft en of er al huizen of hotels zijn gebouwd. In de eerste ronden van het spel zul je hier nog niet mee te maken hebben, dan is het puur een kwestie van dobbelen, spelen en kopen maar.
Het kan voor komen dat je op een gegeven moment teveel gekocht hebt of teveel huur hebt moeten betalen aan anderen en daardoor zelf geen geld meer overhebt om grond te kopen. Dat is pech. Zeker als je terecht komt op een belastingvakje mag je door de zure appel heen bijten, want dat is voor niets betalen. Ook als je tijdens het spelen in de gevangenis belandt, heb je pech. Elke keer als je namelijk langs start komt, verdien je geld, maar dat gebeurt niet als je rechtstreeks naar de gevangenis moet en niet door start komt. Minder schadelijk is het als je tijdens een ronde terecht komt op vrij parkeren, dan gebeurt er niets. Eigenlijk niet anders dan als je op je eigen grond terecht komt.
Vernieuwingen
Wat Monopoly leuk maakt is een zonevakje, iets dat nieuw ten opzichte van vroegere edities van Monopoly. Vroeger had je op het speelbord twee vakken liggen en elke keer als je op een vraagteken terecht kwam, moest je zo’n kaart pakken. Je wist nooit wat voor tekst er op zo’n kaart stond, of het werkte in je voordeel of totaal niet. Dus dat was altijd erg spannend. Bij Monopoly Revolution is het zo dat zodra je op een zonevakje komt, je kiest wat je doet. Of je verplaatst naar het eerstvolgende onverkochte vakje op het bord en laat het veilen, of je kiest een zone op het bord en geeft alle spelers in die zone een kanskaart! Een groot verschil dus met vroeger, waar de kanskaart alleen betrekking had op jezelf. Erg leuk gedaan.
Dit gebeurt allemaal met de geldautomaat, het mooie ronde apparaatje dat voortdurend in het midden van het bord staat. Ook dit apparaatje is vernieuwend. Alles doe je namelijk hiermee. Er is geen bank meer aanwezig waar je bankbiljetten aan betaalt zodra je bijvoorbeeld een straat wilt kopen of huur moet betalen aan een medespeler. Nee, elke speler heeft een bankpas. Het is een prachtig systeem, zowel links en rechts kan een bankpas en zo kan betaald worden, als ook saldo’s aan elkaar overgemaakt worden. Alles gebeurt automatisch. Het zegt wel wat voor deze tijd, kinderen leren hoofdrekenen steeds minder. Een moderne wereld draait om automatisering en knopjes indrukken, dat gebeurt ook in Monopoly Revolution. Wel is het zo dat een kind nog steeds spelenderwijs leert omgaan met geld.
Tot slot heeft het apparaatje nog een vernieuwing, muziek! Elke keer als je bijvoorbeeld over start komt, krijg je een leuk muziekje te horen. En ook tijdens het spelen komen er muziekjes uit het apparaatje. Het is erg origineel. Jammer is wel dat je op een gegeven al snel flauw wordt van de eentonigheid. Meer variatie was gewenst geweest!
Aanrader!
Dat neemt niet weg dat Monopoly Revolution een heel leuk bordspel is. Het is een aanrader voor mensen die al bekend zijn met Monopoly, vanwege de modernisering. Geen bankbiljetten meer, maar gewoon bankpassen, ideaal! Voor nieuwkomers is het zeker een aanrader om deze editie aan te schaffen. Monopoly is niet voor niets aan klassiek bordspel. Wat is er nou leuker dan zoveel mogelijk grond proberen te bezitten, zoveel mogelijk geld verdienen en anderen laten verliezen? Daar droomt iedereen toch wel eens van? De dobbelstenen bepalen wel het geluk, maar Monpoly is dan ook een spel dat je niet te serieus moet nemen, maar vooral van moet genieten.