Hydrophobia Prophecy Review

zondag, 15 mei 2011 om 16:30
Al meer dan een half jaar geleden konden we kennis maken met Hydrophobia, een aardig interessante game voor de Xbox Live Arcade. Het was ook het eerste spel van ontwikkelaar Dark Energy Digital en dat was te merken. Er zaten wat beginnersfouten in, maar je kreeg wel snel door dat het spel zeker potentie had. Met dat in het achterhoofd heeft de ontwikkelaar het spel een opknapbeurt gegeven. Het eindresultaat is Hydrophobia Prophecy voor de PC en PlayStation Network.
Wat betekent Hydrophobia overigens? Nou, dan gaan we even over naar de etymologie van het woord. Hydro betekent als ware ‘waterkracht’. Heeft iets met water te maken dus. Phobia lijkt op het woord fobie, en dat is geen toeval. Het is namelijk bijna hetzelfde woord! Dus angst voor de kracht van het water. Het is wel iets voor een hoofdpersoon in een game. Dat dacht Dark Energy Digital dus ook en zo werd Hydrophobia geboren.
Queen of the World
Kate. Ja, Kate. Niet Kate Middleton of Kate Moss, maar Kate Wilson. Zij is een ingenieur die heel wat heeft meegemaakt. Een wereld die alleen maar uit water bestaat is immers niet dé wereld waar zij op hoopte. Maar het moet. Ze leeft op een immens grote schip, waar gelukkig een grote samenleving is ontstaan. Het schip heet de Queen of the World en het klinkt alsof dit schip een veilig schip is. Maar helaas, de hel breekt los.
Terroristen van de groep Malthusians vallen het schip binnen en verschillende plekken van het schip worden aangevallen. Uiteraard raakt het schip beschadigd en zo komt het water binnen. En laat het nou net zijn dat Kate Wilson een angst voor water heeft. Bepaalde delen van het schip staan dus onder water en het is voor Kate het handigst dat ze zich verschuilt. Maar nee, ze wil de heldin uithangen. Die vuile terroristen moeten een lesje worden geleerd. Dat is maar goed ook, want er blijken weinig helden op het schip aanwezig te zijn.
Tenenkrommende Scoot
Gelukkig krijgt Kate hulp van Scoot, die via een zendertje haar op de hoogte blijft houden van de meest recente ontwikkeling. Door de verwoestingen moet Kate door heel wat hindernissen heen en mede door Scoot weet ze welke richting ze telkens op moet. Kate en Scoot praten veel met elkaar. Heel veel. Het is alleen jammer dat de voice-acting van Scoot ongelofelijk irritant is. Een monotone, weinig verrassende stem. Bij het programma ‘Daten in het Donker’ zul je daarmee geen indruk maken.
Even zonder gein, de voice-acting had echt veel beter gekund. Er zit weinig overtuiging en lef in. Hier blijkt maar weer dat een stem inspreken een echt vak is. Misschien zelfs kunst. Maar goed, gelukkig is de stem van Scoot niet de grootste frustratie die je in een spel kunt hebben. Aan Scoot vragen om zijn mond te houden is ook weer niet slim, aangezien je niet zomaar van a naar b komt.
Dat a naar b gaat via vele zijweggetjes. Zo moet Kate hier en daar klauteren, klimmen en dergelijke. Hier heeft Dark Energy Digital erg goed naar Assassin’s Creed gekeken, want het is in feite bijna hetzelfde. Het is echter niet zo dat bijna alles te beklimmen is, maar om het doel te bereiken moet je wel veel dingen à la Ezio (de hoofdpersoon uit Assassin’s Creed II en Brotherhood) doen. Gezegd moet worden dat dit erg goed werkt. Weliswaar niet origineel, maar het cliché beter goed gejat dan slecht bedacht is hier zeker van toepassing.
Het water is eng
Over originaliteit gesproken; het concept klonk al heel tof, en de uitwerking is dat ook nog. Origineel zelfs. Naast het klimmen en klauteren zul je met Kate heel wat angsten moeten overwinnen. Aangezien zij bang is voor het water en het schip deels onder water staat, staat zij voor een persoonlijke uitdaging. Dark Energy Digital heeft ervoor gezorgd dat water een hele belangrijke factor in het spel is.
Stijgend water of momenten dat je in het water móet om een vallend balkon te overleven, dat soort dingen. Door de ongelofelijke goede techniek die Dark Energy Digital hier heeft gebruikt, komt alles zo eng over. En je weet, water kan behoorlijk gevaarlijk zijn. Er is nooit een game geweest waar water zo’n rol heeft gespeeld. Ongetwijfeld zal deze game zeker een inspiratiebron voor enkele toekomstige spellen zijn.
Nieuw jasje
Zoals al eerder werd gezegd: Hydrophobia Prophecy is een verbeterde versie van Hydrophobia. Of je dat merkt? Best wel, mits je het origineel hebt gespeeld. Er zijn nieuwe cutscenes, die zeker een toegevoegde waarde hebben en er is wat aan het plot veranderd. Met name het derde hoofdstuk is in vergelijking met het origineel een stuk anders. Maar even terug op die nieuwe cutscenes. Ze mogen dan wel een toevoeging zijn, het zijn er soms té veel. Vooral in het begin is dat vrij irritant, wanneer je lekker aan het rennen bent en na tien seconde wéér een cutscene krijgt. Hierdoor wordt het ritme uit het spel gehaald. Soms erg vervelend wanneer je even lekker bezig bent.
Qua gameplay is het spel niet bijzonder veranderd. Net als bij de Xbox Live Arcade versie is er auto-aim aanwezig, iets wat zeer fijn is voor de PlayStation 3 gamers. Maar bij de PC-versie kan dat wel eens vervelend zijn. Je zit immers met een muis en toetsenbord, dus dat moet wel genoeg zijn. Helaas kun je deze niet uitzetten. Erg jammer, want het kan op den duur vervelend zijn. Daarnaast werkt het besturen niet al te perfect, maar het is niet zo dat het waardeloos is.
Geen schoonheid
Je kunt Kate natuurlijk een schoonheid vinden. Smaken verschillen. Maar daar gaat het eigenlijk niet om. De schoonheid van de game, daar gaat het om. En het heeft wel wat. Het spel ziet er helaas wel iets te grauw uit; er had wel wat meer kleur in gemogen. Maar voor de rest is veel goed gedetailleerd. Met name het water komt levensecht over, maar dat is dan ook logisch aangezien Dark Energy Digital enorm veel aandacht aan heeft besteed.
Erg goed concept
Ja, Hydrophobia Prophecy is best een leuke game. Het is weer eens wat anders. Het is origineel, interessant en uitdagend. Oké, er zijn zeker wat minpunten te vinden, maar die neem je wel voor lief. Dit spel garandeert in ieder geval een unieke speelervaring en dat is voor menig gamer zeer interessant. Daarom moet je gewoon even naar dit spel kijken. Eindelijk weer eens iets origineels.