In de Ban van de Ring: Aragorns Avontuur Preview

Preview
donderdag, 16 september 2010 om 18:29
xgn google image
Al eerder verschenen er in de loop der jaren The Lord of the Rings games, maar nog niet eerder één met apart Aragorn in de hoofdrol. En niet eerder was Warner Bros. verantwoordelijk voor zo'n titel. De vraag is dan ook: hoe pakt dit allemaal uit?
De laatste the Lord of the Rings game die uitkwam op de huidige generatie consoles was The Lord of the Rings: Conquest. Helaas is de game door critici niet zo goed ontvangen en is het de taak aan Warner Bros. om de boel dit keer eens even recht te zetten en met een goede The Lord of the Rings game te komen.
Verandering van stijl
Aragorn staat, zoals de titel al doet vermoeden, centraal in deze nieuwe game. Hij is inmiddels koning en het hele verhaal beleef je door de ogen van Sam. Wat meteen opvalt zodra je In de Ban van de Ring: Aragorns Avontuur ziet, is het uiterlijk van de game. Waar de vorige The Lord of the Rings games een realistisch uiterlijk hadden, heeft Warner Bros ervoor gekozen om nu met een cartoon stijltje te komen. Dit geldt voor zowel de Wii-versie, als ook de variant voor de PlayStation 3. Hiermee wordt meteen één ding duidelijk gemaakt: kinderen moeten ook gelokt worden om met dit Aragorn avontuur aan de slag te gaan.
In de Ban van de Ring: Aragorns Avontuur Screenshot 146478 In de Ban van de Ring: Aragorns Avontuur Screenshot 146481 In de Ban van de Ring: Aragorns Avontuur Screenshot 146482
Behalve vechten, ook onderzoeken
Dit blijkt niet alleen uit het uiterlijk van de game, maar ook uit het spelen zelf. Niet meer draait het om enkel vechten en gedrocht te kleineren. Nee, er zijn nu diverse missies waarin je ook een groot deel van de game gewoon op onderzoek uit zult moeten gaan. Zo zul je in de tweede missie in Rivendell rondlopen en de wereld daar moeten onderzoeken. Wat leuk is, is dat Aragorn ook missies ter paard moet gaan, omdat de wereld anders te groot is om uit te pluizen. Warner Bros. heeft bewust gekozen voor deze opzet, omdat ze de gamer meer inzicht wil geven in de wereld van The Lord of the Rings.
Ontdekken van nieuwe dingen
Dus er is geen sprake van the Lord of the Rings films die opnieuw verteld worden, bepaalde elementen zullen uiteraard bekend voorkomen, maar meer dan ooit zul je nu veel meer dingen tegenkomen die je niet in de drie bekende films hebt gezien. Ofwel allerlei items uit Tolkiens boeken zijn gebruikt om meer diepgang aan het verhaal te geven en gamers meer te laten leren over het The Lord of the Rings univsersum. Deze insteek is origineel en boeiend.
In de Ban van de Ring: Aragorns Avontuur Screenshot 114389 In de Ban van de Ring: Aragorns Avontuur Screenshot 114388 In de Ban van de Ring: Aragorns Avontuur Screenshot 114390
Move ondersteuning
Uiteraard betekent het niet dat er geen missies meer aanwezig zullen zijn waarbij je kunt vechten. Je moet In de Ban van de Ring: Aragorns Avontuur meer als een mix zien van onderzoeken aan de ene kant, en nog steeds vechten, aan de andere kant. Op de Wii vecht je met de Wiimote en nunchuck, de PlayStation 3 variant ondersteunt de Move. Helaas moet gezegd worden dat tijdens het vechten al snel duidelijk wordt dat de game zich met name richt op de casual gamer en dus niet de core gamers.
Laagdrempelig
Het vechten heeft namelijk een uiterst simpele opzet. Een paar keer heen en weer zwiepen met je Wiimote of Move en de vijanden leer je al mores. Natuurlijk is het leuk als je weet welke beweging waar voor staat, maar in de praktijk komt het erop neer dat als je zomaar wat heen en weer beweegt, zonder dus te weten wat je aan het doen bent, je ook wel verder komt. Hierdoor is uitdaging tijdens het vechten afwezig en dit is dan ook enkel leuk voor de mensen die net komen kijken of uiteraard hersenloos met een game aan de slag willen. De Move werkt overigens prima, het is dus een bewuste keuze van Warner Bros om de game zo laagdrempelig te houden.
In de Ban van de Ring: Aragorns Avontuur Screenshot 146477 In de Ban van de Ring: Aragorns Avontuur Screenshot 146475 In de Ban van de Ring: Aragorns Avontuur Screenshot 146476
Kritiek
Het vechten zelf doet Aragorn met een schild en zwaard, maar ook zijn er stukjes in levels waarbij hij doelen in de lucht zoals volgens moet neerhalen. Tevens is er nog een klein upgradesysteem, maar verwacht hier dus allemaal niet teveel van. Net zoals je niet teveel moet verwachten van het grafische niveau van de game, over de PS3-versie zullen we niet klagen, maar het onderste uit de kan van de Wii wordt zeker niet gehaald. Oog voor detail mist en als je dan bekijkt hoe lelijk het haar van Aragorn fladdert, ga je je daar toch wel aan storen.
Co-op systeem
Waar core gamers het plezier eerder uit zullen halen is de fun factor van het spel, want een groot voordeel dat de game heeft, is dat het hele avontuur in co-op gespeeld kan worden. Dit is een prachtig drop in and out systeem dat erg soepel werkt. De tweede speler zal altijd in de huid kruipen van Gandalf, want hij is de beschermer van Aragorn. Samen zullen jullie strijden tegen allerlei vijanden, denk aan trollen en spinnen en ook kent het spel baasgevechten. Variatie is er dus wel, het is alleen allemaal zo laagdrempelig.
Duur van het spel
Maar als je meer te weten wilt komen over het Lord of the Rings universum, zit je zeker goed met de game, omdat er dus van alles valt te onderzoeken. Nu is het mogelijk om het spel binnen zo'n acht uur te voltooien, maar dat is alleen als je rechttoe rechtaan speelt. Wil je het maximale eruit halen, dan ben je met de sidequests zo'n 20 uur zoet. Dus dat is absoluut netjes gedaan.
Nieuwe insteek bedoeld voor casual gamers
Maar nogmaals mensen, wees opgelet. Verwacht geen The Lord of the Rings game zoals je het kende. Die gedachte mag je helemaal laten varen. In de Ban van de Ring: Aragorns Avontuur gaat een hele andere kant op, wat allereerst blijkt uit de grafische make-over van het spel. Ten tweede zijn er niet meer realistische grootschalige gevechten, maar er is nu een mix van deels vechten, deels onderzoeken. Sommige levels zullen juist eerder draaien om de wereld verkennen dan om agressie te botvieren. Het hele spel is laagdrempelig en dus bedoeld voor iedereen, al zal niet iedereen het dus leuk vinden. Daarvoor zijn bepaalde dingen, zoals het vechten, gewoon te makkelijk en oppervlakkig. Het co-op systeem is leuk, maar dit is een game die in eerste instantie zich duidelijk richt op casual gamers.