Hitman: Absolution Preview - Aan de slag met Contracts

Preview
woensdag, 22 augustus 2012 om 13:00
xgn google image
Hitman: Absolution was volgens jullie de meest imponerende videogame op de Gamescom in Keulen. Een grote verrassing; Agent 47 liet met deze felbegeerde prijs gedoodverfde kandidaten als Call of Duty: Black Ops II, Assassin’s Creed III en Tomb Raider achter zich. De kale huurmoordenaar is zelfs na zes jaar afwezigheid een icoon in de game-industrie en dat beseft uitgever Square Enix maar al te goed. Het vijfde deel in de Hitman-serie was dan ook ruim vertegenwoordigd op de Gamescom.
Waar we normaliter op een gamebeurs met een scène uit de verhaallijn aan de slag mogen, gold dat niet voor Hitman: Absolution. Speciaal voor de Gamescom bewaarde ontwikkelaar IO Interactive een nieuwe spelmodus waar de spelers al jarenlang om vragen: Contracts. In deze modus speel je missies die zijn verzonnen door vrienden of door andere spelers. Je moet hierbij maximaal drie doelwitten uitschakelen, maar de speler kan bepalen op wat voor manier je dat moet doen. Door middel van deze modus voegt de Deense studio een klein beetje multiplayer toe aan Hitman, voor het eerst in de geschiedenis.
Het indrukwekkende aan Contracts is dat het een toegankelijk karakter heeft. Zelfs de grootste leken in editors kunnen simpel en gemakkelijk een missie in elkaar knutselen, die als basis een missie uit de verhaalmodus heeft. Tijdens het spelen kun je op elk gewenst moment elke willekeurige persoon in het spel aanwijzen als doelwit in Contracts. Die persoon moet je dan in een contract opstellen waarbij ook een aantal andere dingen worden vastgesteld, zoals de wapens en de outfit waarmee de hit moet worden gemaakt. Spelers zijn verplicht om die dan te gebruiken, anders lopen ze heel wat punten mis. In Contracts kun je anders gezegd een prijs op iedereen zijn hoofd zetten. De variatie aan doelwitten is daardoor enorm.
Ook in Contracts is Agent 47 doelgericht
De speler bepaalt in zekere zin ook de moeilijkheidsgraad van de opdracht. Het maakt namelijk verschil als je een ongevaarlijke sushiverkoper of een zwaarbewapende politieman markeert. In de missie die wij speelden op de Gamescom moesten wij twee sergeanten en een eenzame schoonmaker omleggen. Laatstgenoemde bleek relatief simpel, maar met de anderen hadden we heel wat meer moeite. Gelukkig is Agent 47 koelbloedig als het gaat om het vermoorden van vijanden. Hij is als een leeuw die op het juiste moment zijn klauwen in een antilope zet. Een meester van relativatie.
Want relativeren doe je veelal in Contracts. Je bekijkt de omgeving, op zoek naar manieren om iemand in een drukke omgeving neer te steken, zonder dat daarmee de hel los breekt. In de missie die wij speelden keken we rustig rond, totdat ons oog op een auto viel, bewaakt door een politieagent ergens afgelegen in een hoek. We doodden de man, trokken zijn kleren aan en lieten het autoalarm af gaan. Eén van de twee sergeanten kwam verhaal halen. Wij, verkleed als diender, bleven rustig staan, om vervolgens de pratende sergeant geruisloos om te leggen. Doelwit nummer twee was dood, al kregen we niet het volledige aantal punten. We voldeden immers niet aan alle eisen van het contract.
Bepaal hoe mensen jouw missie spelen
De persoon die ons contract had opgesteld wilde dat we één van de sergeanten neerlegden met een geruisloze sniper. Niet gevonden, dus niet het volledige aantal punten. Bij het opstellen van een contract is het een voorwaarde dat je eerst zélf de missie hebt gehaald. Vergelijkbaar met Trials Evolution, dus. Handig, want op deze manier komen niet-haalbare missies niet in de lijst voor. Nu zijn het vooral realistische opdrachten. Leg deze persoon eerst om met een mes en de volgende met een wapen in deze outfit, om maar iets te noemen. Wie meer tijd verbruikt en het op een verkeerde manier aanpakt, krijgt niet de hoofdprijs. Zelfde geldt als je een ander wapen of een andere vermomming gebruikt. Weinig vrijheid wellicht, maar IO Interactive probeert Contracts zo competitief te maken dat het ook na een half jaar leuk blijft om te spelen.
De ontwikkelaar gaat dat stimuleren door iedere week de top vijf beste missies in de spotlight te zetten. Hoewel de modus los staat van het verhaal, maakt het wel gebruik van dezelfde omgevingen. We speelden in Chinatown, dat bruist van de energie en levendigheid. Inwoners staan op straat te bakken, roken een sigaretje, lopen met propvolle tassen, maar er zijn ook zwervers die beduusd ronddwalen in het gebied. Hoe dan ook, het ziet er dankzij de Glacier 2-engine allemaal prachtig uit. Agent 47 sluipt ook vloeiender dan ooit en kan automatisch achter cover blijven. Een grote verbetering in vergelijking met de oude Hitman-games, waar de besturing vaak te wensen over liet.
In potentie de beste Hitman-game
De modus Contracts - en daarbij de prachtige graphics, lugubere sfeer, soepele gameplay en het competitieve karakter - wijst er op dat Hitman: Absolution de beste en mooiste game in de reeks van de kale huurmoordenaar wordt. We hadden natuurlijk ook graag een deel van de verhaalmodus gezien tijdens onze speelsessie, maar ook Contracts bleek een feest der herkenning te zijn. Agent 47 is terug en zijn spel lijkt terecht verkozen tot XGN Game of the Show.

Populair Nieuws