Halo 5 Preview - Vanouds knallen

Preview
woensdag, 23 september 2015 om 9:01
xgn google image
Als je denkt aan Halo, dan denk je aan Master Chief, toffe missies en veel schietgeweld. Met Halo 5 scherp in het vizier willen we maar één ding: vanouds knallen. In Londen is XGN twee uur lang aan de slag gegaan met de nieuwe Halo. Lees er alles over in deze Halo 5 preview.
Tijdens de Halo 5 preview waren twee missies speelbaar: Blue Team en Enemy Lines. Blue Team is de tweede missie in het spel, en hierin wordt Master Chief herenigd met zijn oude maten uit Blue Team. De fans kennen Blue Team al uit de Halo boekenserie, maar nog niet eerder zaten deze blauwe helden in een Halo game. Verder speelt Enemy Lines speelt zich af midden in Halo 5, en in deze missie speel je als Locke en zijn team.
Wat gelijk opvalt tijdens het spelen van deze missies is dat Halo 5 Guardians weer heerlijk vanouds aanvoelt: het oude vetrouwde Halo gevoel is terug, in een grafisch prachtig uitziend jasje. Zo kunnen we weer heerlijk snel opeenvolgende headshots scoren bij Grunts, mogen we weer een aantal magazijnen in de Hunters leegschieten en kunnen we in één klap omgelegd worden door Elites gewapend met Energy Swords.
Ook de fijne Halo gameplay waar we zo gewend aan zijn keert weer terug, en is zelfs nog beter in Halo 5. Zo voelt het geheel enorm vloeiend aan en ligt het tempo weer lekker hoog, net als in voorgaande games het geval is. Hordes aliens duiken uit elke hoek op, wat leidt tot minutenlang knallen. Ook krijgen we genoeg afwisseling voorgeschoteld in Halo 5 in de vorm van nieuwe features, wapens en voertuigen.
halo 5 preview

Nieuwe features in Halo 5

Een van de belangrijkste nieuwe features in Halo 5 Guardians is de mogelijkheid om je squad bevelen te geven. Waar je vroeger vaak als lone wolf opereerde om het universum veilig te stellen, heb je nu een squad om je hierbij te helpen. Zowel Master Chief als Locke beschikt over een squad, die je helpt tijdens de missies.
Je kan deze squad bevelen geven door gebruik te maken van de pijltjes op de D-Pad. Zo gebruik je pijltje omhoog voor een zogenaamd target: je richt op een vijand, en selecteert deze met dit commando. Je squad zal het vuren daarna op deze vijand richten, wat erg handig is voor sterkere vijanden zoals Hunters.
Verder brengt Halo 5 spelers voor het eerst de mogelijkheid om teamgenoten te reviven. Deze nieuwe optie is dan niet heel typisch Halo, maar handig is het wel! Zo hoef je dus niet meer te wachten tot er geen vijanden meer in de buurt zijn of een heel stuk teruglopen zodat jij of je teamgenoot kan respawnen, maar kan er nu op het slagveld zelf revived worden, terwijl de kogels je om de oren vliegen.
Hoewel je AI-squadleden aardig wat stoten kunnen verduren, kan het soms voorkomen dat een van je maten het loodje legt. Wanneer dit gebeurt, kan je naar deze persoon toegaan om hem of haar te reviven, waar een tijdslimiet aan gebonden zit. Red je het niet op tijd, dan hoef je niet gelijk je laatste save opnieuw te laden: je overleden squadmaten komen namelijk bij het eerstvolgende checkpoint weer tot leven.
Ook jijzelf kan van deze nieuwe revive feature gebruik maken. Zo leg je dus niet meteen het loodje als je HP op is, maar heb je eerst de mogelijkheid om door een van je squadmaten gerevived te worden. Meestal heeft deze AI het snel door dat je ergens op te grond ligt te creperen, dus word je binnen de tijd weer op de been geholpen.
halo 5 preview

Genoeg wapens en voertuigen

De twee campaign missies die speelbaar waren bij het preview event, leken in het teken te staan van wapens en voertuigen. Zo heb je namelijk genoeg keuze uit de verschillende wapens uit het inmiddels talrijke Halo-arsenaal, dat per game in de serie steeds verder is uitgebreid.
In de twee missies die tijdens het preview event speelbaar waren lagen overal verschillende wapens: van de bekende shotguns tot nieuwere boltshots en een compleet nieuwe Hydra launcher, die via een lock-on systeem in snel tempo raketten op vijanden afschiet. De meeste wapens waren wel minstens een keer op te pakken tijdens deze campaign missies, wat zorgde voor een hoop afwisseling in speelstijl.
Hier bleef het niet bij, want ook veel voertuigen waren beschikbaar om mee te spelen. Zo hebben we onder andere meerdere ritjes gemaakt in een Banshee, en kregen we een aantal voertuigengevechten voor onze neus geschoteld, maar het meest opvallende voertuig was toch wel de compleet nieuwe Phaeton.
De Phaeton is een nieuw Forerunner vliegschip. Het schieten en bewegen in dit schip gaat erg horizontaal: je gebruikt boosts om een bepaalde kant op te gaan, en je kan niet veel hoger schieten dan de plek waar je op dat moment naar kijkt. De Phaeton beschikt over twee vuurmodi: kogels en raketten.
halo 5 preview

Halo 5 preview - Oude vertrouwde Halo feel

De gameplay in Halo 5 voelt erg fijn aan. Het is de oude vertrouwde Halo gameplay die we gewend zijn, maar het geheel loopt gewoon wat vloeiender. Het tempo van de missies ligt weer lekker hoog en je hoeft niet te klagen over een tekort aan vijanden.
Halo 5 Guardians lijkt dus een hoop nieuwe dingen te brengen, maar zorgt er wel voor dat het geheel over de oude vertrouwde Halo feel beschikt. We zien een compleet nieuw squadsysteem, de mogelijkheid tot reviven en nieuwe voertuigen en wapens, afgewisseld met oude bekenden en de vlotte gameplay die we van Halo gewend zijn.
Halo 5 Guardians komt op 27 oktober uit voor de Xbox One.

Populair Nieuws