Habitat Preview - Creatief maar, mist iets

Preview
door Wouter
donderdag, 31 juli 2014 om 9:30
xgn google image
Habitat is het levende bewijs dat de indiemarkt keer op keer verantwoordelijk is voor de gekste gameconcepten. En aan het succes dat de titel op Kickstarter boekte, is wel te zien dat men geen genoeg kan krijgen van dit soort rariteiten. Of wij ook door deze gekte worden, meegenomen lees je hieronder terug.
De game-industrie heeft al aardig wat rare dingen voortgebracht, dus de meesten onder ons zullen wel denken dat ze alles al gezien hebben. Maar toen was daar Habitat, het succesvolle Kickstarter project van 4gency. Deze titel bewijst maar weer dat het allemaal nog gekker kan en het enige dat Habitat daarvoor nodig heeft is een grote berg met rotzooi.
Het idee achter Habitat is vrij simpel. De aarde is vergaan en de enige manier voor de mensheid om voort te leven is door leefbare habitats te maken in de ruimte. En waar maken we deze van? Juist, van alles wat binnen handbereik is.

Doe het zelf Habitat

We horen jullie denken, hoe werkt dit nou precies? Heel simpel, voor je zie je een aantal astronauten en daar omheen allerlei aardse voorwerpen die op de een of andere manier in de ruimte zijn beland. Met de astronauten kun je al deze voorwerpen oppakken en door middel van een soort schakel met elkaar verbinden.
Dit klinkt op zich nog niet zo raar, maar wacht maar tot je ziet wat voor voorwerpen er allemaal rondzweven. We hebben het dan over het hoofd van het vrijheidsbeeld, een tank met een werkend kanon, een schoolbus, de Eiffeltoren, zeecontainers en een groot vuurspuwend dinosaurushoofd om maar even wat dingen op te noemen.
Het zijn dus verschrikkelijk willekeurige voorwerpen, maar dat maakt het bouwen des te leuker. Je komt de raarste dingen tegen, waarmee je weer de gekste combinaties kunt maken. En als jouw gigantische ruimtestation dan eindelijk klaar is om het gevecht aan te gaan en je de stuwraketten aanzet, geeft dit een machtig gevoel.

Test je creaties

Hadden we dat nog niet gezegd? Er moet inderdaad ook gevochten worden. In de ruimte kom je, hoe kan het ook anders, ook aliens tegen en die zijn niet bepaald vriendelijk. Zij willen niets liever dan jouw ruimtestation in gruzelementen zien. En niet alleen zij, maar ook ruimtestations met geautomatiseerd afweergeschut sturen hun kogels jouw richting op.
Jezelf hiertegen verdedigen is gelukkig niet super moeilijk. In al het ruimtepuin vind je genoeg materiaal wat gebruikt kan worden om iets neer te halen. Denk aan die tank waar we het eerder over hadden, maar verder ook dingen als lasers, raketsystemen en vlammenwerpers.
Maar als je echt creatief wilt zijn, maak je bijvoorbeeld een grote bom die je met stuwraketten richting een vijand schiet. Of gebruik je de Eiffeltoren als projectiel in een zelf gefabriceerd kanon. Het mag wel duidelijk zijn dat de enige limiet je eigen verbeelding is.

Frustrerend moeilijk

Schieten en vechten is dus niet bijster moeilijk in Habitat, maar wat wel verschrikkelijk frustrerend is is de besturing. Aangezien je een Frankenstein onder de ruimteschepen maakt, is de besturing niet zo simpel dat je alleen maar ergens hoeft te klikken en het schip gaat erheen. Voortbewegen doe je door stuwraketten aan je creatie vast te maken en ze aan en uit te zetten door erop te klikken.
Dit is moeilijker dan je denkt met de natuurkundige wetten die in de ruimte gelden. Zet je een booster aan de rechterkant van het schip aan, dan draai je naar links. Doe je dit aan de andere kant dan draai je naar rechts. Het is net alsof je je op glad ijs bevindt, wanneer je je al zigzaggend een weg naar je doel probeert te banen.
Wat het nog enigszins een beetje makkelijker maakt is de mogelijkheid om bepaalde voorwerpen aan knoppen op je toetsenbord te linken. Op die manier hoef je niet in de chaos dat jij je schip noemt te zoeken naar de juiste boosters en kanonnen, maar kun je gewoon de gelinkte knop daarvoor indrukken.

Habitat mist iets

Het mag duidelijk zijn dat Habitat een onwijs creatief bedenksel is van 4gency, maar van wat wij nu zien is het geen titel die je weken bezig zult houden. Het zelf in elkaar zetten van schepen blijft slechts leuk tot op een zekere hoogte. Helemaal als je je bedenkt dat er op dit moment nog niet echt een doel of opdracht in het spel verwerkt is.
Maar daar zijn deze Early Acces-versies voor zullen we maar zeggen. Het concept is zeker interessant, maar het is duidelijk dat er nog een hoop werk voor de boeg is. Als jij de ontwikkelaar ook wilt steunen kun je voor 14,99 euro de Early Acces-versie kopen op Steam.