Guild Wars 2 Preview

Preview
maandag, 09 april 2012 om 15:00
xgn google image
Het worden spannende tijden voor MMO- en Guild Wars liefhebbers. De game zit in de laatste fase van ontwikkeling en daarom werden wij uitgenodigd door ArenaNet en NCSoft om naar Brighton in Groot-Brittannië te komen om het spel flink onder handen te nemen.
Onlangs schreef ook collega Erik een impressie waarin hij al laaiend enthousiast was over de game. In Brighton kon een aantal andere redactieleden ook even aan de gang met de game en dat beviel prima. Waarom ook jij naar deze game moet uitkijken, gaan we je in deze impressie uitleggen.
Jouw eigen verhaal
Want laten we eerlijk zijn, er is al zoveel bekend, maar toch ook weer zo weinig over deze gigantische MMO. Daarom gaan we bij het begin beginnen en dat is het aanmaken van een personage. Helaas mochten wij tijdens de sessie alleen een menselijk karakter maken, maar de keuzes zullen niet veel verschillen met de overige rassen. Tijdens het aanmaken van je personages moet je, naast de standaard mogelijkheden zoals vormen van het gezicht, huidskleur en lichaamsbouw, ook bepaalde beslissingen maken over het verleden van jouw personage.
Deze keuzes hebben invloed op bepaalde spells en hoe jouw personage in de wereld gezien gaat worden. Ben je een zoon van arme werklieden of ben je opgegroeid tussen de rijke mensen en heb je een goede opleiding afgerond? Uiteraard hoort ook de keuze erbij hoe jij met onrecht overweg gaat. Gooi je je charmes in de strijd of beuk je er lustig op los. Allemaal dingen die meetellen voor het persoonlijke verhaal van jouw personage.
Daarnaast zul je tijdens je avontuur diverse keuzes moeten maken waardoor jouw verhaal zich verder ontwikkelt. Op deze manier zul je een eigen uniek verhaal volgen. Wel zullen bepaalde belangrijke gebeurtenissen bij iedereen voorkomen, maar wanneer dat voorbij is, ga je weer verder op je eigen pad. Elk verhaal heeft dus dezelfde hoogtepunten maar de minst zo belangrijke zijkeuzes bepalen hoe jouw eigen verhaal zich ontvouwt.
Drie soorten events
Tijdens je verblijf in Tyria, de wereld van Guild Wars, zul je drie verschillende soorten evenementen tegenkomen. Deze zijn onder te verdelen in evenementen waarmee jij je persoonlijke verhaal verder vrijspeelt, dynamische evenementen en combat evenementen. Om even wat dieper in te gaan op het tweede evenement, de dynamische evenementen zijn ook echt dynamisch en kunnen op willekeurige plekken op de wereldkaart tevoorschijn komen. Ook, zo beloofde ArenaNet ons, zullen we niet snel achter elkaar dezelfde missies krijgen bij deze evenementen. Daarnaast ben je niet verplicht om deel te nemen aan deze missies. Het mooie is zelfs dat je halverwege een evenement kunt instappen en er ook op ieder gewenst moment uit kunt stappen.
Kleine slagvelden...
Veel MMO's zetten ook zwaar in op de Player versus Player gevechten. In deze speciale gebieden is het mogelijk om met andere spelers op de vuist te gaan en om diverse nodes over te nemen. Hoe meer kills jouw team maakt, hoe hoger jouw score wordt. Uiteraard kun je ook punten scoren door de nodes te veroveren of te verdedigen. Bonussen zijn er ook nog te verdienen. Door met een aantal teamleden een monster aan te vallen en jullie deze weten te verslaan, zal hij tijdelijk voor jouw team vechten. Handig dus als je enorm veel punten achter staat. Door de constante strijd om de nodes en omdat er steeds mensen doodgaan, zijn de gevechten niet heel erg lang. Dat kun je als een nadeel zien, maar zeker ook als een voordeel. Een snel potje rossen is gelukkig mogelijk.
...maar ook hele grote
Naast deze korte 'oorlogen' is er ook nog de World versus World modus waarin diverse servers tegen elkaar moeten strijden. Dit zijn langerdurende gevechten en hierin worden spelers uit drie verschillende servers tegen elkaar opgezet. Gelukkig zit er wel een systeem in Guild Wars 2 waardoor servers van een gelijk niveau het tegen elkaar zullen opnemen. Het mooie aan deze veldslagen is dat het aantal deelnemers enorm is. Zo gaan er al geruchten rond dat er tweeduizend spelers aan een gevecht kunnen deelnemen! Ook is het fijn om te weten dat spelers op elk gewenst moment deel kunnen nemen aan een gevecht. Stel dat de server vol is, dan kan besloten worden om op een vrije plaats te wachten of aan een andere map deel te nemen. Vrijheid is dus een sleutelwoord in Guild Wars 2, en dat zien we overal in terug.
Uitdagende kerkers
Je kunt dus lekker alleen missies volgen en het tegen tal van andere spelers opnemen, maar daarnaast natuurlijk ook met vrienden tegen de A.I. Dit doe je vooral in de dungeons. Deze zijn er genoeg in Guild Wars 2 en zitten vol waardevolle loot. En loot, dat wil iedereen halen. Het is echter niet zomaar een zaak van even een kerker binnenlopen en wat tegenstanders afmaken. Nee, je moet in deze dungeons echt samenwerken, want de vijanden hier zijn verdomd lastig. Communicatie en samenwerking zijn de sleutel tot overwinning, maar zelfs al doet jouw team dat goed, dan nog staat er een flinke uitdaging op je te wachten. Je kunt ook niet even snel levelen en dan een eerdere kerker makkelijk doorlopen. Wanneer je bijvoorbeeld een level dertig dungeon betreedt en jij bent level vijftig, dan wordt je karakter gewoon even teruggezet naar level dertig. Op deze manier moet de uitdaging erin blijven.
Grafisch een lust voor het oog
Op grafisch gebied kunnen we je verzekeren dat je zult smullen van deze game. Wij speelden de games op geavanceerde machines en voor een MMO zag de game er verbazingwekkend goed uit. Details waren overal te bekennen in de spelwereld, kleine bugs daargelaten, maar het spel zag er erg mooi uit. Ook de grafische stijl van de tussenfilmpjes en het begin van jouw eigen verhaal laten de artistieke kant van ArenaNet zien. De geanimeerde schilderijen dragen dan ook echt bij aan de sfeer die de game probeert te zetten.
Ook als het gaat om de audio zijn we meer dan tevreden. Stemmen komen overtuigend over, het wapengekletter klinkt lekker en laten we het dan nog maar niet eens hebben over de uren en uren aan dialogen. Er kan een film van tachtig uur gevuld worden met al het gepraat uit Guild Wars 2. Variatie genoeg qua stemmen en dialogen dus.
Ga vast reserveren!
MMO-fans hebben iets om naar uit te kijken. Guild Wars 2 belooft een waardige concurrent te worden voor menig MMO-game die vandaag de dag de markt domineert. Het spel pakt de beste elementen van het origineel en andere MMO's en gooit daar een eigen, uniek sausje overheen. Een genot om te spelen en te ervaren, en dat zonder maandelijkse kosten! Ben je ook benieuwd naar de game en wil je er zo snel mogelijk mee aan de slag? Pre-order Guild Wars 2 dan alvast, want dan krijg je toegang tot diverse bètaweekenden.