Guild Wars 2: Player vs. Player Preview

Preview
donderdag, 12 juli 2012 om 12:00
xgn google image
Inmiddels hebben we met z'n allen een aardig beeld kunnen krijgen van Guild Wars 2. In juni was er weer een bèta beschikbaar waarin gamers massaal het spel konden uittesten. Tot de mogelijkheden behoorde ook Player vs. Player gevechten.
Onderzoek heeft uitgewezen dat het beloningssysteem geactiveerd wordt wanneer een gamer een menselijke tegenstander weet te verslaan. Want laten we eerlijk zijn, het verslaan van een menselijke tegenstander is natuurlijk een stuk moeilijker dan een computergestuurde vijand. In Guild Wars 2 zul je genoeg voldoening krijgen, het spel bevat namelijk tal van mappen en twee modi om menselijke tegenstanders in af te maken.
Lekker veroveren
De eerste modi draagt de naam Conquest, waarin een team van één tot maximaal tien spelers het opneemt tegen een ander team. Door vijanden te doden scoor je punten, maar er is meer. Hoewel het doden van de tegenstander een grote rol speelt, zul je samen met je team tactieken moeten uitdenken en met elkaar beslissingen moeten nemen. Door de mappen heen, wat er op het moment van schrijven vier zijn, zijn diverse nodes te veroveren. Door deze nodes over te nemen scoor je weer punten. Heeft de vijand een node overgenomen? Geen nood, door de vijanden bij de node af te maken en het punt te neutraliseren - door erbij te blijven staan - kun je uiteindelijk de node weer overnemen. Behaalt jouw team de vereiste punten of hebben jullie de meeste punten als de tijd is verstreken, dan heb je uiteraard gewonnen.
Dynamische mappen
Hoewel het bovenstaande misschien enorm saai en eentonig kan klinken op papier, moet gezegd worden dat ArenaNet ook zijopdrachten in de mappen heeft verstopt om alles fris te houden. Hierdoor is er meer variatie in de mappen te vinden en kan de ontwikkelaar steeds nieuwe opdrachten toevoegen. Het doel van ArenaNet is om beginnende gamers de basis van de Player vs. Player gevechten te laten begrijpen, dus het veroveren van nodes en verslaan van tegenstanders, en spelenderwijs meer tactieken aanleren dankzij de zijopdrachten. De opdrachten kunnen alles zijn, van het slopen van een bepaald gebouwd tot het verslaan van een gigantisch monster dat vervolgens een tijdje jouw team versterkt.
Knokken met z'n honderden
De kleine veldslagen zijn natuurlijk erg leuk maar soms van korte duur. Voor de mensen die langere veldslagen willen bijwonen is de World vs. World vs. World, of kortweg World PvP, modus in leven geroepen. In deze modus nemen drie servers het tegen elkaar op in een immens grote map, waar er vier van zijn. In deze mappen zul je ook weer diverse punten moeten overnemen met als uiteindelijk om na twee weken(!) met de meeste punten naar buiten te komen.
Punten scoren
Net als in de Conquest modus zul je diverse nodes moeten overnemen om punten te scoren. In de World PvP zijn er echter diverse soorten nodes over te nemen. Zo zul je voor een kamp vijf punten krijgen en voor Stonemist Castle, het grootste gebouw in het midden van de kaart, maar liefst 50 punten. De punten worden iedere vijf minuten verdeeld. Wat een leuke toevoeging is aan het overnemen van de punten, is dat hoe meer punten je met een bepaalde node kunt verdienen, hoe moeilijker het punt over te nemen is. Zo is een kamp relatief makkelijk te bestormen maar zul je voor Stonemist Castle heuse katapulten van stal moeten halen.
Altijd wel een map beschikbaar
ArenaNet heeft ook veel waarde gehecht aan de beschikbaarheid van de Player vs. Player gevechten. Zo is er altijd wel een map beschikbaar die je kunt joinen of je start gewoon een eigen server waarin je tegen één tegenstander speelt. Omdat er altijd wel mensen in zijn voor een potje PvP, is jouw server in no time gevuld. Een slim en handig concept waar andere MMO's nog wat van kunnen leren. Ook voor de World PvP geldt dit.
Mocht een server vol zitten, dan kun je jezelf in de wacht zetten en lekker verder queesten of tijdelijk op een andere server spelen terwijl je wacht tot er een plekje in de door jouw gekozen server beschikbaar is. Ideaal dus als je samen met je vrienden wil spelen terwijl zij al in de betreffende server zitten.
Voor iedereen toegankelijk
Wat misschien wel de mooiste mogelijkheid is, is dat elke modi vanaf level één beschikbaar is. Als je een gevecht betreedt wordt je personage tijdelijk geüpgrade naar het hoogste level. Hierdoor krijg je de beschikking over alle vaardigheden en zul je dus je mannetje staan in de gevechten. Let wel, je krijgt een standaard uitrusting. Mensen die al een hoger level hebben bereikt zullen dus evengoed wat sterkere uitrusting hebben dan jij. Tussendoor queesten met een nieuw personage is verstandig, wil je ook echt iets voor je team betekenen.
Goed voor uren speelplezier
G
uild Wars 2 ligt over ander halve maand in de schappen en liefhebbers van een potje competitief spelen kunnen hun hart ophalen. De op het eerste gezicht simpele maar doeltreffende Conquest modus biedt verbazingwekkend veel diepgang en met de komst van dynamische zijmissies kan ArenaNet de gevechten altijd spannend houden. Ook de World PvP modus steekt goed in elkaar maar de vraag is of gevechten van twee weken niet aan de erg lange kant zijn. Je zult dus nooit een gevecht van begin tot einde mee maken. Al met al ziet het er goed uit voor Guild Wars 2 en kunnen we met z'n alle op 28 augustus met elkaar online het gevecht aan gaan.