Forspoken gameplay laat gemixte indruk achter

Preview
dinsdag, 14 december 2021 om 10:30
forspokenf1624549749
Forspoken is één van de grootste open-world games die voor 2022 op de planning staat. De nieuwe game uit de stal van Square Enix staat gepland voor een exclusieve release op de PlayStation 5 en PC. Wij zagen de game alvast achter gesloten deuren en of de titel in de smaak valt, lees je in deze preview.
Forspoken is de gloednieuwe open-world game van Luminous Productions, de studio achter Final Fantasy XV. Dit keer wordt de wereld vol Chocobo en anime-achtige figuren alleen ingeruild voor een nieuw sprookjesland waarin je speelt als Frey, een jongedame uit New York die op bizarre wijze ineens met haar voeten in Athia staat.
Athia is een grote, uitegestrekte sprookjeswereld vol monsters en magie. Ook Frey krijgt ineens bijzondere krachten waardoor ze onder andere bijzonder goed kan freerunnen. Een deel van de gameplay rondom Forspoken lijkt hier dan ook flink op in te gaan zetten. Via een off-hands demo kregen we wat gameplay te zien, waarbij de focus lag op hoe snel en vloeiend Frey wel niet door de wereld wist te rennen, springen en klimmen.
Het gevaar hierbij is wel dat de wereld wat leeg oogt en voelt tijdens de presentatie die we zagen. Wel lijkt de open-world reusachtig te worden, wat goed is voor de parcours-mogelijkheden van de game. Door Frey te levelen krijg je namelijk meer mogelijkheden om je parcours-krachten te verlengen bijvoorbeeld waardoor je nog vloeiender door de wereld kunt rennen.
2021 12 17 forspoken 1f1639302590

Athia is dodelijk

Dat rennen moet Frey dan ook als een malle doen in Forspoken, want die sprookjeswereld Athia is bijzonder gevaarlijk. Eigenlijk wil alles wat los en vast zit je vermoorden en dus moet Frey haar nieuwe magische krachten goed leren beheersen om de vijanden uit te schakelen. Daarvoor heeft ze een arsenaal aan spreuken om te gebruiken waarmee ze de verschillende vijanden om het leven kan brengen.
Vijanden komen in alle soorten en maten voorbij. Zo zien we tijdens de demo een scala van kleine vijanden die als zombiehorde op Frey afstormen, terwijl ook gigantische wezens voorbijkomen. Laatstgenoemden komen vaak alleen niet in groepen, maar of dat uitmaakt is nog maar de vraag. Tijdens de demo leek de AI namelijk nog niet heel goed te werken op sommige plekken. Zo was het reusachtige monster slechts één van de weinige vijanden die wel daadwerkelijk aanviel, terwijl de kleinere hordes leken af te wachten tot je ze zou slachten.

Het geesteskindje van...

Monsters zijn helaas voor Frey daarnaast niet het enige obstakel. Ook de bewoners van Athia zijn niet blij met de komst van de jongedame uit NYC. Frey wordt namelijk bij binnenkomst gezien als demoon door het volk en moet daardoor direct vluchten. Op haar reis moet ze het geluk hebben wat vriendelijke gezichten te treffen om op die manier haar reis door Athia toch wat beter te laten verlopen.
Of dat daadwerkelijk gaat lukken met een tof verhaal is nog maar de vraag. Als we afgaan op de schrijvers van de game zelf, lijkt dat allemaal wel goed te komen. Oorspronkelijk kwam het idee voor de game namelijk uit de koker van Gary Whitta, de schrijver van Rogue One: A Star Wars Story. Hij kwam met een idee voor het verhaal, waarna ook Uncharted-bedenker Amy Henning haar gedachtes losliet op de game.
Vervolgens kwam Todd Stashwick via Amy Henning binnen voor het verhaal. Stashwick sloeg vervolgens samen met Alison Rymer (binnengehaald door Whitta) de handen ineen en het tweetal is uiteindelijk als lead writers verantwoordelijk voor het verhaal van de game.
Of dat verhaal in de smaak gaat vallen, kun je gelukkig binnenkort zelf ontdekken. Tijdens The Game Awards 2021 is namelijk de releasedatum van de game uit de doeken gedaan. Forspoken komt op 24 mei uit op de PlayStation 5 en PC.