Als je op zoek bent naar een 4v4
shooter heb je ruime keuze. Maar
Square Enix wil er met
Foamstars één neerzetten die iets anders is dan anders. Wij zijn
hands-on gegaan met de game tijdens
gamescom 2023 en de game is zeker anders dan je verwacht.
Foamstars wordt wel eens vergeleken met
Splatoon en op het eerste gezicht lijkt die vergelijking treffend. Je schiet immers niet met kogels, maar met kleurrijke vloeistof die de arena bedekt. Maar de vergelijking is toch niet helemaal op zijn plek.
Want wellicht de bekendste modus van Splatoon vraagt je om zoveel mogelijk van de arena in de kleur van jouw team te bedekken. In Foamstars gaat het ouderwets om kills. Wie genoeg schuim in zijn of haar snufferd krijgt komt vast te zitten in een bal schuim en als een tegenstander vervolgens over je heen surft ben je dood. Gebeurt jou en je teamgenoten dat vaak genoeg, dan wordt er een sterspeler in je team aangewezen en de eerstvolgende keer dat die verslagen wordt, is de match ten einde.
Dat klinkt eenvoudig, maar een match kan best hectisch zijn. Dat is te danken aan datzelfde schuim waarmee je je tegenstanders moet bedekken. Het kan zich namelijk opstapelen, waardoor je muren of zelfs een basis kan bouwen. Ook kun je natuurlijk een heuveltje maken voor een hoogtevoordeel.
Verschillende speelstijlen
Hoe makkelijk het is om het schuim in je voordeel te gebruiken hangt af van de class die je speelt. Zoals in veel andere shooters zijn er bijvoorbeeld personages die zwaarder of sneller aanvallen dan andere. Opvallend genoeg kun je niet in het selectiemenu zien wat de eigenschappen van je gekozen personage zijn.
Volgens de ontwikkelaars is dat zodat je je niet verplicht voelt om precies te spelen zoals de class suggereert. Je moet je eigen speelstijl kunnen ontwikkelen, ook al klopt die niet wat er normaal gesproken verwacht wordt van de class. In de praktijk maakt dat het vooral lastig om te weten wat je van een personage kunt verwachten voordat je al middenin een match zit.
Onverwachte diepte?
Het kan overigens nog zijn dat Foamstars gaat verrassen. In de volledige game zijn er uiteindelijk game-modi die we nog niet hebben kunnen spelen. Dat kan nog alle kanten op en het laatste woord is ook zeker nog niet gezegd over Foamstars.
Ook is het de intentie van Square Enix om de game te blijven ondersteunen. Hoe dat er precies uit gaat zien, is ons niet verteld, maar maps en nieuwe personages lijken waarschijnlijk.
Foamstars Hands-On - Nog niet overtuigd
Foamstars kwam bij ons vooral hectisch over en niet altijd op een goede manier. Een deel van de hectiek is bewust: het terrein van de arena kan tijdens een match drastisch veranderen. Maar een personage moeten kiezen zonder al te veel kijk te hebben op wat je kiest, voelt wat minder geslaagd. De game heeft nog wat werk te doen om ons te overtuigen.