John Wick 4 Review - Een erg lange actiefilm

zondag, 27 augustus 2023 om 15:00
john wick 4 st 5 jpg sd highf1699628066
Keanu Reeves is populair. Je zou bijna vergeten dat zijn dagelijkse persoonlijkheid haaks staat op die van de kille brute actieheld in John Wick. Het vierde deel hiervan is alweer verschenen, waarover je alles leest in de review.
Woord vooraf: waarom duren veel films tegenwoordig énorm lang? Wat is dat toch? Waarom heeft een regisseur meer dan twee uur nodig om een verhaal te vertellen? Bij een The Lord of the Rings valt nog te begrijpen. Maar waarom moeten films als Mission Impossible: Dead Reckoning, Fast X, alle Marvel films en nu ook John Wick 4 zo énorm lang duren? Kennelijk waren 169 minuten nodig om te vertellen hoe John Wick het moet opnemen tegen de vijand Marquis de Gramont.
Dit klinkt misschien als zeuren en dat klopt, maar wel met een reden. De John Wick films draaien helemaal niet om een sterke verhaallijn. Het zijn films die draaien om brute meedogenloze actie en Keanu Reeves die in elk deel zou kúnnen steren. Het boeit hem toch allemaal niet. Het eerste negatieve punt aan deze film is dan ook dat de film té lang duurt.
Concreet ziet dit er als volgt uit: het eerste uur van de film zie je voor je gevoel allemaal dingen die je eerder al hebt gezien, daarna wordt de film pas echt ‘leuk’. Al is dat ook maar ten dele, feit is dat John Wick een uitgemolken koe is. Het is niet meer zo goed als deel één dat was en daardoor ook lang niet meer zo indrukwekkend om naar te kijken. Je krijgt al snel het been there done that gevoel en dan is het ook nog eens zo dat Reeves niet eens de film draagt.
Degene die dat wél doet, is de villian, Marquis de Gramont. Deze rol wordt vertolkt door Bill Skarsgard en wat is het een genot om naar deze man te kijken, wat hij kan enorm goed acteren! Hij bekleedt de rol van schurk alsof het niet is en laat zien wat het is om voor de camera te staan. Wat volgt zijn een paar onverwachte scenes en precies op deze momenten til hij John Wick 4 naar een hoger niveau. Je zou kunnen zeggen dat Skarsgard de film draagt.
john wick 4 st 4 jpg sd high 1f1678286786
Wat dat betreft is het jammer dat hij zo’n typische vijand is die bijna nergens zijn handjes vuil aan maakt, waardoor Wick het vaak moet opnemen tegen een van zijn handlangers. In combinatie met vaak toch wel tergende muziek heb je regelmatig het gevoel naar scenes te kijken uit een beat ‘em up game: waarbij één of twee good guys bestormd worden door legertjes aan mannen, waar tegen gevochten moet worden. Pas als de dreunende muziek ophoudt, weet je dat alle vijanden zijn verslagen en wordt het trucje over een aantal minuten weer herhaald. Dat klinkt vrij plat, maar dat is wel zoals het gebeurt in John Wick 4.
Dat neemt niet weg dat de actiescenes wel degelijk tof zijn om te zien. Reeves zet zijn rol als actieheld nog steeds goed neer en weet op smakelijke manieren heel wat vijanden naar huis te sturen. Niet voor niets was de eerste John Wick zo’n succes. Het is niet vervelend om naar te kijken, het duurt simpelweg allemaal te lang.
Al is dit relatief. Mensen die van dit soort films houden en op een vrijdagavond een hersenloze popcorn-film willen, kunnen dit waarschijnlijk naar hartenlust 169 minuten volhouden. Voor de mensen die toch iets meer diepgang willen, is dat een ander verhaal.
John Wick 4 is dus een actievolle film waarin je 169 minuten kunt kijken hoe Keanu Reeves zijn leven op het spel zet om zijn vijand Marquis de Gramont te verslaan. Puike bijrollen zijn weggelegd voor Ian McShane, Donnie Yen en anderen. De film is nu te koop bij bol.com voor 22,99 euro.