Final Fantasy XIV Endwalker gameplay smaakt naar meer

Preview
woensdag, 13 oktober 2021 om 14:00
final fantasy 14 endwalker 6128716f1633950344
Final Fantasy XIV is groter dan ooit. De MMORPG van Square Enix heeft een flinke route bewandeld en is flink op de schop gegaan voordat de game daadwerkelijk de geliefde parel binnen de stal van de Japanse uitgever werd. Sterker nog, de multiplayer game is inmiddels de meest winstgevende FF-titel ooit. Na elf jaar Final Fantasy XIV is het nu tijd voor Final Fantasy XIV Endwalker en wij gingen alvast hands-on met de game!
Let op: Dit artikel is gebaseerd op gameplay van een nog in ontwikkeling zijnde versie van FINAL FANTASY XIV: Endwalker, en de inhoud van de uiteindelijke versie kan nog veranderen.
De vierde uitbreiding, Endwalker, moet de eerste saga van FFXIV afronden, het verhaal van Hydaelyn en Zodiark. Gelijktijdig wordt het de grootste uitbreiding voor de game tot nu toe. Game director Naoki Yoshida stelt dat de uitbreiding groter wordt dan de meeste hedendaagse RPG’s.

Meer content, meer plezier

Dat er een flinke dosis aan nieuwe content te wachten staat voor spelers, blijkt dan ook al snel. Er zijn meer story quests dan ooit te voren toegevoegd, zes nieuwe gebieden om te ontdekken, een nieuwe spelershub (Old Sharlayan), twee nieuwe jobs (Reaper en Sage) en de level cap wordt naar 90 verhoogd (voorheen 80). Toch is het slechts een tipje van de sluier voor de vierde uitbreiding van de MMO.
Uiteraard komt er ook nog nieuwe gear, nieuwe crafting-opties, een high-end raid die Pandaemonium heet, een nieuwe Alliance raid (Myths of the Realm), nieuwe dungeons en een nieuw district (Ishgard). Tel daarbij ook nog eens een nieuw speelbaar ras (male Viera), een nieuwe tribe (Loporrits) en Island Sanctuary bij op en er is meer dan genoeg om te ontdekken.
Toch is dan nog niet eens het onderste uit de kan gehaald. Nieuwe uitdagingen in de vorm van Anima and The Magus Sisters duiken in Endwalker ook op, maar de boodschap is duidelijk. Al met al komt er een flinke kluif aan nieuwe content voor spelers met Final Fantasy XIV Endwalker.

Nadenken en samenwerken

Zelf gingen we tijdens onze uitgebreide speelsessie veelal aan de slag met de Tower of Zot, één van de dungeons die met Endwalker wordt toegevoegd. Deze is opgedeeld in drie gebieden die allemaal lekker zijn ondergedompeld in gotische stijl. Als Tim Burton de dungeon had ontworpen, hadden we je dan ook zo geloofd.
Dat is dan wel niet het geval, maar dat moet de pret niet drukken. Vanaf het moment dat je de eerste mini boss aantreft, wordt duidelijk dat er flink wat tijd is gestoken in het ontwerpen van het gevecht. Waar samenwerken doorgaans al nodig is om niet te sterven, wordt dat in de Tower of Zot naar een nieuw niveau getild.
Yoshida en zijn team hebben namelijk een extra laag puzzelen bovenop het vechten gegooid. In plaats van het leren van een patroon moet je de subtiele manieren waarop de vijand aanvalt analyseren. Alleen wanneer je dit doet en vervolgens samen met je team een plan trekt, kun je de baas verslaan.
Voor nu lijkt het een knap staaltje design waarvan fans zeker zullen genieten (terwijl ook de nodige scheldwoorden voorbijkomen als de paniek toeslaat). Als het design van de dungeon die volgt een voorteken is van alle nieuwe content die komt, mogen fans dan ook alvast in hun handen knijpen. Dan staat er een prachtige tijd te wachten.
ffxiv media tour2021 22 minf1633950687

Het nieuwe tijdperk

Gelijktijdig kijken fans wel met een lach en een traan uit naar Endwalker. De vierde uitbreiding is namelijk een brug richting een nieuw tijdperk. De eerste saga wordt immers afgerond, maar ook wordt de basis voor de komende tien jaar gelegd.
Niet alleen wordt de balans opgemaakt voor de verschillende classes en jobs, maar ook worden er een aantal grotere aanpassingen gemaakt. Naast vernieuwde balancering voor classes (die hardcore spelers direct zullen voelen) zijn er ook Downscaled Values bij Battle Calculations op komst.
Dit wordt gedaan om het aantal bugs te verminderen en om nog een aantal andere quality of life verbeteringen toe te voegen. Zo werd de HP van vijanden enorm hoog en moest daarvoor een oplossing gevonden worden. Uiteindelijk is de oplossing het verlagen van de verschillende waardes en dat heeft dan ook een aantal gevolgen voor de gameplay.
Het verschil tussen gear attributes tussen level 50 en 80 wordt verlaagd. Overall HP, attribute en aanvalswaarden worden verlaagd, net als de HP en kracht van vijanden. De grootste pijnsteek zal zijn dat ook XP wordt verlaagd. Toch stelt game director Naoki Yoshida dat spelers rustig kunnen ademen, want qua gevoel gaat er niets veranderen door de aanpassingen.

Final Fantasy XIV Endwalker Preview - Klaar voor de strijd!

Onder aan de streep is duidelijk dat de eerste uren in Final Fantasy XIV Endwalker een flinke indruk achterlaten. Duidelijk is dat je een uitbreiding als deze niet mag missen als fan van de reeks. Wie pas net komt kijken zal de komende maand nog even flink moeten bikkelen om helemaal bij te zijn voor het verhaal van Endwalker de eerste saga (en elf jaar van de reeks) afsluit.
Zorg er dan ook voor dat je je vrienden alvast optrommelt voor 23 november, want samenwerken in een team maakt het plezier alleen maar groter. Tenminste, als we af kunnen gaan op het toffe design van de Tower of Zot, dat naar veel meer smaakt. Uiteindelijk is het afwachten tot de complete uitbreiding hier is voordat het eindoordeel geveld kan worden, maar voor nu ziet het er rooskleurig uit voor de uitbreiding die als brug moet dienen naar het nieuwe tijdperk van FFXIV!