Final Fantasy VII Remake Preview - De ultieme remake?

    Het is bijna zover. Op 10 april kunnen PlayStation 4-gamers eindelijk aan de slag met de langverwachte remake van Final Fantasy VII. Wij mochten de game vorige week alvast uitproberen. Lees er alles over in onze Final Fantasy VII Remake preview.

    AVALANCHE? Shinra? Hoe zat het ook al weer?

    De echte JRPG-liefhebber hoeven we het natuurlijk allang niet meer uit te leggen. De komst van Final Fantasy VII Remake is nogal een big deal. Maar wat nou als je nog nooit een Final Fantasy-game hebt gespeeld en toch benieuwd bent geworden naar de remake van dit zevende deel uit de franchise? Geen zorgen, want zoals iedere Final Fantasy-kenner je zal uitleggen heeft iedere genummerde toevoeging aan de reeks een losstaand verhaal en je hoeft voor dit deel dan ook niet over kennis van voorgaande delen te beschikken.

    Final Fantasy VII vertelt het verhaal van ex-SOLDIER Cloud Strife die zich aansluit bij een groep activisten die zichzelf AVALANCHE noemen. AVALANCHE neemt het op tegen de Shinra Electric Power Company. Dit gigantische bedrijf zet de levensenergie van de planeet om in energie, met als gevolg dat de planeet langzaam afsterft. AVALANCHE zet uiteraard alles op alles om dit te voorkomen en raakt tijdens de strijd tegen Shinra verwikkeld in allerlei conflicten.

    Niet zomaar een remake

    Het verhaal van Final Fantasy VII heeft enorme invloed gehad op een volle generatie aan JRPG-fans en Square Enix lijkt dit met Final Fantasy VII Remake opnieuw te willen bereiken voor de huidige generatie. Final Fantasy VII Remake is namelijk niet zomaar een remake met een grafische upgrade en wat milde tweaks. Integendeel, Square Enix pakt het grootser aan dan we ooit eerder hebben gezien door een compleet nieuwe game te maken met moderne graphics, een vernieuwd gevechtssysteem en een schaal die tot op heden ongekend is. Final Fantasy VII Remake pakt alle elementen die de originele game zo goed maakten, vergroot deze uit tot de standaarden die we inmiddels gewend zijn van moderne games en geeft hiermee een compleet nieuwe betekenis aan het begrip remake.

    Final Fantasy VII Remake is het eerste deel uit een reeks remakes die samen het volledige verhaal van Final Fantasy VII zullen vormen. Dit eerste deel omvat enkel de gebeurtenissen in Midgar, de eerste stad in het origineel. Het is niet moeilijk om te zien waarom dit het geval is, want het nieuwe Midgar voelt reusachtig aan en de stad vol iconische steampunk-elementen komt beter tot zijn recht dan ooit tevoren. De straten zijn enorm gedetailleerd, alle NPC’s zijn druk met elkaar in gesprek en als je af en toe omhoogkijkt, zie je hoe het imponerende hoofdkwartier van Shinra dreigend boven de rest van de stad uittorent.

    Bekende setting in nieuw jasje

    Het is bijna onmogelijk om het over Final Fantasy VII Remake te hebben zonder de vergelijking met het origineel te maken. Vanaf het moment dat wij in de game werden gegooid en Cloud van de trein springt om de North Mako Reactor te bestormen, raken we al direct overvallen door nostalgische gevoelens. Toch verloopt niet alles precies zoals in het origineel en zien we een hoop aanvullende dialogen, waardoor de personages verder uitgediept worden en nóg meer karakter krijgen. Vooral de vele oneliners van de heethoofdige Barret Walace, oprichter van AVALANCHE, schieten hierin uit.

    Net als in het origineel heeft Barret het nog steeds hoog in de bol en dit leidt met regelmaat tot conflicten met de koelbloedige Cloud, die naar eigen zeggen alleen meedoet voor het geld. Ook de persoonlijkheden van Cloud komt uitstekend naar voren, mede door de kille manier van spreken waarmee zijn stemacteur hem tot leven brengt. De persoonlijkheden van deze twee personages hadden haast niet verder uit elkaar kunnen liggen. We kunnen dan ook niet wachten om meer woordenwisselingen tussen de twee te zien!

    Naast extra dialoog bevat Final Fantasy VII ook een hoop extra cutscenes die het verhaal en de personages verder uitdiepen. Zonder al te veel spoilen kunnen we zeggen dat in de porties van de game die wij hebben gespeeld te zien was dat sommige details enigszins zijn aangepast aan het huidige tijdsbeeld. Toch voelden deze minimale aanpassingen natuurlijk en logisch aan.

    Vlekkeloze mix tussen klassiek en modern?

    Qua schaal en nostalgische waarde lijkt het in Final Fantasy VII Remake dus wel goed te zitten, maar het moet natuurlijk ook fijn zijn om te spelen. Waar het origineel uit 1997 klassieke turn-based combat hanteerde, maakt Final Fantasy VII Remake gebruik van een actief gevechtssysteem waarin de speler de tijd langzamer kan laten gaan om via het commands menu gebruik te maken van abilities, magic en items. Om dit te kunnen doen, moet de speler eerst gebruikmaken van reguliere aanvallen die ervoor zorgen dat de zogeheten ATB-meter gevuld wordt. Bovendien beschikken verschillende personages over verschillende skills, wat betekent dat je tussen personages zult moeten schakelen.

    Het gevechtssysteem van Final Fantasy VII Remake voelt aan als een unieke mix tussen klassieke en moderne combat. De enorme hoeveelheid opties binnen het gevechtssysteem kan in het begin wat overweldigend aanvoelen, maar wordt al snel een tweede natuur. Mocht je nou toch liever voor een klassieke ervaring willen gaan, dan kun je er zelfs voor kiezen voor classic mode, wat ervoor zorgt dat het actieve gedeelte van het gevechtssysteem automatisch wordt uitgevoerd. Zo kan iedere speler het gevechtssysteem volledig naar eigen hand zetten.

    Misschien wel de meest grootschalige remake ooit?

    Het lijkt erop dat Final Fantasy VII Remake niet alleen een feest van herkenning voor oudgedienden gaat worden, maar ook een geweldige game voor nieuwkomers. Het gevechtssysteem vloeit over van de opties en met de classic mode kan dit voor liefhebbers van turn-based combat zelfs naar eigen hand gezet worden. Bovendien zag de gigantische stad Midgar er nooit zo gedetailleerd uit als in Final Fantasy VII Remake.

    Final Fantasy VII Remake heeft de potentie om het grandioze verhaal van onder anderen Cloud, Barret en Tifa naar een hele nieuwe generatie te brengen. Dat er keihard aan gewerkt is om dit zo getrouw mogelijk aan het origineel uit 1997 te doen, is dan ook in een enkele oogopslag terug te zien. Een ding is in ieder geval zeker, Final Fantasy VII Remake zal ons op 10 april een enorme dosis nostalgie gaan voorschotelen.

    Final Fantasy VII Remake

    Verkijgbaar vanaf 10 april 2020

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.