Final Fantasy 7 Rebirth Preview - In de wolken?

Preview
donderdag, 08 februari 2024 om 15:00
final fantasy vii rebirth charactersf1706797913
Het gebeurt niet vaak dat er een game verschijnt op 29 februari. Het is in 2024 de releasedag van Final Fantasy 7 Rebirth, een game die voor release al heel bijzonder lijkt te worden. Wij gingen uitgebreid hands-on met de game in Londen en in deze Final Fantasy 7 Rebirth preview lees je er alles over.
Final Fantasy 7 wordt 27 jaar in 2024. Ondanks de gevorderde leeftijd liet Square Enix in 2020 met Final Fantasy 7 Remake zien dat het onderste nog niet uit de kan is. Met vlag en wimpel slaagde de Remake die het verhaal een nieuwe richting in duwde en het origineel vernieuwde.

Clouds avontuur gaat door!

Toch hoeven fans van het eerste uur zich geen zorgen te maken. Gebeurtenissen uit de 1997-titel worden vanaf het eerste moment dat Rebirth oppakt als leidraad genomen, al is de manier waarop je deze meemaakt soms wel anders.
Het maakt de game fris, terwijl personages meer diepgang krijgen doordat er meer ruimte is voor gesprekken tussen Cloud, Barret, Tifa, Aerith en natuurlijk de nieuwste aanwinst voor het team: Red 13. Daarbij kun je als Cloud kleine keuzes maken in de dialogen. Na de gebeurtenissen in Final Fantasy 7 Remake is er dan ook genoeg om te bespreken voor de helden.
Het eerste hoofdstuk van de game speelt zich daardoor grotendeels af in Nibelheim, waar we wat meer over Clouds verleden te weten komen. Dat niet alleen, het hoofdstuk legt de nadruk vooral ook op Sephiroth, de grote schurk van Final Fantasy 7, die in het vorige deel ook al geregeld voorbij kwam.

Dag Midgar, hallo open-world

Pas wat later in Final Fantasy 7 Rebirth wordt duidelijk waar de accenten liggen in het vervolg op Remake. Waar laatstgenoemde veelal lineaire paden van a naar b voorschotelde, is dat in Rebirth wel anders. Het tweede deel schotelt gigantische gebieden voor om te verkennen, gevuld met tal van optionele doelen.
Op basis van het Grasslands-gebied waarin we rond keken lijkt dit qua schaal vele malen groter. Zowel in oppervlak als de soorten extra missies. In Remake kwamen die vooral van andere sloebers in Midgar die je van kastje naar de muur stuurde. Of je ging naar Chadley om vechtsimulaties te doen.
De jonge onderzoeker is terug in Rebirth en heeft wederom waardevolle Materia voor je uitrusting, mits je hem helpt natuurlijk. Om de pientere knaap dit keer te helpen met zijn onderzoek moet je bij tal van torens langsgaan en deze activeren.
Die torens moet je met een speciaal soort gereedschap activeren, waarna Chadley zijn onderzoek kan voortzetten. Het houdt in dat combat challenges weer van de partij zijn, maar bij het ontgrendelen van de torens verschijnen ook flink wat andere interessante locaties op de wereldkaart.
final fantasy 7 rebirthf1694762943

Variatie in extra’s

Variatie lijkt centraal te staan voor de ontwikkelaar als het op Rebirth aankomt. Dat blijkt uit kleine extra’s die zijn toegevoegd, zoals een piano die Cloud vrij kan bespelen. De minigame lijkt op de gitaar in The Last of Us Part 2, waarbij je op beide sticks noten kunt kiezen om aan te slaan.
Rebirth bevat daarnaast een strategisch kaartspel genaamd Queen's Blood. Nadat The Witcher 3 met Gwent kwam, lijkt het voor open-world games een trend te zijn geworden om eigen bordspellen te ontwerpen en in de wereld te strooien en Square Enix volgt die trend keurig met deze minigame die speciaal voor Rebirth is ontwikkeld.
Verder bevat het vervolg op Final Fantasy 7 Remake een crafting-systeem, waarmee je bijvoorbeeld potions kunt brouwen. In de open-world zal al snel opvallen dat er overal materialen te vinden zijn. Deze oprapen en hiervoor uitkijken, zorgt er mede voor dat je weer net een tikje langer zoet bent met de open-world als je er zeker van wil zijn dat je altijd genoeg hulpmiddelen hebt tijdens de gevechten.

Imperfecties

Alle nieuwe toevoegingen en de belofte van het vervolg in Clouds verhaal smaken naar meer, maar hier en daar vallen ook kleine imperfecties op. Zo zijn de iconen voor het openen van kistjes nog altijd klein en moet je op een bepaalde manier de camera draaien om dit te kunnen zien.
Daarnaast volgt Final Fantasy 7 Rebirth de trend van veel Japanse RPG’s in dat de gameklok doorloopt wanneer je in het menu zit, waardoor het bijhouden van je speelduur al snel niet meer accuraat is. Pas wanneer je vanuit het Control Center van de PlayStation 5 naar het thuisscherm gaat, pauzeert de klok en voor puristen die een accurate klok willen is dat toch een vervelende extra stap.
Toch zijn het minuscule irritatiepunten die voor het gros van de spelers nauwelijks merkbaar zijn. Wat dat betreft laat Final Fantasy 7 Rebirth in haar eerste uren een uitstekende indruk achter. Al helemaal in de performance modus waarin we onze speelsessie speelden en de game daarmee vrijwel nooit onder de 60 fps dipte.
Laat 29 februari maar snel komen. Dan ligt Final Fantasy 7 Rebirth in de winkel voor de PlayStation 5.