FIFA 13 Preview

Preview
woensdag, 30 mei 2012 om 10:25
xgn google image
EA Sports doet het stapje voor stapje. Stapje voor stapje wil de uitgever, samen met ontwikkelaar EA Canada, laten zien wat hun nieuwe game in huis heeft. Het gaat hier natuurlijk over FIFA 13. Terwijl vorige maand het spel voor het eerst werd getoond tijdens de EA Showcase in Londen en de toevoegingen centraal stonden, stond deze maand een speelsessie in Keulen in de spotlights.
Want ja, op deze manier laat EA Canada in ieder geval duidelijk zien welke kant het met FIFA 13 op wil gaan. Laat even die game-modi met rust, die komen later dit jaar nog wel aan bod. Nu eerst de focus op de gameplay, want dat is immers het meest belangrijke in een voetbalgame. Kan FIFA 13 zich staande houden en wordt de ontwikkelaar niet overmoedig, gezien de ongelofelijke positieve resultaten uit het verleden? Dat is een belangrijke vraag die we ons moeten stellen.
Een samenvatting
Laten we eerst even de boel samenvatten, voordat de bevindingen worden toegelicht. EA Sports wil met de volgende kenmerken het spel nóg beter maken: attacking intelligence, first touch control, tactical defending, player impact en tactical freekicks. Met name de eerste twee kenmerken verdienen de volledige aandacht, want die twee zijn verantwoordelijk voor de ‘onvoorspelbaarheid’ die FIFA 13 moet krijgen. Net als in het echt dus. Voorbeeld? Ja, makkelijk. Wie had ooit gedacht dat Manchester City in de laatste twee minuten van de wedstrijd nog kampioen zou worden door twee goals? Inderdaad, best onvoorspelbaar. Die kant wil EA Canada op, door onvoorspelbaarheid meer invloed te laten hebben op de verloop van het spel.
Attacking intelligence en first touch control dus. Met de eerste wil EA Canada ervoor zorgen dat de aanvallers niet enkel meer naar de bal kijken, maar ook de ruimte om hen heen. Dat betekent dat de aanvaller nu eindelijk voor de man zal komen – waardoor intikkers en dergelijke vaker zullen voorkomen. De aanvaller houdt nu ook rekening met buitenspel, en zal twee stappen vooruit denken. Kijk, dat is handig. First touch control moet ervoor zorgen dat de onvoorspelbaarheid in het voetbal inderdaad een stukje meer wordt. Een technisch slechte verdediger zal een bal dus heel moeilijk aannemen, en een speler als Messi kan een hoge bal met één tikje stilleggen. Als gamer word je dus verplicht om te anticiperen op je spelers – waardoor je dus heel goed moet doorhebben wat de kwaliteiten van je spelers zijn.
Verbeteringen
Tactical defending en player impact, die in FIFA 12 al werden geïntroduceerd, zijn in FIFA 13 een stuk verbeterd. Tot eigen verbazing werkt tactical defending nu eindelijk echt goed en zul je het verdedigen veel sneller onder de knie krijgen. Player impact is nu ook een stuk beter geworden, waardoor het steeds minder waarschijnlijk zal zijn dat je een hele bizarre botsing zult tegenkomen.
Dan komen we nu alweer op het laatste; tactical freekicks. Een gimmick, maar wel bijzonder nuttig in het hedendaagse voetbal. Helaas laat het spel absoluut niet zien wat je er precies mee kunt. Een kleine HUD of iets dergelijks had zeker geholpen, want iedereen bij de speelsessie die wij hebben bijgewoond had werkelijk waar geen idee wat hij moest doen. Dat is jammer, want wie wil nou niet hele toffe vrije trappen nemen?
Het voelt beter
De toevoegingen en veranderingen zijn grotendeels positief bevallen. Ook tijdens de eerste wedstrijden die gespeeld werden zijn de bevindingen voornamelijk positief. Dat is goed nieuws, inderdaad. En ja, je merkte dat aanvallers (eindelijk) slimmer zijn geworden en dat je nu dus eindelijk veel mooiere aanvallen kunt maken, zolang jij maar alles op een rijtje hebt staan. Spelers lopen nu veel vaker vrij, en ze denken inderdaad twee stappen vooruit. Een fijn gevoel geeft dat. Het voelt beter.
Maar er zijn toch wat dingen waarover je je zorgen kunt maken, gezien het verleden met FIFA 12. Daar leek het er ook op dat EA Canada uiteindelijk de foutjes met de player impact zou herstellen, maar uiteindelijk is dat niet echt gebeurt. Ook nu zijn er veel fouten te ontdekken – je moet echter weten dat dit spel in een hele vroege fase van de ontwikkeling zit, dat wel. Op het gebied van onvoorspelbaarheid leek het eerder op willekeurige foutjes dan op logische fouten. Dat is jammer. Daarnaast waren er veel klutssituaties, waardoor het spel op het veld eerder een totale chaos werd dan een voetbalwedstrijd zoals Cruijff ze het liefst voor ogen heeft.
Het oogt beter
EA Canada heeft echter heel veel tijd om te ontdekken, en dus kunnen die op het oog lijkende kleine fouten voor oktober wel hersteld worden. Qua graphics hoeft de ontwikkelaar zich in ieder geval geen zorgen te maken. Men zegt wel eens dat het heel erg jammer is dat het spel er niet beter uitziet, maar dat is onzin. Ten eerste, met de huidige generatie consoles kúnnen we niet veel beter meer zonder dat het ten koste gaat van andere zaken. Ten tweede, het ziet er wel degelijk weer beter en helderder uit. Wacht maar tot je het spel zelf speelt, dan zie je dat de game er over het algemeen een stuk strakker uitziet.
Maar wordt het ook echt beter?
De eerste indrukken van FIFA 13 zijn vrij positief. EA Canada weet met de betere aanvallende impulsen eindelijk iets neer te zetten waar iedere FIFA liefhebber van zal houden. Uiteraard moet hier en daar flink aangepast worden, maar het ziet er naar uit dat we aan het einde van de rit weer een hele goede voetbal game in huis hebben. Puur qua gameplay. Fijn in zijn geheel.