Interview: Producent David Rutter over FIFA 13

Article
woensdag, 30 mei 2012 om 10:30
xgn google image
XGN was deze maand aanwezig in Keulen bij de presentatie en eerste speelsessie van FIFA 13. Daarbij kregen wij ook nog de kans om David Rutter, de producent van FIFA 13, te interviewen.
Helaas was David Rutter populair, en dus moest XGN het doen in een groepsinterview met alle andere Nederlandse media. Maar ja, je kunt niet alles hebben uiteraard. FIFA 13 moet de gameplay weer naar het hoogste niveau brengen en doet dat dit keer met 'onvoorspelbare spelelementen'. Hoe gaat dat te werk? XGN vraagt het.
XGN: De focus in FIFA 13 ligt dus op het onvoorspelbare van het voetbal. Is dat niet gevaarlijk in games? Omdat de kans bestaat dat het allemaal té willekeurig wordt. Hoe houd je de balans tussen plezier en frustratie?
David Rutter: Met onvoorspelbaarheid gaan we niet uit van het willekeurige, inderdaad. Er moeten niet te veel fouten gemaakt worden, maar we moeten er wel voor zorgen dat de aanvaller bijvoorbeeld voordeel kan halen uit een verdedigers fout. En andersom ook natuurlijk. In FIFA 12 was dat niet mogelijk. We hopen dan ook het zó te perfectioneren dat je niet zult merken dat het puur willekeurig overkomt. Om daarvan uit te gaan zul je dan ook snel begrijpen waarom iets fouts gaat. Het blijft voetbal hè. Of je het nou wil of niet; je verdediger zal wel een keer fouten maken.
XGN: Aangezien aanvallers nu veel betere impulsen krijgen, betekent dat niet meteen een extra zwakte voor de verdedigers?
David Rutter: Nou, nee. Kijk, bij attacking intelligence kijken aanvallers nu naar de ruimte om hen heen. Maar verdedigers doen dat nu ook natuurlijk, anders zou dat te gek zijn. Dus wat je dan krijgt, zijn veel boeiender duels en dergelijke. Dat maakt het extra spannend en uitdagend. Maar goed. Aanvallen wordt nu inderdaad wel een stuk leuker.
XGN: Vorige maand vertelde je dat FIFA 12 eigenlijk best slecht was. Hetzelfde zei je vorige jaar over FIFA 11. Verwacht je dat je hetzelfde over FIFA 13 zal zeggen bij de aankondiging van FIFA 14?
David Rutter: Haha. Nou ja, aangezien we met een kleine groep zijn hebben we gewoon lang niet genoeg tijd om de game écht te testen. Voor de release weet je dat je spel perfect is, maar na de release – en dus zullen miljoenen mensen het spel spelen – komen de zogenaamde problemen naar boven. Dan denk je toch iedere keer, dat moet beter bij het volgend deel. Dat neemt niet weg dat FIFA 12 nog steeds het beste voetbalspel op het moment is. Maar als FIFA 13 komt, dan is dat weer het beste spel. En over FIFA 14, tsja (knipoogt).
XGN: Hoe zit dat nou met de gezichten in het spel? Zal de Nederlandse competitie nu wél voorzien zijn van echte gezichten?
David Rutter: Misschien! We proberen echt zoveel mogelijk gezichten te registreren, maar het is zo veel werk. We willen zoveel mogelijk gezichten hebben, maar we kunnen niks garanderen. We hebben, opnieuw gezegd, geen groot team, dus het is een kwestie van geluk om te zien of clubs als Ajax, PSV en Feyenoord voorzien zijn van echte gezichten. Ik hoop van wel, maar ik kan niks garanderen.
FIFA 13 moet, zoals we gewend zijn van de serie, in de herfst in de winkels liggen. Wij gingen zelf alvast met de game aan de slag en onze ervaring kun je lezen in deze impressie.

Populair Nieuws

Laatste Reacties