Wat we weten over de Far Cry 5 gameplay [Gespeeld op E3 2017]

Preview
woensdag, 14 juni 2017 om 7:59
xgn google image
Dat Ubisoft Far Cry titels uit blijft geven, is net zo zeker als dat Mario Peach blijft redden. We hebben van alles voorbij zien komen: de Afrikaanse savanne, tropische Rook Islands en zelfs de oertijd. Maar een ruraal gebied waar een gestoorde cult de lokale bevolking terroriseert, daar kijken wij wel van op tijdens de Far Cry 5 gameplay hands-on.
Far Cry 5 speelt zich af in Hope County, een plaatsje waar 'religieuze' criminelen de overhand hebben. De gehele staat, voornamelijk bestaande uit platteland, is in de macht van Joseph Seed. Onder hem bevindt zich zijn groep aanhangers en tezamen heet deze geradicaliseerde groep Eden's Gate. Nieuwe slechteriken, die hopelijk net zo gestoord zijn als Vaas uit de derde Far Cry.
Deze informatie in het achterhoofd houdende, begint de Far Cry 5 gameplay hands-on met de speler als protagonist. De speler is geheel vrij om zelf te bepalen hoe de held er uit komt te zien, waarbij kenmerken als het geslacht zelf gekozen kunnen worden. Wel heeft het hoofdpersonage een vaste achtergrond in de game, want hij (of zij) is namelijk een plaatsvervangende sheriff die Hope County van Joseph Seed moet verlossen om de plaatselijke bevolking te beschermen.

Te zwaar voor jou alleen

Deze taak is niet alleen aan jou besteed, want je krijgt hulp van een aantal verschillende handlangers. Tijdens de E3 demo mocht aan het begin een kameraad gekozen worden die helpt het dorpje Fall's End van de schietgrage kerkvolgers over te nemen. Deze kleine nederzetting fungeert als één van de hubs in de game.
De bondgenoot waarvoor gekozen werd, was in dit geval Boomer. Een vrij grote hond die je helpt tegenstanders tegen de grond te krijgen en door te bijten. Erg tof hoe het beest met je samenwerkt om binnen de kortste keren een heel peloton aan vijanden neer te halen. Punt van aandacht was wel dat te zien was dat het om een alpha-versie ging, want de AI van Boomer was nog niet bepaald spot on.
Wat wel naar behoren werkte, was het navigeren van Boomer naar bepaalde punten. Hiervoor moet je de verrekijker pakken en een punt markeren, waarna hij zich daar naartoe begeeft. Zet je je vizier op een vijand, dan kan je de trouwe makker er met een snelknop op af sturen. Mochten bondgenoten hierbij sneuvelen, dan kan je ze gelukkig weer op de been helpen.

Geen wapenverbod in Hope County

Er is duidelijk geleerd van Far Cry Primal op het gebied van het aansturen van bondgenoten om de lastigste klussen te klaren, maar zelf moet de protagonist ook wel wat in huis hebben. En dan vooral op het gebied van wapens. Gedurende de Far Cry 5 gameplay hands-on kregen we al een honkbalknuppel, shotgun, revolver, gedempte submachine gun, assault rifle en zelfs dynamiet in onze handen geduwd. Mocht dit niet baten, dan was het gebruiken van vuisten ook een optie.
Far Cry 5 brengt het gebruik van wapens binnen de franchise naar een hoger niveau. De nauwkeurigheid waarmee je doelwitten raakt, is flink op de schop gegaan. Er is meer rekening gehouden met het bereik van een wapen en kogels tarten de zwaartekracht niet meer. Far Cry 5 besteedt dus meer aandacht aan een meer realistische manier van schieten.

Meer realisme op de weg

Wat ook meer naar de werkelijkheid is gemaakt, is het gebruik van voertuigen. In Hope County krijg je te maken met een hoop verschillende voertuigen die je vooral kan zien als redneck transportatiemiddelen. Grote vrachtwagens, jeeps en tractors maken er de dienst uit. Maar waar je eerst het gevoel had dat alles ongeveer hetzelfde reed, is er nu een duidelijk onderscheid te ontdekken.
Zo voel je het gewicht van de truck op de modderige wegen drukken, dat in contrast staat met een jeep die makkelijk offroad kan. Auto’s slippen meer uit en voelen ook niet langer meer als boten (ja, we kijken vooral naar jou, Far Cry 2). Ubisoft weet met deze aanpassingen een stap in de juiste richting te zetten.
Waar ook toegang toe werd verkregen tijdens de Far Cry 5 gameplay hands-on, was het besturen van een vliegtuig. Het was een ouderwetse machine die tegen alle verwachtingen in soepel wist op te stijgen. Het vliegen zelf werkte erg goed, waarbij responsietijd en vermogen van manoeuvres niet onder doen aan bijvoorbeeld Ace Combat. Nog een verrassing lag in het arsenaal van dit vliegtuigje, dat raketten, bommen en krachtige mitrailleurs huisvestte.

Setting weet te overtuigen

Het is duidelijk geworden dat een zware uitrusting, zoals het vliegtuigje, wel echt een vereiste is. Vijanden komen nog steeds in grote getale op je af en blokkeren hier en daar zelfs de weg. Zo’n wegversperring opruimen telt als optionele quest, waar Far Cry 5 weer barstensvol mee zit. Hiermee verdien je ervaringspunten, waar je weer levels mee omhoog gaat.
Als je ervaringspunten scoort, wordt er een metertje bijgevuld in de vorm van een Amerikaanse vlag. Soortgelijke symbolen vormen een belangrijk thema binnen de game, want de Amerikaanse vaderlandsliefde moet er wel van af spatten. Voor zover de demo liet zien, wordt dat patriottisme goed in beeld gebracht.
Over het visuele plaatje gesproken, Far Cry 5 weet behoorlijk te overtuigen. De game ziet er in eerste instantie naar behoren uit, maar ook hier valt op dat het om een alpha-versie gaat. Zo zijn de textures van bepaalde objecten vrij rauw. Om tot de gemoedsrust te komen en enige twijfel uit de weg te ruimen, is er vanuit de kant van Ubisoft de belofte dat er nog veel aan de afwerking gesleuteld gaat worden.

De bekende formule enigszins aangepast

Deze eerste Far Cry 5 gameplay hands-on heeft aan de verwachtingen weten te voldoen. Het landschap ziet er boeiend uit, bepaalde features hebben meer realisme gekregen en het gebruik van bondgenoten is een fijne toevoeging. Als op bepaalde punten bijgeschaafd worden, is er met overtuiging te stellen dat dit een Far Cry wordt die het hart van menig gamer sneller laat kloppen.
Far Cry 5 komt uit voor Xbox One, PS4 en PC. Wil je bekijken welke versies er allemaal uitkomen van de game? Check het pre-order artikel.

Populair Nieuws