Evolve Preview - Indrukwekkende monsterjacht

Preview
dinsdag, 11 februari 2014 om 14:00
xgn google image
Wat doe je als ontwikkelaar als je één van de meest succesvolle zombiegames ooit hebt gemaakt? Turtle Rock Studios, maker van de eerste Left 4 Dead, stond voor dit dilemma en besloot zombies in te ruilen voor enorme monsters. Dit lijkt nu al een geweldige keuze te zijn.
Evolve laat zich het best vergelijken met een bepaalde situatie in Left 4 Dead, die de vier survivors de stuipen op het lijf jaagt. De strijd aangaan met tientallen hersenhappende zombies is één ding, maar als een Tank zich in het strijdgewoel mengt is de chaos compleet. Ineens moeten de vier spelers samenwerken om dit enorme wezen neer te knallen, voordat het teveel schade aanricht. Zeker in de multiplayer - wanneer de Tank wordt bestuurd door een persoon - kan een succesvolle Tank-aanval het einde betekenen voor de survivors. Met Evolve wil Turtle Rock Studios dit moment verder uitbouwen en in een nieuw jasje gieten, zodat je een game krijgt waarin je met vier monsterjagers op een gigantisch wezen jaagt.

Eten en gegeten worden

Tijdens de uitbreide speelsessie die wij een paar weken geleden kregen, konden we één gamemodus uitgebreid aan de tand voelen. Deze Hunt-modus geeft volgens de ontwikkelaar het beste beeld van de game, dus gingen we meerdere malen hiermee aan de slag. Het principe is simpel: vier spelers nemen het als vier verschillende typen monsterjagers op tegen één speler die in de geschubde huid kruipt van een gevaarlijk wezen. Als jager is het zaak om het monster zo snel mogelijk neer te krijgen, want terwijl de vier jagers de omgeving uitkammen, zal de monsterspeler zo snel mogelijk kleinere dieren moeten killen en opeten.

Jagers worden opgejaagd

Door te blijven eten vult het Evolve-balkje zich, dat het na een paar voedzame dinosaurushapjes mogelijk maakt om te evolueren naar een grotere en sterkere versie van het monster. In het begin van iedere ronde zijn alle twee de kampen dus aan het jagen, maar als de monsterspeler zelfverzekerd genoeg is om de vier hunters aan te vallen breekt de chaos pas goed uit. In een handomdraai kunnen de jagers ineens opgejaagd worden, en het is volledig aan de monsterspeler om te bepalen wanneer dit moment komt. Meestal zal dit pas zijn als hij zijn derde evolutie bereikt heeft, en daarmee alle vaardigheden van dat monster vrijspeelt. Zo kon onze bullebak (Goliath genaamd) na level 3 vuur spuwen, enorme sprongen maken en een charge-aanval doen waar de Berseker uit Gears of War bang van zou worden. Als jager loop je dan ook constant schichtig om je heen te kijken, angstig om ineens besprongen te worden.

Ieder zijn rol

Gelukkig ben je als jager bepaald niet hulpeloos, zeker als je goed samenwerkt met je drie teamgenoten. Omdat alle vier de verschillende klassen verplicht gekozen moeten worden, zul je al snel een bepaald personage kiezen die het best bij jouw speelstijl past. Zo beviel de Trapper ons erg goed. Met zijn harpoen kan hij de Goliath vertragen en zelfs een Bubble Dome plaatsen zodat zowel de jagers als het monster voor een bepaalde tijd in een gebied gevangen zitten. Voordat dit zover is komt de Medic goed van pas, omdat zij als enige een tracer op het monster kan schieten, zodat je kunt zien waar hij heengaat. Door middel van voetsporen en wegvliegende vogels kun je de plaats van de Goliath bepalen, gecombineerd met de sensors die de Trapper kan plaatsen. Daarna wordt het tijd om schade uit te delen met de Assault klasse, die met het zware geschut flinke klappen uitdeelt. Al die tijd is de Support bezig om de schilden van de hunters gevuld te houden. Alle vier de spelers zijn uitgerust met een jetpack, erg handig als de achtervolging uiteindelijk wordt ingezet.

Rotsen, kogels en jetpacks

Toen we het na anderhalf uur spelen opnamen tegen één van de ontwikkelaars van Turtle Rock Studios werd pas duidelijk hoe goed Evolve in elkaar zit. Wij als jagers schreeuwden instructies naar elkaar toe, terwijl we koortsachtig op zoek gingen naar het - toen nog - zwakke monster. Zonder dat we er erg in hadden werden we echter langs een rivier geloodst waar een gigantisch zeemonster op ons lag te wachten, die onze Medic goed te pakken had. Tegen de tijd dat we deze griezel omgebracht hadden was de Goliath halverwege Level 2 en sloeg de paniek langzaam maar zeker toe.
Terwijl we ons best deden om door de dichtbegroeide jungle te rennen hoorden we een sensor van de Trapper afgaan, die zich nog geen twee minuten achter ons bevond. Voordat we een slim plan konden vinden om het monster te flanken kregen we een reusachtig rotsblok in ons gezicht, terwijl de aanvallende Goliath onze Trapper van een rots afsloeg. De Support en Medic vulden levensbalkjes en schilden aan alsof hun leven er van afhing, terwijl de Assault tegen beter weten in de strijd aanging met het monster dat razendsnel van rots naar rots sprong. Met de hulp van de Trapper (die zich weer in de strijd mengde na de rots beklommen te hebben) dachten we even een kans te maken, totdat het beest na een korte en geslaagde vluchtpoging naar Level 3 evolueerde. Er werd geschoten, we vlogen weg met onze jetpacks en schild- en heal-stralen kleurden de lucht groen en blauw, maar de combinatie van vuur, vliegende rotsen en messcherpe klauwen werden ons al snel teveel. Tijd voor wat oefening dus, concludeerden we toen we onze controller met bezwete handen neerlegden.

Veelbelovend

De mannen van Turtle Rock Studios beloofden ons dat we in de toekomst meer monsters en meer jagers zullen zien, die de game compleet kunnen veranderen. Ook andere omgevingen kunnen tot hele andere ervaringen leiden, maar alles wat we tot nu toe gezien hebben laat in ieder geval zien dat Evolve ongelofelijk tactisch gespeeld kan worden. Deze indrukwekkende volgende stap van het Left 4 Dead-team kan zomaar eens één van de beste games van het jaar worden. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om te zien welke monsters zich nog meer verschuilen in de duistere wereld van Evolve.

Populair Nieuws