Interview: Denby Grace over Evolve

Article
dinsdag, 11 februari 2014 om 14:10
xgn google image
Evolve is het grote nieuwe project van Turtle Rock Studios, de makers van de eerste Left 4 Dead. Denby Grace, senior producer bij uitgever 2K, schoof bij ons aan voor een interview over deze game, waarin het jagen op reusachtige monsters centraal staat.
XGN: Waar kwam het idee voor Evolve vandaan?

Denby Grace: Volgens de jongens van Turtle Rock Studios zaten ze al met het idee om een Big Game Hunt spel te maken in de tijd dat ze bezig waren met Counter-Strike. Zelfs voor Left 4 Dead waren er al wat plannen om ooit een dergelijke game te maken. Het probleem bij dit soort jaaggames is alleen dat het dier waar je achteraan zit totaal niet slim is. Ze kwamen op het idee om het dier te laten besturen door een mens, zodat het een stuk lastiger zou worden om hem te vangen. Voordat ze de kans kregen om dit verder uit te werken gingen ze aan de slag met Left 4 Dead, waar vooral één aspect van die game hun erg bij is gebleven: de gevechten met de Tank. Deze gevechten, waarin vier spelers het opnemen tegen één reusachtige Infected zie je goed terug in Evolve. Ze wilden competitieve gameplay uit games als Counter-Strike combineren met de coöperatieve speelstijl die Left 4 Dead zo bijzonder maakt. Daar zijn ze drie jaar geleden mee begonnen.
XGN: Zijn er bepaalde aspecten van Left 4 Dead die het team ook wil gebruiken in Evolve, of worden er dingen bewust niet in de game gestopt?
Denby Grace: Toen Left 4 Dead uitkwam was het één van de eerste shooters die zich volledig op het coöperatieve aspect focuste, maar de spelers hadden geen vooraf bepaalde rol. Het noodgedwongen teamwork kwam pas om de hoek kijken als één van je vrienden down was of gegrepen werd door een zombie, de verschillende klassen in Evolve moeten ervoor zorgen dat deze noodzaak om samen te werken constant aanwezig is. Als je naar de vier klassen in Evolve kijkt zul je zien dat de Assault-klasse eigenlijk de enige is die als doel heeft om flinke schade aan te richten aan monsters. De andere drie hebben allemaal hun eigen vaardigheden die andere spelers helpen en niet persé met het aanvallen van monsters te maken hebben. Hierdoor heb je echt een andere ervaring als je een andere klasse kiest.
XGN: Zit er ook een verhaalmodus in de game, of vertelt het verhaal zichzelf zoals we eerder in Left 4 Dead zagen?
Denby Grace: Het verhaal zal zich inderdaad voornamelijk via de karakters laten vertellen. Er zijn wat dingen waar we voorlopig nog even niets over willen zeggen, maar als je wilt weten wie de personages zijn en waar ze vandaan komen, dan zul je goed moeten luisteren naar wat ze zeggen in de game. Het verschil met Left 4 Dead is wel dat we nu rekening houden hoe spraakzaam de spelers zijn. Als je veel gebruikmaakt van voice chat, dan zullen de karakters hun mond houden zodat je niet door elkaar gaat praten. De gameplay is altijd belangrijker dan het verhaal in Evolve, dus daarom vinden we het geen ramp als je dan wat voice acting mist.
XGN: De klassen monsterjagers die wij zojuist gezien hebben, hadden allemaal vastgestelde wapens en gadgets. Is het mogelijk om je personage naar eigen voorkeur aan te passen?
Denby Grace: Voorlopig willen we nog even niets zeggen over customisation, maar we benadrukken wel dat de uitrusting die een personage heeft, bij het karakter van die persoon hoort. Het maakt ze wie ze zijn. Griffin (de Trapper) ziet er met zijn grote harpoengeweer echt uit als een Afrikaanse jager, dat geweer maakt zijn personage compleet. Vergelijk het dus met League of Legends, waarin je een personage kiest in plaats van een poppetje samenstelt met allerlei wapens en vaardigheden.
XGN: Is het wel mogelijk om dat personage te levelen, zodat je nieuwe of betere vaardigheden vrijspeelt?
Denby Grace: Jazeker. Er zal een levelingsysteem zijn waarmee je toegang krijgt tot de verschillende personages en hun vaardigheden, maar ook tot de verschillende monsters. Het monster is niet verbonden met het level, je kunt dus kiezen wie je wilt. Jammer genoeg mag ik hier op dit moment niet veel meer over zeggen.
XGN: Op het eerste gezicht lijkt een vier-tegen-één-game haast onmogelijk om goed te balanceren. Hoe willen jullie dit klaarspelen met Evolve?
Denby Grace: We spelen de game letterlijk iedere dag een paar uur lang, zodat we minstens vijftien games per dag te zien krijgen. Tijdens die speelsessie wordt allerlei data verzameld die we vervolgens goed doorspitten. Het feit dat we niet bang zijn om grote veranderingen door te voeren helpt hierbij. Als er een nieuw idee is zullen we het zo snel mogelijk in de game stoppen, zodat we direct kunnen zien of het wel of niet werkt. De vier vaardigheden van de Goliath (het monster) die je vandaag ziet, zijn gekozen uit een lijst van twintig verschillende krachten die we allemaal getest hebben.
XGN: Zal Evolve altijd uit een vier-tegen-één-strijd bestaan? Of zorgen andere gamemodi voor een nieuwe balans?
Denby Grace: Uiteraard zijn er nog andere gametypen, maar het vier-tegen-één-principe behoort tot de kern van Evolve, dat passen we niet aan. De Huntmodus is de centrale modus, maar daarnaast zullen ook andere speltypen bestaan die andere doelen hebben of net een andere draai aan de gameplay geven.
Naast dit interview kregen we ook de kans om uitgebreid aan de slag te gaan met Evolve. Lees via deze link onze avonturen als monsterjager.