Elden Ring Closed Network Test Preview

Preview
zaterdag, 13 november 2021 om 9:00
e9zkhagxmaucn5toriginalf1634545077
Dit weekend openen de deuren van de Closed Network Test van Elden Ring. Wij mochten alvast naar binnen om een glimp op te vangen van de gewilde nieuwe game van From Software.
Na het toch wel teleurstellende bericht dat de release van Elden Ring een maandje uitgesteld zou worden naar 25 februari 2022, wist Bandai Namco de pijn toch wat te verzachten door de aankondiging van een Closed Network Test van de gewilde nieuwe game van From Software. Bovendien hoeven we niet lang te wachten op die Network Test, die vindt namelijk al dit weekend plaats! Wij mochten alvast een kijkje nemen.
Wie ooit een Souls game van From Software gespeeld heeft zal zich bij Elden Ring direct thuis voelen. Veel elementen in de gebruikersinterface en besturing komen rechtstreeks uit de voorgaande delen, dat helemaal teruggevoerd kan worden tot Demon's Souls. Links zie je je uitrusting met wapen, schild, je flesje voor HP herstel en je sorcery, als je die hebt. Links boven zie je een drietal balkjes, die je HP, conditie en je magische kracht weergeven en midden boven zie je een kompas met interessante locaties. Ook het bewegen, de aanvallen, het ontwijken en vijanden backstabben voelt vanaf het eerste moment vertrouwd aan. Dat geldt helaas ook voor de momenten waarop je het leven laat: de bekende 'You Died' in grote rode letters en het terug moeten proberen te keren naar de plek waar je over de kling gejaagd werd, zijn weer terug. Elden Ring voelt daarmee onmiddellijk alsof je thuis komt. Een gevaarlijk thuis, maar toch...
20210610 elden ringf1623354455

Hetzelfde maar toch anders

Natuurlijk is er ook veel veranderd in Elden Ring, het betreft hier immers een heel andere setting en een ander verhaal. Elden Ring speelt zich af in The Lands Between, enige tijd nadat de Elden Ring uit de titel verwoest is en in stukjes uiteen gevallen is. Het gebied wordt nu overheerst door de nazaten van de godin/koningin Marika the Eternal. Jij bent een Tarnished, en het is jouw taak de fragmenten van de Elden Ring uit de klauwen van die nazaten te peuren om zo de ring weer in ere te herstellen en daarmee de Elden Lord te kunnen worden.

Zover is het voorlopig nog lang niet en in deze test zullen we ook niet ver komen in deze queeste. Wat is er dan wel te doen? Zodra het spel start hebben we eerst te kiezen uit welk type Tarnished we willen spelen. Voor nu zijn er vijf voorgeselecteerde opties beschikbaar, maar Elden Ring belooft bij release een keuze te geven uit tien varianten, waarna deze ook nog aan te passen zijn aan de eigen speelstijl. Voor nu hebben we het met de vijf voorgekookte varianten te doen. Wij kozen voor een variant met een vurige klauw, waarmee we vijanden als een soort Wolverine te lijf konden gaan, maar de overige opties variëren van een pure zwaardvechter tot een meer magisch georiënteerde build.

De game start in een afgesloten, ondergronds gebied, waar we ook de the Cave of Knowledge kunnen vinden. Dit is de tutorial van de game en voor iedereen, inclusief ervaren rotten, aan te raden om (opnieuw) kennis te maken met de mechanieken van de Souls games en de specifieke uitzonderingen voor Elden Ring eigen te maken. De tutorial wordt als gewoonlijk afgesloten met een mini-boss en dit keer is die -schokkend- wel degelijk eenvoudig te verslaan!
eldenring 01 4kf1636637148

De wijde, gevaarlijke wereld in

Eenmaal klaar met de tutorial openen we de grote deuren naar de buitenwereld en kan Elden Ring echt beginnen. Wat meteen opvalt is het wijdse vergezicht waarmee de game opent. Voor je strekt een groot groen glooiend gebied zich uit, met een enorme goudgele boom aan de horizon. Dat is je uiteindelijke doel. Maar voordat we daar aankomen is er nog heel veel te doen. Zo is het eerste gebied dat we mogen doorkruisen meteen niet alleen wijds, het is ook in grote mate vrij te verkennen.
Het glooiende landschap is volgestrooid met ruïnes en resten van grote stenen constructies. Her en der lopen of vliegen dieren rond die je, als je dichtbij genoeg kan komen, kan aanvallen. Hier en daar kom je groepjes scharrelaars tegen: rondstruinende wezens die eenvoudig te verschalken zijn voor wat extra Runes, het equivalent van de Souls uit de Soulsborne games. Ook kan je her en der vruchten plukken die je later weer kan gebruiken. Dit eerste open gebied herbergt diverse verrassingen, waaronder een drietal grotten, die je een eigen uitdaging voorschotelen en waar je een mini-boss kan verslaan.
eldenring 29 4kf1636637211

Ontdekken, grinden en rennen maar

Het verkennen van de kaart kan tot leuke verrassingen leiden en als dit een voorbode is voor wat Elden Ring later te bieden heeft is dit een zeer welkome vernieuwing. Aan het einde van de eerste grote open ruimte kom je bij een hoge poort met een kampement van soldaten. Dit is een belangrijk punt in het gebied dat nu beschikbaar gesteld is. Hier vind je een verbeterde kaart, maar ontmoet je ook de Maiden Melina. Zij zal je begeleiden op je tocht door de Lands Between. Zodra je haar ontmoet hebt krijg je de beschikking over een paard en kan je bij de diverse Sites of Grace (de nieuwe naam voor de bekende bonfires) je verzamelde runes inruilen voor een hoger level.
Deze plek is door het naastgelegen kampement ideaal om je level wat op te poetsen, waarmee je het vervolg van de game wat eenvoudiger kan maken. Stap je eenmaal onder de poort door, dan volgen de gevaren elkaar in rap tempo op. Wat dat is laten we een verrassing, dat mogen jullie zelf ontdekken, maar wat we wel kunnen zeggen is dat je, zeker aan het begin, de problemen kan ontlopen door een soort gauntlet run uit te voeren: gewoon zo snel mogelijk het level doorrennen en hier en daar een ontwijkende beweging te maken.
eldenring 02 4kf1636637273

Nieuw, maar ook vertrouwd

Elden Ring lijkt hiermee veel bekende elementen uit de SoulsBorne voorgangers overgenomen te hebben en hier flink op verder te bouwen. Wat we nu te zien gekregen hebben is toch wel verrassend wijds en open met veel lichte kleuren. De open wereld nodigt uit om te ontdekken en biedt een aantal leuke geheimen. Na het open gebied vernauwt het pad en krijgen we een meer herkenbaar vast pad langs een aantal grotere en kleinere vijanden, wat uitmondt in een grote showdown. Voor wat we nu gezien hebben biedt Elden Ring daarmee een goede mix tussen oud en nieuw. Wij hebben in ieder geval veel zin om dit weekend meteen weer de Closed Network Test in te duiken.
eldenring 27 4kf1636637333

De Elden Ring Closed Network Test - de tijden

De Elden Ring Closed Network Test zal het hele weekend van 12-15 november speelbaar zijn voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, en Xbox Series X|S tijdens de volgende data: