Dragon Quest Heroes Preview - Koddige hack 'n slasher

Preview
donderdag, 01 oktober 2015 om 10:27
xgn google image
Vrolijk hacken en slashen, dat biedt Dragon Quest Heroes in hoge mate. De franchise kent een lange geschiedenis en dit deel is een test voor uitgever Square Enix om te kijken of Europese gamers het RPG hakwerk nog kunnen waarderen. We versloegen voor deze Dragon Quest Heroes preview duizenden monsters en hieronder lees je onze bevindingen!
De officiële Engelse titel van de game is trouwens Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below. Een hele mondvol, dus je begrijpt dat we het in de titel bij Dragon Quest Heroes preview hebben gelaten. Voor alle duidelijkheid, het betreft hier geen direct vervolg in de Dragon Quest serie, dat zal volgend jaar verschijnen in de vorm van Dragon Quest X.
We hebben hier te maken met een soort spin-off in de franchise ontwikkeld door Omega Force die geinspireerd lijkt te zijn op de gameplay van zijn Dynasty Warriors franchise. Dit element wordt overgoten door de lore en artistieke stijl van Dragon Quest met Dragon Quest Heroes als uitkomst.

Dragon Quest Heroes preview

Monster MindTrick

Zoals het een hack 'n slash game betaamt is de opzet van het verhaal vrij eenvoudig. Monsters leven vreedzaam samen met de inwoners van Erusaze, een fictief koninkrijk. Op een dag besluit een boosaardige tovenaar de harten te stelen van alle monsters, waarop een apocalyps plaatsvindt. Jij bent als lid van de koninklijke garde de aangewezen persoon om dit onrecht ongedaan te maken en de monsters weer te temmen.
We mogen bij aanvang van de game kiezen uit een vrouwelijk (Aurora) of mannelijk (Lucius) personage, en de keus of we Japanse of Engelse voice-acting willen horen. De eerste keuze lijkt niet zoveel uit te maken; hoewel je begint als één van de twee, kun je al vrij snel kiezen om met andere leden van je groepje monsterjagers te spelen door simpelweg op L2 te drukken.
De Engelse voice-acting verandert echter meer aan je speelervaring. Buitengewoon hoogdravend en archaisch Engels lijkt de standaard te zijn voor elk personage, die daardoor de vreemdste zinnen uitkramen. Wellicht hadden we toch beter de Japanse stemmen kunnen verkiezen met Engelse ondertiteling. In ieder geval konden we er wel om lachen, maar zal de jongere speler weinig van de dialogen begrijpen.
Dragon Quest Heroes preview

Kiddie en koddig

De jongere speler zal wel genieten van de vrolijkheid van dit spel. Alle personages zijn extreem cute en schattig. Zelfs de vijanden lopen rond met een glimlach op hun gezicht of zijn van zichzelf al grappig om te zien. Zo zijn er dikke koddige riddertjes, slijmballetjes met ogen en mummies van bakstenen.
Ook de moeilijkheidsgraad ligt niet erg hoog en je kunt met button bashen alleen vrij ver komen. Elk personage (12 totaal) heeft unieke aanvallen, die je in combinatie met R1 kunt activeren. Dit komt goed van pas als je een grote groep vijanden weg wilt werken, en is een reden om naar een ander personage te switchen tijdens een gevecht. Een kleine tactische dimensie is toegevoegd in de vorm van objecten die je moet beschermen.
Hordes vijanden proberen bijvoorbeeld een stadpoort te bestormen, die jij moet verdedigen. Ondertussen dien je ook de spawn locaties van de monsters te vernietigen. Dit zorgt ervoor dat je heen en weer aan het rennen bent om afwisselend aan te vallen en te verdedigen, terwijl je af en toe je beeldvullende speciale aanval loslaat wanneer je zogeheten tension meter hebt opgeladen.
Dragon quest Heroes preview

Huurmoordenaars

Naast het verdedigen van dingen zijn er ook submissies waarbij je vrij bent om zoveel mogelijk monsters zo snel mogelijk af te slachten, maar dit beslaat een kleiner gedeelte van missies. Een leuk tactisch aspect wat bij het verdedigen komt kijken zijn bepaalde munten die je uit verslagen vijanden kunt halen. Dit zorgt ervoor dat je dat monster zelf kunt oproepen om voor je te strijden, waardoor je meer tijd hebt om de spawnpunten aan te vallen.
Nog altijd blijven de gevechten vrij oppervlakkig en duren meestal maar een kwartiertje. Tussendoor luister en kijk je naar het verhaal, deels via voice-acting, deels via tekst onder in beeld. Een flinke portie van je tijd gaat ook naar het upgraden van je personage, het aanschaffen van wapens en het maken van potions. Dit gebeurt allemaal op een vliegende rots waar je vrij kunt rondlopen, wat dient als een interactief menu.
Je kunt met een non praten om je zondes te delen, waarmee je je voortgang opslaat. Een smid, handelaar en alchemist zijn ook aan boord, voor alle items en wapens die je maar nodig hebt om sterker te worden. Je kunt hier de (redelijk uitgebreide) skill-tree van je personages inzien en aanpassen, en je party samenstellen. Van de eerdergenoemde 12 personages dien je er een aantal uit te kiezen die mee mogen op de volgende missie. Zo ben je hier nog aardig wat tijd kwijt, een welkome afwisseling van al dat geweld.
Dragon Quest Heroes preview

Conclusie Dragon Quest Heroes preview - Hakt wat uurtjes weg

We hebben ons aardig wat uurtjes vermaakt met de Dragon Quest Heroes preview. De combat is intuitief en snel, en de keur aan verschillende vrolijke vijanden met af en toe een baas blijft vermakelijk. Het wisselen tussen personages is ook grappig, maar we vragen ons wel af of het button bashen en gebrek aan variatie in de missies ondanks wat tactische toevoegingen lang leuk blijft. Binnenkort meer in de review!