Deus Ex: Human Revolution Preview

Preview
woensdag, 11 mei 2011 om 17:00
xgn google image
“Deus Ex: Human Revolution wordt dé game van het jaar.” “Dé game van de eeuw.” “Dé game van dit decennium.” “Dé game van het universum.” Overdrijven is een kunst. Maar er zijn personen die nu al durven te beweren dat Deus Ex: Human Revolution een hele, hele grote game wordt. Is dat wel zo?
Nou, het is wel een game die je zeker in de gaten moet houden. Al in een eerdere impressie kon je lezen dat “woorden te kort schoten om Deus Ex: Human Revolution de hemel in te prijzen”. Maar ja, dat was na een speelsessie van ongeveer twee uur. De eerste twee uur. Nu is er eindelijk een speelcode gekomen die ongeveer tien uur duurt, en dat geeft uiteraard een veel beter beeld van het spel.
Adam Jensen
Adam Jensen. Hij is in de game jouw alter ego. Een vrij serieuze, stoïcijnse man die als hoofd beveiliging van het bedrijf Sarif Industries een mooi, fijn leven heeft. Zijn karakter past immers bij zijn baan, dus beter kun je het niet hebben. Maar zo’n functie heeft uiteraard zijn eigen risico’s. Vooral als het bedrijf waarvoor je werkt aardig controversieel is. Je mag je baas, David Sarif, eigenlijk niet zo heel erg, net als die jongen van het lab, Pritchard.
Gelukkig is er Megan nog. Een mooie dame die je zelfs bij het groeten nog de hand wilt kussen. Daarom lijkt er niets aan de hand te zijn als je met Megan in de lift staat, en even afscheid van haar neemt. Even op gesprek bij David, omdat het moet. Helaas gaan er alarmen af. Overal. Een onbekende groep infiltreert het gebouw van Sarif Industries en voordat je het weet moet je de situatie onder controle houden. Maar dat lukt niet. Een kogel door je hoofd. Bewusteloos.
Augmentations
Er bestaan nog wonderen op de wereld. Adam Jensen weet er alles van. Kort nadat hij door zijn hoofd is geschoten, wordt hij op de operatietafel gelegd voor een spoedoperatie. Maar hij komt er niet ongeschonden uit. Hij moet namelijk aan de augmentations. Dat zijn chips die in je lichaam worden geplaatst en die er dan voor zorgen dat een aantal delen van je lichaam beter gaan functioneren. Het is een controversiële techniek, en daarom is het niet verwonderlijk dat Sarif Industries ook augmentations ontwikkelt.
Maar die augmentations komen in het spel zeer goed van pas. Waar je in menig middeleeuws role-playing game bijvoorbeeld te maken krijgt met betere vaardigheden met je wapen, of dat je gezondheid ineens beter wordt nadat je een unieke broek aan hebt getrokken, heb je hier in Deus Ex: Human Revolution dus augmentations. Zodra je in het spel verder komt kun je enkele punten verdienen, die je vervolgens kunt spenderen aan het verbeteren van je augmentations. Denk aan de chips in je oog, zodat je vijanden binnen vijftig meter al kunt zien naderen. Maar ook je armkracht wordt groter, waardoor je een koelkast kunt optillen om die vervolgens op het hoofd van een vijand te smijten.
Put your hands up for Detroit
Het spel speelt zich af in Detroit. Futuristisch Detroit. In deze previewcode kon je eindelijk de stad in. En net als bij de vorige speelsessie merk je dat het spel leeft. Onopgemerkt de vrouwen wc binnenlopen? Dacht het niet. Iemand zal je daarop aanspreken. Mensen in de stad zullen je aanschieten en je vragen om allerlei dingen voor hen te doen. In ruil voor waardevolle informatie, of geld. Dat eerste is zeer handig, aangezien het belangrijkste doel in het spel is om erachter te komen wíe de aanslag op jouw bedrijf heeft gepleegd. En al spelend kom je er steeds meer achter dat er niet veel pluis is.
Dat is ook het mooie aan het spel. Je kunt op je eigen manier de stad begrijpen. Conversaties met verschillende personen zijn in dit spel niet eentonig, maar interessant. En handig. Ieder persoon heeft zijn eigen geheim. Oké, dat klinkt een beetje overdreven, maar wat is nou leuker dan de privé-emails van een onbekende werknemer te lezen? Bijvoorbeeld dat hij om kwart over acht een date heeft met een hitsige dame. Dát soort kleine details. Dát maakt een spel mooi. Je wordt dan in het spel meegezogen.
Geheel op je eigen manier
Dat is niet het enige wat Deus Ex: Human Revolution zo uitgebreid maakt. Er is meer. Wellicht heb je het al in de vorige impressie gelezen, maar je kunt dus in het spel voor twee soorten gameplay kiezen. Wil je het liever sluipend aanpakken, of wil je juist actie? Volledig aan jou. Een combinatie ervan is ook mogelijk. Wat je maar wilt. Als je het sluipend wilt aanpakken, dan moet je wel slimmer zijn.
Waar je niet aan ontkomt, is het hacken. Veel deuren en beveiligingssystemen zijn uiteraard vergrendeld met een slot die je anno 2027 niet meer zomaar met een schroevendraaier kunt openen. Het moet met behulp van de computer. Square Enix heeft ervoor gezorgd dat je het hacken in een soort minigame doet. Helaas wordt dit, net als vele andere minigames in verschillende spellen, op den duur eentonig. Het mag ook wel wat uitdagender. Maar als je er eenmaal aan gewend bent, kun je het – net als in het echte leven – met je ogen dicht doen.
Zijn er wel minpunten?
Fijn, al die lofuitingen, maar er zijn ook wel wat kanttekeningen te maken. Zo is het spel eigenlijk ontzettend moeilijk, vooral om voldoende gezondheidspunten te halen. Daar zijn er namelijk veel te weinig van. Oké, het is normaal dat enkele kogels heel erg dodelijk zijn, maar in een game heb je liever dat dat wat gemakkelijker gaat. Aangezien je in de game ook voor de actie kunt gaat, lijkt het logisch dat je soms hersenloos kunt knallen. Maar dat gaat dus niet zo gemakkelijk vanwege het feit dat een paar kogels genoeg kunnen zijn.
Grafisch een genot
Deus Ex: Human Revolution is grafisch gezien een genot. De omgevingen zijn prachtig weergegeven en ook de personages zijn goed gedetailleerd. Een klein minpuntje is dat de gezichtsuitdrukkingen niet zo geweldig zijn. Bij een game als deze, waar je goed moet letten op de manier hoe personen reageren, is dat wel een beetje jammer. Daarentegen is de voice-acting gelukkig goed gedaan, waardoor het gemis van overtuigende gezichtsuitdrukkingen voor een deel gecompenseerd wordt.
De hemel in
Het moet opnieuw gezegd worden: zelfs na een tweede speelsessie, en nu een sessie van ongeveer tien uur, is Deus Ex: Human Revolution echt waar fantastisch. In een game als deze moet je gewoon meegezogen worden, anders ervaar je het veel minder goed. En dat heeft Square Enix gedaan. De actie, de personages, het verhaal, het concept, alles zal bij jou goed in de smaak vallen. Denk nou niet dat het een hype is – integendeel zelfs – deze game verdient het om gehyped te worden. Geen grap.

Populair Nieuws