Destiny Preview - Smaakt naar meer!

Preview
woensdag, 11 juni 2014 om 15:00
xgn google image
Al maandenlang worden wij gevoed met informatie, screenshots en trailers van Destiny. Maar nu, tijdens de E3, hadden wij dan eindelijk de mogelijkheid om Destiny eens goed aan de tand te voelen.
De speelsessie van Destiny draaide om de Strike modus. Voordat wij begonnen met spelen, legde een medewerker van Bungie eerst wat meer uit over het menu en de game zelf.

Een ontmoetingsplek van ruimteschepen

Een belangrijk onderdeel van het menu is de zogeheten Orbit. Dit is de plek waar je met vrienden verzamelt om van daaruit een missie op te starten.
Op deze plek zie je jouw ruimteschip vliegen en bij het uitnodigen van vrienden ook die van hen. Zie het als een soort van lobby voor de start van een missie.
Fireteam

Pronken met je Guardian

Nadat iedereen was toegelaten in het fireteam van drie man sterk, namen wij de tijd om ons karakter te aanschouwen. In deze sessie gingen wij aan de slag met de Titan, die met plaatstaal als bepantsering stond te pronken op het scherm.
Hoe dan ook, in dit specifieke scherm kunnen wij de wapens en uitrusting van de Titan aanpassen. Met name de uitrusting maakt van jouw Guardian een uniek karakter in de wereld van Destiny.

Waar liggen jouw vaardigheden?

Het meest interessante aan het aanpassen van je karakter zijn je vaardigheden. Iedere Guardian heeft de mogelijkheid om twee subclasses te gebruiken, die uiteraard verschillen tussen de Titan, Hunter en Warlock.
Binnen zo’n subklasse zitten weer tig van vaardigheden die je in meerdere niveaus kunt upgraden. Denk bijvoorbeeld aan verschillende granaten, het verbeteren van je Super en andere zaken. In ieder geval genoeg mogelijkheden om je Guardian naar eigen inzicht te verbeteren.
Ruimteschip

Heel veel gebieden om te ontdekken

Voor wij eindelijk van start gingen met de Strike missie, moesten wij deze natuurlijk eerst selecteren. Om missies te selecteren ga je naar de zogenaamde Director. De Director geeft je een overzicht van ons zonnestelsel en de plekken waar je naartoe kunt gaan. In de game zelf kun je plekken bezoeken als Mars, Venus en de Maan.
In de speelsessie was de Aarde onze bestemming. Eenmaal ingezoomd op de Aarde zag je al snel hoeveel gebieden er zijn om te ontdekken in Destiny. Vanaf dat moment kreeg je echt een gevoel van grootsheid. Een wereld die je maar dolgraag wilt verkennen.

Spring op je persoonlijke voertuig

Na een rustige landing op het aardoppervlak zien wij al snel in de verte een groep andere spelers, en dat is heel normaal in Destiny. De wereld is namelijk één grote open ruimte, waarbij matchmaking automatisch verloopt. Je hoeft dus niet gek op te kijken, als je plotseling een ander fireteam tegenkomt.
Al snel verplaatste wij ons richting het doel, maar lopen is natuurlijk voor de simpele mensen onder ons. Bij het indrukken van de trackpad op de DualShock 4 controller komt je persoonlijke robot Ghost tevoorschijn. Houd vervolgens de vierkanttoets ingedrukt en je persoonlijke voertuig Sparrow wordt opgeroepen.
Eindbaas

Vertrouwde gameplay

Met een dikke boost rijd je al snel naar het doel toe en dan begint pas het echte werk. Een groep vijanden komt ons fireteam al snel lastig vallen en daar kun je maar één antwoord op teruggeven. Dat is uiteraard de vijand helemaal aan gort schieten.
In het begin is het toch nog even zoeken naar hoe alles werkt, maar in zijn kern blijft Destiny gewoon een lekkere first-person shooter. Het voelt allemaal heel vertrouwd aan.

Help, ik vlieg

Het enige waar je aan moet wennen is de movement modus, die je helpt om op hogere plekken te komen. Het is in feite een soort van double jump, die je uitvoert door twee keer op kruistoets te drukken. Het probleem is alleen dat je heel ongemakkelijk in de lucht blijft zweven, waarbij het voor korte duur niet mogelijk is om je wapen te gebruiken.
Na wat oefening merk je overigens op, dat je door nog een keer op de kruistoets te drukken, je weer langzaam naar de grond gaat. Toch voelt het wat onwennig aan en gaat het ook even duren voordat je de movement modus op een positieve- en bevredigende manier kan inzetten tijdens gevechten.
Hunter

Voel de kracht van een super ability

Een hele toffe toevoeging is de super ability die voor iedere klasse weer anders is. De Warlock schiet bijvoorbeeld een magische bolt van veraf, terwijl de Titan keihard met zijn vuist op de grond slaat om de vijanden om zich heen weg te slaan.
Tijdens het uitvoeren van deze move schakelt Destiny over naar een third-person perspectief. Een zeldzaam moment waarop je ook eens je eigen karakter kunt aanschouwen. Hoe dan ook, het uitvoeren van de super ability voelt heel erg krachtig, en gewoon lekker aan.

Een baas aan het einde van de missie

De gehele speelsessie was vrij kort, maar wij stopten niet voordat wij de baas van de Strike missie versloegen en dat was een Fallen Wizard. Een krachtige vijand die op veel momenten een kinetisch schild heeft en op andere momenten veel schade kan aanrichten.
Tijdens de speelsessie zijn wij dan ook meerdere keren doodgegaan. Gelukkig zijn er teamgenoten die je weer tot leven kunnen wekken. Na zulke momenten word je er weer aan herinnerd om op je gezondheidsbalkje te letten.
Siege

Houd het gezondheidsbalkje in de gaten

Dit gezondheidsbalkje verschijnt alleen bovenaan het scherm, op momenten dat je wordt geraakt. Let dus goed op, dat het rode balkje niet helemaal naar links verdwijnt. Gebeurt dat wel, zoek dan dekking tot je gezondheid weer omhoog gaat en je schild opnieuw wordt geactiveerd. Daarna ben je weer helemaal klaar om het gespuis van Destiny aan te pakken.

Destiny smaakt naar meer

Voor wij het doorhadden was de speelsessie van Destiny alweer voorbij, waardoor wij enkel konden dromen over hoe het verdergaat. Met een introductie van het karakterscherm en de vele werelden die je kunt ontdekken, lijkt Destiny een enorme diepgang te bieden.
Aanpassingsmogelijkheden van je ruimteschip, Sparrow en uitrusting zorgen ervoor dat je echt uniek bent in een wereld waar je zoveel mensen tegen kan komen. Deze eerste speelsessie heeft ons hiermee een klein voorproefje gegeven in de wereld van Destiny. Wij kunnen niet wachten tot het hoofdgerecht wordt geserveerd.