10 gemiste kansen op de E3 2014

Article
woensdag, 11 juni 2014 om 13:17
xgn google image
De E3 2014 in Los Angeles is nog maar net van start gegaan, maar we hebben al een hoop moois kunnen aanschouwen. Toch ontbraken er een aantal belangrijke titels in de line-ups van Microsoft, Electronic Arts, Ubisoft en Sony. Hieronder een top-10 van gemiste kansen op de E3.

10. Leeft The Last Guardian nog?

Zou Sony al plannen hebben voor een soap rondom dit miljoenenproject? En bestaat dat project überhaupt nog wel? Team ICO, de ontwikkelaar achter het fenomeen dat The Last Guardian heet, verschaft nog altijd geen duidelijkheid rondom zijn laatste bezigheid.
The Last Guardian heeft intussen al bijna een legendarische status als die van 'ontkend noch bevestigd'-games Half-Life 3 en eerder Duke Nukem Forever. Fans weten niet meer of ze moeten lachen of huilen als het over Team ICO's jarenlange traject gaat. Sony en de ontwikkelaar zelf houden hun kaken stijf op elkaar over The Last Guardian.
Is het om de fans niet teleur te stellen? Is de game niet geworden wat er in 2009(!) van verwacht werd? Heeft men from scratch moeten beginnen dankzij de overgang naar de PlayStation 4, eind vorig jaar? We weten het niet, en de kans dat we het ooit nog wel te weten komen, lijkt met de dag verder van ons weg te drijven.
XGN telt op moment van schrijven 34 nieuwsberichten over Team ICO's The Last Guardian. Bijna allemaal gaan ze over excuses van de ontwikkelaar, wéér een uitstelperiode of een bevestiging van de Japanners dat het spel toch echt nog steeds in ontwikkeling is, en binnenkort meer duidelijkheid wordt verschaft. Laten we dan maar vasthouden aan dat laatste sprankje hoop.
4159

9. The Last of Us 2

Ontwikkelaar Naughty Dog gooide hoge ogen tijdens de persconferentie van Sony, die voor de Nederlandse kijkers om 3.00 vanochtend van start ging. De in 1986 opgerichte developer bracht zowel een indrukwekkende trailer van Uncharted 4: A Thief's End als het voor de PS4 opgepoetste The Last of Us: Remastered aan de man.
Niets dan lof voor het feit dat men twee games tegelijk voor Sony's console maakt, natuurlijk. Toch hadden een heleboel mensen gehoopt op de eerste lichtpuntjes van een vervolg op één van de beste games van 2013.
De postapocalyptische action/adventure game The Last of Us verkocht sinds afgelopen maart al meer dan zes miljoen exemplaren. Daarmee is het één van Sony's succesvolste nieuwe IP's. Neil Druckmann, Creative director, stelde de maand daarvoor al dat de kans op een The Last of Us-sequel vijftig procent is. Maar gezien het financiële en kwalitatieve succes van de survival horrorgame, lijkt het ons dat die kans inmiddels stukken hoger ligt.
Al met al een gemiste kans dat Naughty Dog ons niet het topje van de ijsberg liet zien van The Last of Us 2, dat vroeg of laat toch echt wel in de pijplijn zit. Tegen die tijd kunnen we daarentegen al wel genieten van de vierde Uncharted en een verbeterde PlayStation 4-editie van Joel en Ellies spannende avonturen.

4160

8. Nieuwe game van Rare

In de jaren negentig was ontwikkelaar Rare toonaangevend. Het in 1982 in Groot-Brittannië opgerichte bedrijfje maakte klassiekers als BattleToads, Donkey Kong Country, Killer Instinct, Conker's Bad Fur Day, Perfect Dark, Banjo-Kazooie en Diddy Kong Racing. Na 2010, toen men de plichtmatige fitnessgame Kinect Sports voor de Xbox 360 had afgeleverd, werd het echter stil rondom de Britten.
Menigeen vraagt zich af wat er gebeurd is met de ooit zo vooruitstrevende en hoog aangeschreven game-ontwikkelaar. Na jarenlang voor Nintendo te hebben gewerkt, besloot Microsoft het bedrijf in 2002 over te nemen.
Voor de Amerikanen maakte Rare nog het leuke Viva Piñata voor de Xbox 360 en het matige Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts, maar toen was het ook daar gedaan met de projecten.
Al jaren hopen veel journalisten en fans op een wederopstanding van Rare tijdens een E3-persconferentie van Microsoft (of misschien zelfs Nintendo). Het mocht ook in 2014 niet baten.
4161

7. Bethesda's nieuwe project (Fallout 4?)

De RPG's sloegen je rond de oren tijdens de E3-persconferenties. The Witcher 3: Wild Hunt, Dragon Age: Inquisition, Mass Effect 4, Bloodborne, Destiny, Fable Legends... het hield niet op. Toch was misschien wel de beste RPG-maker van de afgelopen jaren niet present op het moment suprême van de game-industrie: Bethesda.
Weliswaar kwamen de Amerikanen eind mei op de proppen met de verrassend leuke free-to-play actiegame BattleCry, die in 2015 moet verschijnen. Daarbij heeft de ontwikkelaar in april de MMORPG The Elder Scrolls Online uitgebracht, waar men vrijwel wekelijks nieuwe content voor uitbrengt. Kenners zitten dus eigenlijk maar op één game te wachten: Fallout 4.
De geruchten omtrent Fallout 4 zijn hardnekkig, maar desondanks blijft Bethesda ontkennen dat de actie-RPG eraan komt. Fallout: New Vegas, de spin-off van Obsidian Entertainment (dat laatst South Park: The Stick of Truth uitbracht), is inmiddels vier jaar oud. En het zeer sterke derde deel dat de vastgeroeste serie opnieuw op de kaart zette, stamt alweer uit 2008.
Hoog tijd voor een nieuw deel in deze zwartgallige franchise. Wellicht meer nieuws op de Keulense GamesCom in augustus?
4162

6. Kingdom Hearts 3

Een ander pareltje van Square Enix is Kingdom Hearts 3. De Kingdom Hearts-serie vermengt de personages uit Final Fantasy met de karakters uit Disney. Het resultaat daarvan is in de meeste gevallen een sterke en vermakelijke game, die zowel door de media als de gamers zelf wordt bejubeld.
Net als Final Fantasy XV kreeg Kingdom Hearts 3 op de E3 2013 zijn eerste screentime. De serie die Cloud Strife met Mickey Mouse, Donald Duck en Goofy verenigt, kon op een oorverdovend applaus van het E3-publiek rekenen. Lastig was echter wel dat het hier slechts CGI-beelden betrof; de game was nog lang niet af, aldus Square Enix.
Nu is het begrijpelijk dat men hard aan het spel wil werken en alleen de beste resultaten aan de menigte wil tonen, maar een teasertje hier en daar was tijdens de persconferentie van Sony (dan wel Microsoft) een mooi gebaar geweest.
4163

5. Final Fantasy XV

In juni 2013 kregen we al te horen dat het eeuwig in ontwikkeling zijnde Final Fantasy (FF) Versus XIII was overgegaan in Final Fantasy XV. Op de E3 van vorig jaar kreeg de actie-RPG van het Japanse Square Enix een eerste, spectaculaire trailer mee. Tegelijkertijd werd benadrukt dat het spel nog lang niet af was. Goh.
De FF-franchise zat de afgelopen generatie consoles een beetje in een dip. Final Fantasy XIII kreeg niet de gewenste positieve consensus van pers en gamers. Daaruit volgden twee vervolgen: XIII-2 en Lightning Returns: Final Fantasy XIII.
Die twee deden het iets beter, maar het blazoen van de alweer uit 1987 stammende franchise was al besmet. Dat de eerste 'druk' van Final Fantasy XIV ook een regelrecht schandaal werd, maakte het alleen maar erger. Square Enix was constant bezig met damage control.
Final Fantasy XV kan ervoor zorgen dat de fans het hierboven gestelde vergeten en vergeven. Deel 15 in de FF-serie kan de RPG-reeks een schone lei meegeven en alle fouten uit het verleden in datzelfde verleden achterlaten. De eerste trailer was veelbelovend, maar Square Enix moet het publiek echt wat meer bieden dan een mooi staaltje CGI-techniek.
4164

4. Een nieuwe God of War

Als je in het Microsoft-kamp de afkorting 'GoW' gebruikt, zegt iedereen 'Gears of War'. Maar zodra je dezelfde term in een Sony-gerelateerd gesprek laat vallen, is de kans zeer aanwezig dat je gesprekspartner aan God of War denkt. In tegenstelling tot 'Gears' is God of War een hack 'n slasher die zich afspeelt in de wereld van de Griekse mythologie.
Antiheld Kratos is een woeste Spartaan, die zijn vrouw en kind in zijn armen zag sterven na een vals verbond met oorlogsgod Ares. Vanzelfsprekend trekt de Griek eropuit om alle Griekse goden de kop van hun romp te scheuren - of erger, zoals het GoW betaamt.
In 2005 zette de eerste God of War de wereld van PlayStation 2-bezitters op zijn kop. Zelden kregen gamers zo'n gewelddadig en sadistisch spel voorgeschoteld. Uiteraard werd de game van Sony Santa Monica omarmd, en volgden in 2007 en 2010 twee opvolgers.
In 2013 kwam daar de 'spin-off' God of War: Ascension bij, die verrassend genoeg weinig tot niets onderdeed voor de reguliere trilogie. Bovendien introduceerde Ascension een goed werkende multiplayer in de God of War-franchise.
Inmiddels zijn we bijna anderhalf jaar verder. Een hoop PlayStation 4 bezitters kunnen niet wachten om met de kracht van de PS4 allerhande Griekse mythologische wezens, goden, halfgoden en helden een kopje kleiner te maken. Bloed zal nog nooit zo vloeiend hebben gestroomd, koppen zullen nog nooit zo soepel van de rest van het lichaam worden gescheiden. In-game dan, natuurlijk.
Maar helaas, Sony had (vooralsnog) geen aankondigingen of andere vermeldingen over voor God of War 4. Voor bruut geweld kun je als PS4-bezitter voorlopig beter aankloppen bij de gloednieuwe games Let It Die van Suda51 en Bloodborne, dat veel overeenkomsten vertoont met het loeimoeilijke Dark Souls.
4165

3. Een nieuwe Gears of War

In 2006 zette de third-person shooter Gears of War (GoW) de Xbox 360 zelfstandig op de kaart. Brute graphics, tactische gameplay en nog brutere shootouts maakten van de eerste GoW een klassieker. Deel twee en drie gingen daar in respectievelijk 2008 en 2011 op bepaalde vlakken zelfs nog overheen.
Over 'tussendeel' Gears of War: Judgment, van ontwikkelaar People Can Fly (bekend van Bulletstorm), was men echter een stuk minder enthousiast. De serie zou blijven steken in oude dogma's; men eiste vernieuwing in de franchise. Tijd voor een volwaardig Gears of War 4 dus.
Sony heeft Killzone als first-party shooter, Microsoft zet daar het ijzersterke Halo tegenover. Maar met Gears of War heeft die laatste partij toch wel een flinke voorsprong op de PlayStation, wat betreft schietspellen uit eigen stal. Velen zaten dan ook te wachten op Gears of War 4, dat weleens aangekondigd kon gaan worden op de persconferentie van Microsoft en zijn Xbox One.
Helaas, ook deze voorspelling kwam niet uit. Fans van de derdepersoons knalfestijnen moeten het met het cartooneske Sunset Overdrive van Ratchet & Clank-bakker Insomniac Games doen. Wat overigens geen straf is.

4166

2. De afwezigheid van DriveClub

Ooit gold het als dé racegame waarmee de PlayStation 4 eens flink kon gaan pronken: DriveClub. Fotorealistische graphics, in het zonlicht glimmende scheurijzers en over het scherm zoevende, prachtige bolides.
Mooie beloftes, maar in oktober vorig jaar werd de oorspronkelijke launchgame om onbekende redenen uitgesteld. Afgelopen maart kregen we te horen dat de game nog lang niet klaar is, en dat de regisseur ervandoor ging. Sindsdien lijkt het alsof DriveClub blijvend met problemen kampt.
De hoop van de gamepers was aanvankelijk dan ook dat DriveClub tijdens de Sony-persconferentie op de E3 een glorieuze comeback zou maken, duidelijkheid en informatie zou verschaffen en bij voorkeur de aanwezigen van hun sokken zou blazen. Geen van die drie verwachtingen kwam echter uit; DriveClub schitterde gisteren door afwezigheid.
DriveClub heeft eind april weliswaar een releasedatum gekregen (8 oktober), maar het is op z'n minst dubieus te noemen dat Sony de game dan niet toont tijdens hét moment waarop de hele wereld met games bezig is: de E3 2014 in Los Angeles.
4167

1. De Xbox One line-up in Nederland

Volgens velen een jaar te laat, komt hij dit najaar toch echt naar Nederland: de Xbox One, het paradepaardje van Microsoft. Vanaf 5 september kun je de nieuwe console voor 399 euro (zonder Kinect) uit de Hollandse schappen trekken. Aangezien de 'X1' al sinds november vorig jaar in onder meer de Verenigde Staten in de winkels ligt, heeft het apparaat inmiddels al een aardig aanbod van games opgebouwd.
De verwachting was dan ook dat Microsoft de line-up voor de Nederlandse Xbox One-release met veel spierballenvertoon zou aankondigen op zijn E3-persconferentie. Dat gebeurde vreemd genoeg echter niet. Het was voor gamers uit voornamelijk Europese landen (waaronder Nederland dus) mooi geweest als Microsoft de boodschap van zijn current-gen console met wat meer vertrouwen en enthousiasme naar de andere kant van de Atlantische Oceaan bracht.
In Nederland krijgen we straks bijvoorbeeld twee Forza's (Forza Motorsport 5 en Forza Horizon 2), wat in een bepaald opzicht een voordeel is ten opzichte van het magere launch-aanbod waar de Amerikanen eind vorig jaar mee te kampen hadden. Jammer dat Microsoft zich daar niet wat meer op gefocust heeft.