Defense of the Ancients 2 Preview

Preview
dinsdag, 20 december 2011 om 18:00
xgn google image
Defense of the Ancients was één van de meest gespeelde games in de eSports wereld. Ontwikkelaar Valve komt binnenkort met deel twee en hoopt ook ditmaal een grote rol te spelen in de competitieve wereld.
Defense of the Ancients was oorspronkelijk een mod die gemaakt was voor Warcraft III. De mod werd echter zo populair toen deze verscheen in 2003, dat het één van de meest competitieve spellen aller tijden werd. Defense of the Ancients, beter bekend als DotA, was zo uniek dat het spel een nieuw genre introduceerde. Vroeger zei iedereen het DotA-genre, maar tegenwoordig spreekt men van een MOBA, oftewel Multiplayer Online Battle Arena. Dankzij de populariteit van andere MOBA-games over de laatste jaren, denk maar aan League of Legends en Heroes of Newerth, kon een tweede DotA game niet uitblijven. Wij gingen dan ook onlangs aan de slag met de bèta.
Wat is DotA 2?
Voor diegenen die niet bekend zijn met MOBA-games, zullen we het concept even neerschrijven. In DotA 2 moeten twee teams van vijf mensen proberen om de basis van het andere team te vernietigen. Beide basissen zijn verbonden met drie verschillende wegen, die bewaakt worden door torens. In vaste regelmaat, worden er op elke weg enkele kleine soldaten naar het andere kamp gestuurd. Sterk zijn deze niet, maar ze kunnen je erg goed helpen bij het neerhalen van gebouwen. Daarnaast zijn er ook nog allerlei gevaarlijke wezens op de map, die zich schuilhouden tussen de vele gangetjes waarmee de drie hoofdwegen verbonden zijn. Door een mix van teamwork en slim gebruik maken van je krachten, zul je met je team de basis van het andere team neer moeten halen.
Magische spreuken
Aan het begin van elke match, moet je een personage kiezen. In totaal zijn er drie verschillende soorten personages: Strength, Agility en Intelligence. Sommige personages zijn dus fysiek erg sterk met een groot levensbalkje, anderen doen minder schade maar kunnen zich supersnel verplaatsen en weer anderen hebben een klein balkje maar doen erg veel schade met hun magische spreuken. En elk personage beschikt over een mooi aantal spreuken, dat jou kan helpen in het heetst van de strijd.
Zo heeft elk personage bepaalde specialiteiten in de vorm van spreuken. Zo is er Sniper, die met zijn trouwe sniper van erg ver op de troepen en gebouwen van het andere team kan schieten. Earthshaker kan dan weer aardbevingen veroorzaken en een tijdelijke, ondoordringbare muur op de map plaatsen. Pudge kan tegenstanders vanuit de verte naar hem sleuren met zijn grote vleeshaak. Elk personage heeft bovendien ook een ‘Ulti’, een ultieme spreuk die vaak maar een keer per minuut ingezet kan worden. Deze spreuk doet meestal erg veel schade en dus moet je steeds uitkijken of je tegenstanders hun Ulti kunnen gebruiken.
Moeilijker dan League of Legends
Voor mensen die League of Legends hebben gespeeld, zal dit allemaal bekend in de oren klinken. Toch zullen ze niet snel op topniveau kunnen spelen. Waar je in League of Legends meerdere fouten mag maken en de Ulti’s van andere personages kunt overleven, zul je bij de kleinste fout genadeloos in de pan worden gehakt bij DotA 2. Je kunt hierop een tijdje niet spelen tot je weer op de map verschijnt, en in de tussentijd hebben de tegenstanders in de weg die jij voor je rekening hield, stevig huisgehouden. Als je sterft, verlies je bovendien in DotA 2 ook nog een hoop geld. De speelstijl van League of Legends geldt dus meestal niet voor situaties die plaatsvinden in DotA 2, omdat een fout veel sneller een fatale afloop heeft.
Hoge levels aan de top
In DotA 2 zul je de hele tijd bezig zijn met geld en ervaring te verzamelen. Ervaringspunten krijg je op verschillende manieren. Je kunt de aanstormende troepen van je tegenstanders en uiteraard de tegenstanders zelf ombrengen, de monsters uit de wildernis verslaan of vijandelijke gebouwen met de grond gelijk maken. Wanneer je genoeg ervaringspunten hebt, stijg je in level en mag je een nieuwe spreuk vrijspelen of een vrijgespeelde spreuk verbeteren. Iemand met een hoger level zul je om deze reden maar moeilijk kunnen verslaan, aangezien zijn arsenaal aan spreuken vaak veel beter is.
Geld is macht
Daarnaast speelt geld een belangrijke rol. Je zult automatisch geld verdienen, maar om het proces te versnellen, moet je ervoor zorgen dat jij diegene bent die de genadeslag geeft aan vijanden, gebouwen of troepen. Waar ervaring nog wordt gedeeld met teamgenoten die in de buurt staan, is het geld voor diegene die de laatste slag toedient. Heb je genoeg geld, dan kun je in een van de winkeltjes allerlei spullen kopen die je levensbalkje groter maken, je sneller doen lopen of je meer schade laten aanrichten. Geen enkel potje is hetzelfde en iemand die alle voorwerpen kent, zal zijn uitrusting perfect kunnen aanpassen aan de situatie.
Bovendien zul je soms naar winkeltjes moeten gaan die in de wildernis tussen de drie hoofdwegen liggen. Hier vind je de meest speciale voorwerpen, maar het kan natuurlijk altijd dat tegenstanders je hier staan op te wachten. Het is dus uitkijken geblazen, en daarom kun je een ezeltje kopen dat alle voorwerpen in jouw plaats gaat halen. Ook dit is een risico, want als het ezeltje sterft met jouw voorwerp, kunnen tegenstanders het zelf gebruiken.
Competitief
Het mag duidelijk zijn dat je over elke zet in DotA 2 goed moet nadenken. Al sinds deze zomer verdienen sommige teams fikse sommen geld met de DotA 2 bèta in grote toernooien. Je voelt dan ook dat DotA 2 helemaal is aangepast aan eSports. Zo kun je de meest spannende potjes van het moment selecteren om vervolgens gewoon te kijken naar de match. Ook de optie om vrij met je microfoon te kunnen praten, is zeer welkom. Oefenen kan ook tegen de AI, zodat beginners meteen worden klaargestoomd voor het echte werk. Toch volgt er nog een Tutorial modus in de volledige game. Wedstrijden broadcasten op het internet is ook eenvoudig, je kunt in het begin van elke match jezelf namelijk als broadcaster selecteren.
Boze gamers
Helaas wordt alles echter te competitief. Momenteel is er nog geen optie die ervoor zorgt dat je bij spelers van je eigen level wordt gezet, en dus spelen nieuwelingen en veteranen in de bèta met elkaar. Dit draait uit op vaak erg eenzijdige wedstrijden. En omdat een potje DotA 2 al snel drie kwartier duurt, verliezen mensen soms hun geduld. Dit heeft heuse scheldpartijen tot gevolg. En dat is iets wat we terugzien in elke MOBA-game. Gelukkig heb je de optie om iemand te negeren, al is dat niet aangeraden omdat je dan weer niet met je team kunt werken. Een optie zoals in League of Legends, waarbij je andere mensen kunt aangeven wanneer ze onbeschoft doen, lijkt hier de oplossing te zijn. Het is wel mooi om te zien dat spelers ontmoedigd worden om tijdens een potje weg te gaan. Doe je dit twee keer, dan mag je een volle dag enkel nog maar met andere mensen spelen die vaak weggaan tijdens een potje.
Competitieve focus
DotA 2 is eigenlijk gewoon DotA in een modern jasje, en daar is helemaal niets mis mee. De personages en hun spreuken zien er veel beter uit en dat mag wel, zo’n negen jaar na de originele game. Het belangrijkste punt van DotA 2 is de focus die ontwikkelaar Valve legt op de competitieve gameplay. De functies voor teams, al dan niet professioneel, lijken erg mooi te worden. De vraag is nu nog maar of DotA 2 ook genoeg aandacht zal schenken aan spelers die nieuw zijn in het genre en in DotA. Want elk klein foutje dat je maakt, kan het einde betekenen.

Populair Nieuws