The Black Eyed Peas Experience Review

dinsdag, 20 december 2011 om 17:15
That tonight’s gonna be a good night, that tonight’s gonna be a good night, that tonight’s gonna be a good night, that tonight’s gonna be a good night, that tonight’s gonna be a good night, that tonight’s gonna be a good night. Het kan allemaal in The Black Eyed Peas Experience.
Ja, wellicht ben je helemaal moe geworden van dat nummer. Misschien ben je gewoon moe van de groep zelf geworden. Maar eigenlijk is het zonde om zo te denken, want The Black Eyed Peas hebben ongelofelijk veel hits uitgebracht. En ja, daar kun je op dansen. Heerlijk dansen zelfs. Het dans- en zang(!) spel van Ubisoft moet ervoor zorgen dat je de enige echte The Black Eyed Peas ervaring daadwerkelijk voelt.
Lekker dansen op 'I Gotta Feeling'
Zoals de titel van het spel doet vermoeden, draait The Black Eyed Peas Experience enkel om de nummers van de groep zelf. Geen andere groepen, geen andere hits. Gewoon The Black Eyed Peas. Dat betekent dat er niet-populaire nummers bij zitten, maar hits als I Gotta Feeling, Don’t Lie en Shut Up zijn er zeker ook bij. Helaas mist er één grote: Where Is The Love? is toch wel een nummer die je er erg graag bij wilt hebben, aangezien dat toch wel echt het nummer is waarmee de groep is doorgebroken.
Maar goed, wellicht is dat nummer afgevallen doordat het niet “dansbaar genoeg” is. Want ja, dat is het doel van het spel. Ervoor zorgen dat je de danspasjes goed doet zodat je vlekkeloos kunt dansen met Will.i.am, Fergie en co. Gelukkig hoef je dit niet in je eentje te doen, want net als in Dance Central 2 kun je dit spel met z'n tweeën spelen. En ja, dat is leuk. Zelfs de mensen die geen grote fans zijn van de groep kunnen lachen van plezier tijdens het dansen.
Dat zit ‘m namelijk in de ouderwetse nummers. Kom op, geef gewoon toe: Shut Up, Don’t Phunk With My Heart, Don’t Lie, Pump It, My Humps, dat zijn allemaal nummers die je leven hebben verblijd of verpest. Je hoorde die nummers telkens op de radio, telkens zag je de videoclip op tv. Dat is zijn eigen leven gaan leiden. Daarom zul je dan ook op een avond waarbij je met vrienden bent, geen probleem hebben met het feit dat je op een Fergie-achtige wijze danst.
Maar ook zingen!
Maar je hoeft niet alleen maar te dansen. Je vriend of vriendin die enorm veel van zingen houdt mag namelijk ook meedoen. Om meteen met de deur in huis te vallen: de beste toevoeging die The Black Eyed Peas Experience met zich meebrengt. Pak je microfoon en zingen maar! De songtekst wordt erbij gezet, dus het plaatje is compleet. Helaas is het nog niet zo heel erg uitgebreid neergezet, maar het feit dat je met de liedjes kunt meezingen is al een grote plus.
Meer dan enkel dansen
Goed, The Black Eyed Peas Experience draait niet alleen om enkel dansen en zingen. Nee, je krijgt er ook punten voor. En hoe. Met het aanmaken van je eigen danser, die je overigens zelf kunt aankleden en dergelijke, zorg je er voor dat jouw alter ego de wereld van het spel betreedt en zo de populairste The Black Eyed Peas danser moet worden. Doel van het spel is namelijk dat je zoveel mogelijk fans moet zien te veroveren. Door de bewegingen van de popsterren goed over te nemen, krijg je punten en waardering van de mensen om je heen. Om een bepaald nummer uit te spelen moet je bijvoorbeeld dertig fans hebben veroverd. Dat doe je dus door zo vlekkeloos mogelijk te dansen. Lukt dat, dan kun je bijvoorbeeld meer accessoires voor je personage ontgrendelen.
Niet bijzonder uitgebreid dus, maar de Deluxe Experience modus zorgt gelukkig voor de enige diepgang. Ten eerste heb je verschillende uitdagingen, denk maar aan het behalen van een honderd procent score of simpelweg minstens ‘goed’ scoren bij iedere danspas. Ook dat wordt beloond met kleren en dergelijke. Op deze manier blijft The Black Eyed Peas Experience dan ook levend.
Nog meer Deluxe Experience
Er is echter meer. Veel meer. Zo heb je de Choreo-Maker! En dat is echt leuk. Via deze modus kun je je eigen choreografieën verzinnen en vervolgens in het spel te laten integreren. Het mooie eraan is dat je het ook nog via Xbox Live kunt delen met je vrienden. Denk echter niet dat je je dub-step pasjes in het spel kunt zetten – nee, het idee achter Choreo-Maker is dat je nu de danspasjes uit het spel op een eigen volgorde kunt zetten. Enigszins jammer natuurlijk, maar het feit dat er zoiets in een dans game zit is heel fijn.
Technisch in orde
Kijk, hartstikke fijn dat alles in het spel leuk en aardig is, maar het zou een catastrofe zijn als het hele partijtje niet werkt. In de praktijk blijkt echter dat alles in The Black Eyed Peas Experience gewoon goed werkt. Zelfs de multiplayer werkt prima, als is het wel zo dat je personage op het scherm soms wel heel erg raar staat te dansen. Misschien ligt dat aan jou, misschien ligt dat aan de computer. Helemaal haarscherp is die synchonisatie niet, maar het spel kan gelukkig wel goed zien of je de bewegingen goed zijn. En dat is het belangrijkste. Ook het zingen verloopt fijntjes, zolang de kwaliteit van je microfoon maar goed is.
Jammer van het menu
Maar is alles echt zo fijn? Nou, aan elk voordeel heb je ’n nadeel. Helaas is dit ook zo bij dit spel. Zo is het menu namelijk erg vervelend en moeilijk te gebruiken via Kinect. Het gebeurt namelijk nog wel eens vaak dat je per ongeluk een lied aanzet terwijl je aan het scrollen was. Had dan voor de zekerheid een ‘Weet je het zeker?’ schermpje toegevoegd, dan was het al minder vervelend. Maar voor de rest is het gewoon niet echt lekker om te gebruiken, het mocht toch wat overzichtelijker en makkelijker zijn.
Maar voor de rest…
Kijk, een game als The Black Eyed Peas Experience kun je op verschillende manieren recenseren. Ondergetekende hanteert echter één manier en gaat zo uit van het feit dat dit spel gerecenseerd wordt als een The Black Eyed Peas én dans game. Daarvan uitgaand kun je concluderen dat The Black Eyed Peas Experience een ontzettend goed spel is dat prima op zichzelf staat. Lekker dansen, een goede Choreo-Maker, goede liedjes, de mogelijkheid om je microfoon te gebruiken, ga zo maar door. En ja, waarom verdient een spel een lager cijfer omdat het The Black Eyed Peas is en geen nummers van andere groepen bevat? Dat is gewoon onzin, want de voorkant van het hoesje zegt toch duidelijk wat voor spel dit is. Touché.