Dead Island Preview

Preview
maandag, 16 mei 2011 om 15:01
xgn google image
Ondanks dat er nog geen gameplay is getoond van Dead Island, heeft het spel toch al flink wat volgers. Wij mochten onlangs zelf aan de slag met het spel en hebben meer dan één zombie uit zijn lijden verlost. Maar heeft het spel wel genoeg te bieden?
In 2007 werd Dead Island voor het eerst aangekondigd maar het was pas begin dit jaar, toen de prachtige cinematische trailer van het spel opdook, dat iedereen interesse kreeg in de nieuwe zombiegame. Dead Island belooft een erg intense ervaring waarbij je op brute wijze zombies kunt afslachten op een vakantieoord. Wij zakten vorige week af naar Antwerpen om te kijken of Dead Island genoeg te bieden heeft om andere toppers uit het zombiegenre neer te halen. Onze eerste indruk was alvast zeer positief.
Aards paradijs
Bij het verhaal van Dead Island heeft iedereen nog wat vraagtekens maar het thema mag duidelijk zijn. Op het eiland Banoi, nabij Papoea-Nieuw-Guinea, vind je de toeristische trekpleister Palms Resort. Hier komen mensen van alle uithoeken van de wereld naartoe voor een ontspannende vakantie. Maar plots verandert dit aardse paradijs in een ware hel wanneer er plotseling overal zombies opduiken. De paniek is groot en het is aan jou om hier een einde aan te maken. Tijdens het verhaal kun je spelen met vier verschillende personages genaamd Xian Mei, Logan, Sam B en Purna. Deze vier personages hebben elk een eigen achtergrondverhaal en proberen zoveel mogelijk zombies neer te halen terwijl ze proberen te ontsnappen van het eiland.
Veilige zones
De map van Dead Island is ingedeeld in verschillende gebieden waarvan we het resort en de stad al mochten bezichtigen. De veiligste plekken waar je kunt rondlopen zijn de veilige zones, afgebakende stukjes land waar groepen overlevenden proberen te overleven. Zo is er een groep die zich schuilhoudt in een vuurtoren, terwijl weer andere mensen in de kerk zijn gaan leven. Sommige mensen hebben nog geen veilige zone gevonden en deze moet je dus in veiligheid proberen te brengen. In de veilige zones kun je praten met de overlevenden, deze zullen je zijmissies geven of aan bepaalde spullen kunnen helpen.
Brute actie
Net zoals bij een first-person shooter beleef je het hele avontuur vanuit het gezichtspunt van je personage. Zodoende zou de actie volgens uitgever Deep Silver veel intenser zijn en wij kunnen dat enkel maar bevestigen. Je moet telkens erg dicht in de buurt van een zombie komen als je hem wilt uitschakelen. Dit omdat je vooral zult vechten met voorwerpen die je op de grond ziet liggen. Denk hierbij aan een machete, houten planken, een hamer of een koevoet. De wapens kun je erg vlot en natuurlijk gebruiken. Wanneer je bijvoorbeeld een mes in de borstkas van een zombie gooit, kun je naar de zombie toelopen om je wapen terug te nemen en hem een nieuwe steek te bezorgen.
MacGuyver
Wapens die je op de grond vindt, zijn erg goed maar als je echt alles uit de kast wilt halen, dan kun je best zelf je eigen wapens maken. Als je ergens een werkbank ziet staan, dan kun je bepaalde voorwerpen combineren om meer schade te kunnen toedienen. Je kunt zelf combinaties bedenken, maar over het hele eiland liggen plannen verspreid die tonen hoe je de meest coole wapens maakt. Dit zal liefhebbers van Dead Rising zeer bekend in de oren klinken, maar Dead Island bevat geen onrealistische of hilarische wapens. De wapens die je tegenkomt zijn vrij realistisch, waaronder de klassieke honkbalknuppel met nagels of het kapmes dat verbonden is met een elektrische lading. Soms wordt de grens tussen het mogelijke en het onmogelijke opgezocht, maar veel gekker dan de gemiddelde MacGuyver aflevering wordt het nooit.
Je zult je wapens ook goed in het oog moeten houden want na een tijdje zullen deze breken. Toch is dit geen reden voor paniek want ze zijn te herstellen. Ook geweren kunnen stukgaan, maar vuurwapens en kogels zijn toch erg zeldzaam in het spel. Dead Island neemt zichzelf zeer serieus en vuurwapens zul je enkel op realistische locaties terugvinden. Je wilt je zeldzame kogels niet verspillen en dus moet je steeds goed nadenken over je volgende aanval. En wanneer wapens niet genoeg zijn kun je altijd in een van de zeldzame, nog werkende wagens kruipen om iedereen tot moes te rijden.
Speciale krachten
In totaal zijn er vier speelbare personages die elk over speciale krachten en mogelijkheden beschikken. Zo zal het ene personage spelen als een sluipmoordenaar terwijl de andere weer liever met zijn vuisten op alles inbeukt. Om de verschillen wat groter te maken heeft iedereen ook bepaalde sterktes en zwaktes. Xian Mei is bijvoorbeeld erg goed met scherpe messen terwijl ze niet zo goed overweg kan met de honkbalknuppel. In de demo zagen we hoe een van de personages in rage-modus ging en plotseling erg krachtig werd en de zombies beter kon zien. Met één rake klap vielen de rottende tegenstanders op de grond. Deze modus duurde slechts enkele seconden maar wanneer je sterker wordt en een hoger level bereikt, kun je vrijgespeelde krachten sterker maken of gewoon nieuwe mogelijkheden selecteren.
Gillende zombies
Ook zul je steeds meer wapens kunnen dragen wanneer je enkele levels stijgt. Jij bent echter niet de enige die sterker wordt, ook de zombies rondom je hebben een level. Naarmate jij sterker wordt, zullen de zombies ook krachtiger worden. Toch zal hun level minder snel stijgen dan dat van jou, waardoor je je na een tijd echt machtig zult voelen en de zombies gewoon speeldingetjes worden.
Er zijn ook verschillende soorten zombies. Naast de standaard, rondslenterende zombies zijn er ook zombies die plotseling een snelle aanloop kunnen nemen. Snel opzij springen en counteren met een tegenaanval is dan ook aangeraden. Daarnaast heb je ook nog zombies die je eerst luid hoort gillen, waarna ze als een gek op je afstormen. Tot slot is er nog een erg grote, snelle en sterke zombie die geen schade neemt aan de voorkant. Hier zul je wat strategie moeten toepassen en hem als een stier op je laten afstormen. Wanneer hij vervolgens tegen een muur botst, kun je zijn rug bewerken met een wapen naar keuze.
Werken in groep
Zombies zijn erg snel en dus zul je vaak moeten weglopen om even op krachten te komen. Ren echter niet te lang want je personage zal al snel moe worden en dan wil je echt niet omringd zijn door een horde ondode breineters. Hier komt de co-op modus dan weer goed van pas. Maximaal drie andere spelers kunnen zonder enig laadschermpje in je game stappen om te helpen met het verslaan van hele meutes zombies. Teamwork speelt een grote rol aangezien je zombies kunt afleiden terwijl je vrienden ze in de rug bewerken. Momenteel kun je enkel de verhaallijn doorlopen met je vrienden, maar in ons interview met Thorsten Flügel, producent van het spel, beloofde de man dat er nog iets speciaals zal worden toegevoegd aan de co-op.
Je innerlijke sadist
Grafisch toont Deep Silver hoe een echte zombiegame eruit moet zien. De zombies bestaan letterlijk uit verschillende lagen en afhankelijk van de schade die je toebrengt, krijg je spieren, stukken bot of organen te zien. Het spreekt dus voor zich, Dead Island is een zeer bloederig spel. Wanneer je een spectaculaire aanval doet zal de actie vertragen en zie je dus in slow motion hoe je iemand onthoofdt. Als een zombie op de grond ligt en niets meer doet, kun je al zijn ledematen ook nog even afhakken, om er zeker van te zijn dat hij dood blijft. Je innerlijke sadist zal de tijd van zijn leven beleven.
Onafgewerkt
Toch zagen de omgevingen en de gezichten van de mensen rondom je er nog heel onafgewerkt uit. De details waren vaak wazig en alle voorwerpen waren slecht afgelijnd en vierkantig. Dit zal waarschijnlijk nog verbeterd worden maar als het spel, zoals de geruchten momenteel gaan, inderdaad al in augustus verschijnt, dan zal dit toch slechts minimaal zijn. Ook de audio is lang niet perfect. Wanneer je een coole move doet, zal je personage een stoere zin uitspreken maar het klinkt nogal geforceerd en we hoorden ook steeds dezelfde zinnetjes terugkomen. Ook dit zou nog aangepast worden.
Potentieel
Het lijkt erop dat er inderdaad ruimte is in het zombiegenre voor Dead Island. Het spel neemt zichzelf serieus en dat zie je aan de zekere vorm van realisme, de intense actie en de bloederige effecten. De vele wapens en de RPG-elementen zullen zeker bijdragen aan het aantal uren dat je in dit spel zult kunnen stoppen. Toch vragen we ons af of er wel genoeg afwisseling zal zijn in de manier waarop je de zombies om het leven kunt brengen. Ook de kartelige graphics en de ongepaste stoere opmerkingen van je personage hebben nog flink wat werk nodig. Desondanks deze minpunten heeft Dead Island indruk gemaakt en we geloven erin dat deze zombiegame een echte topper kan worden als ontwikkelaar Deep Silver het slim aanpakt.

Populair Nieuws