Dead Island 2 Hands-On preview - Het wachten waard?

Preview
maandag, 13 maart 2023 om 16:00
dead island 2 derby girl 2023 03 08 171505f1678295805
In 2011 kwam de originele Dead Island uit. Vier jaar later zou het vervolg ook aan de beurt zijn. Maar het is ondertussen 2023, en wij mochten (eindelijk) aan de slag met Dead Island 2 voor een preview. Hier is wat we ervan vonden.

(HEL)L A

Dead Island 2 speelt zich af in wat er over is van Los Angeles, kort na een derde zombieuitbraak. Jij hebt je weg naar een speciale vlucht gevonden om naar veiligheid te vliegen. Maar plot twist, iemand aan boord is gebeten. Door alle chaos stort het vliegtuig neer. Nu is je voornaamste doel om de stad uit te komen.
Hell A is een gevaarlijke plek om te zijn, maar jij hebt één voordeel: je bent immuun. Handig, maar zoals Sam B van het vorige spel je erop zal wijzen ben je niet 'bite proof'. Anders gezegd, je wordt geen zombie, maar ze maken je wel dood. Dus is het zaak om de vele bijtgrage zombies van je af te slaan, schoppen en soms zelfs schieten, voornamelijk met geïmproviseerde wapens die constant kapot gaan. Ideaal is anders!
Aan het begin van het spel kies je uit zes speelbare personages die allemaal hun eigen stats en speciale vaardigheden hebben. Amy heeft bijvoorbeeld een krachtige 'Heart Rush', waarmee ze naar voren schiet en een stoot met haar open vuist maakt alsof ze een hart uit een borstkast probeert te trekken. Jacob daarentegen stompt luid op de grond, wat ervoor zorgt dat zombies om je heen omvallen en jou de kans geeft ze een genadeklap toe te brengen.
dead island 2 goref1678295388

Zombies, zombies, zombies

Zoals je zou verwachten van een game als Dead Island 2 valt en staat het bij de actievolle gameplay en het aanbod aan breineters. In eerste instantie kom je Z's tegen in drie smaken: shamblers, walkers en runners. Shamblers kunnen iets beter een klap verdragen, terwijl een runner aanzienlijk sneller is en zelfs af en toe een aanval kan ontwijken. De walkers zitten er een beetje tussenin. Het duurt even voordat je speciale zombies ontmoet, maar dan krijg je die wel steeds vaker. Je hebt tanky bruisers, die op de grond slaan met hun armen om jou te doen struikelen, spitters die gif, vuur of zelfs bijen op je afspugen (afhankelijk van het type) en nog veel meer.
Ook worden wapens in categorieën onderverdeeld. Headhunters, zoals golfsticks of hamers critten als je op het hoofd slaat. Rush wapens zoals kleinere messen worden met elke klap gevaarlijker. Dan heb je machetes en katanas die goed zijn in het afhakken van ledematen. Dit laatste kan ook flink handig zijn tegen specifieke zombies. Een runner zonder benen is aanzienlijk minder snel!
Combat is snel en het is vaak hektisch. Hoewel wij al wel wat shotgun ammo hadden gevonden worden afstandswapens veel later pas beschikbaar, en van wat wij begrijpen is ammo aardig gelimiteerd. Dus meestal zit je er middenin, terwijl tientallen zombies jou omsingelen. Daarom moet je blijven bewegen. Ook hebben de makers vlees en botten gegenereerd in alle zombies in Dead Island 2, waardoor je ze soms lekker uit elkaar kan trekken. Dit is heerlijk bruut, en het voelt als een goede beloning voor het zweterige slaan en rennen. Wel vragen we ons af of de gameplay loop twintig uur lang onze aandacht vast weet te houden. We kunnen ons goed voorstellen dat het na een tijdje wel een beetje saai wordt.
dead island 2 brutef1678295420

Zombie RPG-pocalypse

Voor wat afwisseling is er wel een levelsysteem. Hiervoor is er gekozen voor een kaartensysteem in plaats van skill points. Dit houdt in dat je altijd je skills kan veranderen voor het geval je een andere build wil proberen of misschien gear hebt gevonden dat ergens anders beter bij past. Het betekent ook dat verkennen nog wat extra wordt beloond. Je kan namelijk skill cards vinden, wat dus zorgt voor meer build opties. En dat is altijd welkom.
Wel zorgt dit ervoor dat de verschillende personages een beetje hetzelfde aanvoelen. Tenminste, je kan vaak iets vergelijkbaars bouwen. De special is voor iedereen uniek, maar naast dat heeft elke kaart overlap met minstens een ander personage. Zo hebben Sam en Amy allebei drop kicks en hoewel de een begint met een kick die harder aankomt en de ander met een die zwakkere zombies een eind wegbeuken, kunnen ze na niet al te veel levelen de één inwisselen voor de ander.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de personages. Er wordt aan het begin een beetje gesuggereerd dat ze elk een eigen verhaal hebben. Maar voor de stukken die wij hebben gespeeld was dat in ieder geval niet zo. Ze zeggen wel iets anders in gesprekken, maar de dialogen zijn steeds zo gemaakt dat jouw reactie altijd past bij het vaste script van de NPC's. Jammer....
dead island 2 amy dropkickf1678295433

Multiplayer

Maar misschien moeten we Dead Island 2 ook niet zien als een spel met meerdere plotlijnen. Eigenlijk voelt het meer als de Borderlands games, zowel in de dialogen en de manier waarop het plot is opgebouwd. Personages zijn grappig, en het plot is wild. Soms is er geen touw aan vast te knopen, maar vermakelijk is het zeker. En Dead Island 2 probeert ook geen haute culture te zijn.
Ook multiplayer werkt vergelijkbaar als in de gekke spaceshooter. Je kan lekker samen rondrennen en maffe dingen doen, of focussen op de quests en progressie. Of, nog beter, lekker allebei! Omdat dit een preview was konden wij natuurlijk alleen met willekeurige spelers aan de slag, en dan is de pret er na een tijdje wel af. Maar met een groepje vrienden lijkt ons dit best wel geinig.
Let er wel op, de loot is niet gedeeld in Dead Island 2, en soms is het even vechten om die blauwe katana. Dan worden er misschien wat woorden gewisseld. Maar dat is juist ook wel de charme. En je kan altijd de gear die je niet nodig hebt op de grond dumpen, als je denkt dat iemand anders er beter gebruik van kan maken. Gelukkig zijn upgrades wel gewoon voor iedereen. Multiplayer moedigt ook aan om lekker afwisselende builds te hebben. Zo kun je elkaars zwaktes goed aanvullen, of goed gebruik maken van elkaars krachten.
dead island 2 coole zombie en elektrisch wapenf1678295409

Framedrops en set pieces

Onze Dead Island 2 actie werd soms wel wat vertraagd door hevige framedrops. Af en toe schokte het beeld dusdanig veel dat we eigenlijk gewoon niet konden zien wat er allemaal gebeurde. Vaak was dit na een tijdje weg, maar we moesten soms ook het spel opnieuw opstarten voor we weer verder konden. En dat is wel vervelend. Nu speelden we natuurlijk een preview, en kan het heel goed dat deze problemen zijn opgelost voor de daadwerkelijke release. Maar misschien ook niet, dus het is het aankaarten waard.
Heel verrassend is dit ook weer niet, want er zijn wel wat mooie set pieces. Voor een groot gedeelte van onze playthrough zaten we in de rijkeluisbuurten van LA, met extravagante, moderne woningen waar je best u tegen mag zeggen. Het soort woning dat bijna futuristisch is, en waar je ook flink voor moet verdienen. Maar het ziet er wel lekker uit. Zelfs met al die ondoden, het bloed en de kapotte elektriciteitskabels overal.
Tenslotte mochten we naar het hoogtepunt van LA: een Hollywood studio. Hoewel het licht permanent uit staat zijn er wel leuke sets gebouwd. En omdat het een werkdag was toen de apocalype begon, zijn de zombies vaak in kostuum.

Dead Island 2 - Nog wat problemen om op te lossen

Dit was onze eerste echte blik op Dead Island 2. Wij hebben ons er prima mee vermaakt, en kijken ernaar uit met onze vrienden aan de slag te gaan. Maar de framerate drops en toch wat eenzijdige gameplay weerhoudt ons ervan om hier écht enthousiast van te worden. Hopelijk worden deze aspecten opgekrikt voor de release op 21 april!
Dead Island komt op 21 april uit voor PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S en PC. Voor deze preview speelden wij op PC.