De Sims 4 Preview - De nieuwe Create-A-Sim!

Preview
dinsdag, 22 juli 2014 om 16:08
xgn google image
De nieuwe Create-A-Sim van de Sims 4 lijkt tot nu toe verreweg de meest baanbrekende verandering in vergelijking met de Sims 3. XGN mocht alvast aan de slag met het maken van de nieuwe generatie Sims!
De welbekende schuifbalkjes waarmee je in de Sims 2 en de Sims 3 je Sims kon creëren zijn verdwenen. Vanaf nu trek en duw je aan alle mogelijke kanten van het gezicht om zo je personage te kneden naar wens. Dit klinkt in de eerste instantie alsof alle limieten bij het creëren van een Sim verdwenen zijn, maar dat is niet het geval. Laat je niet misleiden door de indrukwekkende trailers voor de Sims 4.
Gedetailleerde bewerking in de Sims 4

Beperkt kneden

Wie voor het eerst een Sim maakt in de Create-A-Sim van de Sims 4, heeft het idee dat er veel meer kan dan bij de Sims 3. Na een aantal minuten heb je echter door dat dit wel meevalt. Je bent niet compleet vrij in het kneden van je Sim. Wenkbrauwen kunnen bijvoorbeeld maar in een beperkt aantal richtingen worden vervormd. Ook de neus, ogen en mond zijn lastig naar wens te vormen. Al snel ben je het kneden meer dan zat en verlang je weer naar die vertrouwde schuifbalkjes.
Hopelijk is dit vooral een kwestie van wennen. Het is voor een beginneling lastig om precies te ontdekken aan welke punten op het gezicht precies getrokken kan worden. Daarnaast zijn er twee verschillende modi: de algemene modus en de gedetailleerde modus.
In de gedetailleerde modus is het wel mogelijk een aantal details in de ogen, neus, mond en wenkbrauwen om te vormen, maar zijn de simpele bewegingen zoals het veranderen van de ooghoogte weer niet toegankelijk. Hierdoor moet je vaak wisselen van modus en dat is vrij irritant als je nog niet precies weet in welke modus je wat precies kunt veranderen.
Kies uit een hoop voorbeeldmonden in de Sims 4
Voor wie geen zin heeft om uren te kneden aan zijn Sim, zijn er de talloze standaard neuzen, ogen, monden of complete gezichten waar je uit kunt kiezen. Een verbetering ten opzichte van de Sims 3 is dat je Sim niet meteen misvormd is als je een mond of neus kiest die niet standaard bij de gekozen gezichtsvorm van je Sim hoort. Dit geeft veel mogelijkheden om razendsnel een hoop verschillende Sims te creëren die er ook nog eens 'toonbaar' uit zien.
Een ander voordeel is de mogelijkheid om het lichaam van je Sim naar wens te vormen. Het is nu mogelijk om je Sim brede schouders te geven, dikke bovenbenen of het perfecte kontje. Aan de andere kant kun je je Sim ook zo plat en dun maken als een grassprietje.

Vaarwel Create-A-Style

Wie eindelijk klaar is met het kneden van een gewenst gezicht en lijf, loopt tegen de volgende beperking aan: het kleurenpalet is verdwenen. In de Sims 3 had je de vrijheid om kleding, haar en oogkleur in alle kleuren van de regenboog te veranderen. Die keuze is in Sims 4 teruggebracht naar een beperkt aantal standaard kleuren.
Laten we hopen dat dit nog wordt aangepast voordat het spel de markt op gaat, want het ontbreken van Create-A-Style is voor Simmers die graag unieke Sims en huizen creëren de ultieme teleurstelling.
Beperkt kleurengebruik bij kleding in de Sims 4

Petten en schoenen

Er zijn natuurlijk ook positieve veranderingen in de nieuwe Create-A-Sim. Zo is het vanaf nu mogelijk om hoeden, petten, bandana's en mutsen op elk gewenst kapsel te plaatsen. Daarnaast kun je nu je broek in je laarzen stoppen zonder dat de laarzen half door je broek heen komen zoals in de Sims 3. Hoewel het spel zelf niet zo heel veel keuze geeft, leent het zich uitstekend voor een hele hoop nieuwe custom content.

Mods! Mods! Mods!

Naar die custom content kijken we misschien wel het meest uit. Want hoewel de basis tegenvalt, bestaan er een hele hoop creatieve geniën op het internet die ongetwijfeld een hele hoop kunnen met de nieuwe engine van de Create-A-Sim. Bij de overgang van Sims 2 naar Sims 3 was er tevens een hoop kritiek op de 'achteruitgang' van de echtheid en grafische kwaliteit van de Sims.
Maar dat wisten de uiterst talentvolle modders op een geweldige manier weg te poetsen. Als deze trend zich blijft voortzetten, komt het met de Sims 4 nog wel goed.

Stereotypes

In deze demo konden we ook alvast een persoonlijkheid kiezen voor onze Sims, maar omdat we die vervolgens nog niet in het spel konden uittesten, gaan we daar niet diep op in. Het enige wat opvalt is dat het aantal eigenschappen is teruggebracht van vijf naar drie, waardoor je Sims' persoonlijkheid wat minder gevarieerd zal zijn.
Dit kan zowel goed als slecht uitpakken. Stereotypes zijn immers hartstikke leuk om te spelen, maar gaan na een tijdje ook vervelen. Sims kennende, zullen een hoop (dure) uitbreidingen daar echter een oplossing voor vormen.
Persoonlijke eigenschappen kiezen in de Sims 4

De Sims 4: terug naar de basis

Wie gewend is om de Sims 3 met alle mogelijke uitbreidingen te spelen, zal bij de Sims 4 echt moeten wennen aan de beperkingen. Het kneedsysteem lijkt uitgebreider dan het is en zal behoorlijk wat uren kosten voor je het onder de knie hebt.
Hoewel er een paar leuke extra's zijn toegevoegd, zal het spel toch met meer baanbrekende veranderingen moeten komen om de kwaliteit van de Sims 3 te overtreffen. Laten we tenslotte hopen dat we daarvoor dan niet dertig uitbreidingen van veertig euro per stuk voor nodig hebben.

Populair Nieuws