Days Gone Preview - Wordt de dood nieuw leven ingeblazen?

    In een heel onheilspellend onderkomen van gamescom hebben we kennisgemaakt met verhalen over gemuteerde mensen die niet stoppen voordat er geen levend wezen meer over is. Days Gone is een lijdensweg voor de laatst overgebleven personen op aarde. Hoe duister dit ook is, de game weet misschien nieuwe hoop te bieden. Lees onze indruk van de Days Gone preview!

    Om met de deur in huis te vallen, Days Gone is geen zombiegame á la Left 4 Dead of Dead Rising. Het spel gaat een wat grimmige toon kennen om echt het verhaal van de ondergang van de mensheid te tonen. Adaptatie aan de extreme omstandigheden zijn dan ook te zien in de game, waarbij de nog schaarse bevolking worstelt tegen de gevaren van de buitenwereld. Ook het hoofdpersonage heeft het nodige moeten verdragen en is bereid de ultieme prijs te betalen om zijn doelen gedaan te krijgen.

    Days Gone preview view

    John en zijn Freakers

    Je maakt in Days Gone kennis met Deacon St. John, een stoere biker die zijn vrouw is verloren aan de vreselijke monsters. Deze agressieve wezens krijgen niet de naam zombies mee, maar worden ‘Freakers’ genoemd. De omdoping maakt de creaties nou niet per se minder angstaanjagend of vals. Tijdens de gameplaymissie brak de hel dan ook helemaal los.

    Het was aan John de taak om een man genaamd Twodogs te vinden, die zich schuilhield bij een uitgestrekt werkterrein waar een grote zagerij stond. De wereld is verdolven, maar dat is niet aan de omgeving te zien. Days Gone is met uitgestrekte landschappen een visueel prachtplaatje, waar je wel even bij stil staat. Handig, want je moet je natuurlijk al oriënteren op wegen om te ontsnappen.

    Welkomstcomité

    Op de weg naar het compleks was het slechts een mum van tijd voordat wij kennismaakten met de eerste bewoners van de omgeving. Dit bleek een stel wolven te zijn, waarvan niet duidelijk is geworden of zij ook een dreiging voor je kunnen worden tijdens het spelen. Een paar stappen verder was er de mogelijkheid om op schattenjacht te gaan in de motorbak van een oude truck, waarbij er een onderdeel als silencer gebruikt kon worden. Het is een inventief gegeven dat je voorwerpen uit de omgeving kan gebruiken om beter voorbereid op stap te gaan.

    Het duurde niet lang voordat de eerste Freaker je om de oren vloog, wat er al snel een paar honderd werden. Het is een overwelmende ervaring als je hordes aan monsters achter je aan hebt rennen, want deze creaties zijn alles behalve langzaam. In Days Gone moet je dan ook de hele tijd blijven rennen om te ontkomen aan de freakers, waarbij je voorwerpen uit de omgeving kan gebruiken om hun wegen te blokkeren. De gameplay die getoond werd, zag er vrij lineair uit, waarbij je door je belagers naar een bepaald pad gedreven werd.

    Days Gone preview Freakers

    Freakers zijn tam

    Je kan niet eeuwig blijven rennen, en terugvechten is daarom de enige manier om de hordes te stoppen. John maakt gebruik van een machinegeweer - met meer dan 600 kogels aan munitie - die dood en verderf blijft sproeien. Ook al geeft het voldoening om te zien hoe de Freakers in elkaar zakken, het doet toch iets af aan de ervaring als je een waaghals de zee aan monsters in duikt en zonder kleerscheuren er weer uit komt. De Freakers mogen dan wel gruwelijke gestaltes zijn, een echt gevaar lijken ze nog niet te vormen.

    Een van de aspecten van de game die verraste, is het feit dat de omgeving reageert op de enorme populatie aan Freakers. Zo werd John nog steeds op de voet gevolgd terwijl hij over een houten reling liep. Deze reling stortte ineen van het gewicht van de Freakers toen zij erover heen renden. Dit zou voor interessante mogelijkheden kunnen zorgen, mits zulke gebeurtenissen niet scripted zijn.

    Days Gone preview stroom vijanden

    Days Gone Preview - Hopelijk niet doodlopend

    Days Gone laat, voor zover het er nu uit ziet, ons hart nog niet sneller kloppen. Aan de ene kant lijkt het een grootse wereld te worden die doordrenkt is van de sfeer en de mensheid op zijn slechtst toont. Bovendien zijn er een hoop interacties met de omgeving mogelijk, wat de gameplay nieuwe mogelijkheden biedt. Aan de andere kant lijkt de dreiging van de Freakers nog niet te overtuigen, en voelt het geheel nog wat geforceerd aan.

    Het wordt afwachten wat de game allemaal nog gaat bieden, want wij zijn tot nu toe nog niet geheel weg geblazen door deze gameplaybeelden. In de huidige staat kan Days Gone gelukkig nog alle kanten op gaan. Een releasedatum is nog niet bekend, maar het wordt op z’n minst 2017.

    Days Gone

    Verkijgbaar vanaf 26 april 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.