Dawn of War 3 Preview - Potentiële RTS-topper

Preview
maandag, 06 maart 2017 om 16:00
xgn google image
Acht jaar na Dawn of War 2 was het dan zover, wij mochten aan de slag met de preview-versie van de nieuwste RTS-game in de Warhammer franchise: Dawn of War 3. Het grootste verschil? Basebuilding is terug. Lees er alles over in deze Dawn of War 3 preview.
Nadat de feature in Dawn of War II vrijwel geheel afwezig was, is het bouwen van een basis in dit derde deel weer helemaal terug. Nu is het niet zo dat je jouw homebase, net als in bijvoorbeeld Red Alert 2, vol kunt bouwen met verdedigende gebouwen en dat je focus naar het slagveld kan. Nee, bij deze game zul je de focus moeten verdelen over de gehele map.

Basebuilding is terug

De verdediging van je basis zul je dan ook over moeten laten aan troepen. Natuurlijk, er zijn wel wat defensieve gebouwen beschikbaar, maar die kun je vrijwel alleen plaatsen op door de game aangewezen strategische punten, waarover we later in deze Dawn of War 3 preview meer zullen vertellen.
Dat het bouwen van een basis terug is, wil bij Dawn of War 3 niet zeggen dat het zeer uitgebreid is. Het basebuilden gaat namelijk niet veel verder dan het ontwikkelen van gebouwen voor de productie van je units. Ook kun je onderzoeksgebouwen neerzetten, waarin je bijvoorbeeld krachtige armour kunt onderzoeken. In totaal hadden we in de preview-versie, afhankelijk van de factie, de keuze uit ongeveer zes gebouwen.
Dawn of War 3 preview

Drie unieke facties

De drie facties waar je uit kunt kiezen, bestaan uit de Eldar, de Space Marines en de Orcs. Alle drie de facties hebben zo hun eigen speelstijl die je slim moet gebruiken om de tegenstander te verslaan. Ook heeft elke factie originele units die in combinatie met elkaar krachtiger worden.
Al hebben wij Dawn of War 3 pas drie uurtjes gespeeld, wij kunnen stellen dat de Elder de lastigste, maar ook de meest diepgaande factie is in de game. De elf-achtigen verlangen veel micromanagement en dat maakt het zeker in het begin lastig om je focus te verdelen.
Zo zijn begin units van de Eldar niet sterk als je ze in een gevecht dropt met Orcs. Die Orcs verslinden je met huid en haar, maar als jij de Eldar units laat aanvallen en ze snel weer terugtrekt, zodat ze kunnen genezen, hebben de Orcs veel minder kans. De Wraithknight heeft de meeste indruk achter gelaten van de elitetroepen. Deze ‘ninjarobot’ richt met zijn laserzwaard veel schade aan en is onmisbaar in de felle strijd om de veroveringspunten.
De oude vertrouwde Space Marines. De go-to factie als je nog niet genoeg vertrouwen hebt om met de meer uitdagende facties te spelen. Want de Space Marines lijken over de gehele breedte de makkelijkste factie te zijn. Niet zozeer door de krachtige units maar doordat veel units een redelijke aanval en verdediging hebben, hoef je niet heel goed op te letten welke units je inzet.
Dan komen we aan de laatste factie van Dawn of War 3. De Orcs, de meest agressieve, dom en onderschatte factie in de game. Hoe dom en lelijk ze er ook uitzien, onderschat deze groene jongens niet want met domme kracht komen ze een heel eind. Zet die kracht strategisch in en je hebt een goede kans om te winnen.
Dawn of War 3 preview

Krachtige elitetroepen

Voor iedere game kun je drie elitetroepen meenemen naar het slagveld, om deze in te kunnen zetten moet je een aantal ellitepunten hebben verzameld. Je krijgt een punt per zoveel seconden, maar als je veroveringspunten overneemt kun je dit proces versnellen.
De elites bestaan uit een breed scala van verschillende troepen, van normale unitgrootte tot enorme giant walkers die iedereen tot moes slaan.Deze komen dan ook met verschillende prijskaartjes. De meest unit-sized elites kosten maar drie elitepunten terwijl de grote jongens minimaal het dubbele kosten. Het verschil mag er dan ook wezen. De kleinere hebben minder levenspunten, een minder krachtige aanval en zijn kwetsbaarder dan de kostbare elites.
Dit wil niet zeggen dat de goedkope elites nutteloos zijn. Zo kun je een elite sluipschutter bijvoorbeeld extreem goed gebruiken om van een afstand units af te knallen. Zolang hij maar wel verdedigd blijft en minder kwetsbaar is voor aanvallen.
Dawn of War 3 preview

Intense gameplay

Je hebt de keuze uit 1 vs 1, 2 vs 2 en 3 vs 3. Tijdens de speelsessie speelden wij alleen de eerste twee modes en wat waren dat intense potjes! Elke game duurde ongeveer een uur en tot die tijd bleef het spannend. Je moest je focus erbij houden om niet onder de voet gelopen te worden. Voor elke mode in de Dawn of War 3 preview was één map beschikbaar.
Dawn of War 3 lijkt dan ook zeer gebalanceerd te zijn. De samenstelling van de units lijkt op een steen, papier, schaar principe. Een Orc-unit kan een Eldar-unit volledig wegvagen terwijl een ander type Eldar die Orcs juist makkelijk kan verslaan. Op die manier dwingt de game jou veel na te denken over welke troepen je in wil zetten op welk moment.
Bij de 1 tegen 1 begint iedere speler met het Core gebouw tegenover elkaar op de map. Met daartussenin een belangrijk veroveringspunt die een welkome bonus kan zijn voor je elitepuntenvoorziening. Maar ook aan de zijkanten van de map zijn veroveringspunt te vinden.
Deze capturepoints kunnen verschillende grondstoffen bevatten zoals energie, goud/munten en diamanten. De energie gebruik je om betere en geavanceerdere units te maken. Met een hogere diamantentoevoer kun je sneller elites inzetten en het goud is voor alle andere dingen belangrijk. Dat zet je voor alles, behalve de elite-units, in.
Door de verspreiding van die strategische punten heb je niet één centraal slagveld, maar meerdere punten waar de strijd zich afspeelt. Dat brengt weer met zich mee dat je veel opties hebt om je tegenstander te benaderen. Doe je één grote push door het midden om zo het belangrijkste veroveringspunt te bemachtigen? Of verdeel je de troepen over de drie punten waardoor je de tegenstander dwingt hetzelfde te doen? Allemaal vragen die je tijdens de game constant moet omzetten in antwoorden op het scherm, doe je dat niet, dan is het spel snel afgelopen.
Dawn of War 3 preview

Hoe te winnen?

Om een game te winnen zul je de volgende drie gebouwen van de tegenstander moeten uitschakelen. Als eerste moet je de shield generator uitschakelen, wanneer je deze gesloopt hebt, zul je verder gaan naar de verdedigende torens. Deze verdediging is een stuk zwakker doordat de shield generator kapot is.
Doe je het niet in deze volgorde zul je met een veel sterker en groter leger de toren moeten neerhalen. Je maakt het je dus alleen maar moeilijk door het op een andere volgorde te doen.
Als derde en laatste zul je de Powercore moeten vernietigen. Dat is het hoofdgebouw waar de basis van de desbetreffende factie op draait. Sloop die en je zult de winnaar zijn.
Dawn of War 3 preview

Graphics in orde

Verwacht geen Uncharted 4 of Horizon Zero Dawn graphics met Dawn of War 3, maar voor een RTS ziet het spel er goed uit. De gekozen kleurencombinaties zorgen voor een dynamisch aangezicht. Ook op de wat volle mini-map zie je duidelijk wie de strategische punten beheerst.
Een minpuntje aan de graphics zijn de kleine animaties van units wanneer zij aanvallen of aangevallen worden. Zo vallen troepen telkens op dezelfde manier neer als zij besprongen worden door een grotere unit. Dat voelde al snel herhalend aan en dat doet af aan de graphics van Dawn of War 3.
Dawn of War 3 preview

Schept hoge verwachtingen

De goede balans tussen de verschillende facties, de mooie en kleurrijke graphics en de intense battles maken van Dawn of War 3 een zeer interessante RTS. Het is nog afwachten op bijvoorbeeld de hoeveelheid maps en elites die in de definitieve versie beschikbaar zijn, maar de game heeft onze interesse gewekt.
En ondanks het feit dat we slechts drie uur met de game hebben kunnen spelen, hebben we hoge verwachtingen van Dawn of War 3. Als de singleplayer de gamer net zo meesleept als de multiplayer doet, ontwikkelaar Relic Entertainment heeft een potentiële topper in handen.
De release staat gepland op 27 april van dit jaar.