Deus Ex: Human Revolution Review

maandag, 22 augustus 2011 om 18:00
Deus Ex: Human Revolution belooft groots te worden. Na twee impressies lijkt het er op dat het spel misschien wel het beste van het jaar wordt. Maar ja, wat zijn impressies? Een recensie, daar gaat het pas om.
Opvallend is dat Deus Ex: Human Revolution niet zo’n grote hype is, terwijl het die titel eigenlijk wel verdient. Maar nee, games als Gears of War, Uncharted en Skyrim krijgen de meeste aandacht. Misschien is dat wel goed geweest voor Eidos Montreal, de ontwikkelaar van het spel. Daardoor heeft het bedrijf in de afgelopen maanden met een gerust hart de puntjes op de i kunnen zetten.

De wereld van augmentations

Voor de mensen die de laatste tijd onder een steen hebben gelegen, is het wel aardig van de schrijver van deze recensie om uit te leggen waarover precies Deus Ex: Human Revolution gaat. Het spel neemt je mee naar 2027, 25 jaar voor de gebeurtenissen van het eerste Deus Ex spel. Je kruipt in de huid van Adam Jensen, hoofd beveiliging van Sarif Industries. Dat bedrijf is vooral bezig met het ontwikkelen van nanotechnologieën en de zogenaamde augmentations.
De ontwikkeling van augmentations is mede tot stand gekomen door de groeiende angsten in de samenleving. Niet alleen de angst voor het kwaad, maar elk kwaad heeft weer angst voor vele andere soorten kwaad. Daarom zijn er verschillende organisaties begonnen met het ontwikkelen van dat soort technologieën, om er zo voor te zorgen dat jij de sterkste blijft. Augmentations zorgen ervoor dat lichaamscellen versterkt worden. Adam Jensen heeft er niks mee, totdat…
…de hel uitbreekt in het hoofdgebouw van Sarif Industries. Een onbekende organisatie dringt het gebouw binnen. Adam Jensen probeert de boel, en vooral zijn ex-geliefde Megan, te redden. Helaas lukt dat niet en wordt hij zelf slachtoffer van de invasie. Einde spel? Nee. Jensen wordt gered, maar dan wel door augmentations. Zijn hele lichaam zit eronder. Ze nemen de leiding over zijn leven over. Wat moet hij ermee doen? Wel, erachter komen wie dit allemaal heeft gedaan.

Supersoldaat

Even terug naar die augmentations. Deze zorgen ervoor dat Adam een soort van supersoldaat wordt. Hij kan ineens door muren kijken, hele zware dingen optillen, noem maar op. Deze eigenschappen komen goed van pas, zeker in een wereld als die van Deus Ex: Human Revolution. In het toekomstige Detroit loop je rond en zie je van alles gebeuren. Maar dan ook echt alles. De wereld is groot en je merkt dat je nadrukkelijk onderdeel bent van de samenleving. De meest nutteloze dingen zijn aanwezig, wat juist het spel zo mooi maakt. Zoals er achter komen dat een collega van je vreemdgaat, of te horen krijgen dat je de dames-wc hebt bezocht. En dan voel je je nog betrapt ook.
Het maakt helemaal niet uit wat je allemaal doet in het spel. Eidos Montreal wil je vooral de vrijheid geven. Wil je liever een slechterik zijn? Dat kan. Ben je liever diplomatiek en wil je alles oplossen? Dat kan ook. Of ben je slim, en vermoord je alleen de slechteriken? Ook dat is mogelijk. Maar ja, hoe wil je dat doen? Gewoon keihard knallen, of lekker sluipen? Aan jou de keuze. Wil je eerst die ene missie doen, of juist die andere waardoor je daarvoor extra informatie krijgt? Ook hier mag jij zelf kiezen.
Merk je de vreugde die je nu ineens voelt? Of blijf je nog sceptisch, omdat in menig artikel over Fable III en Dragon Age 2 gepraat werd? Ja, dan is je scepsis wel terecht. Maar maak je geen zorgen. Hier is je vrijheid ongekend. De keuzes die je krijgt, hebben zó’n grote impact op het verdere verloop van het spel, dat je het niet eens doorhebt. Kijk, dat is nou net zo als in het echt.

Gevechten

Is het een soort Second Life, of zoiets? Nee. Natuurlijk zit in een spel als Deus Ex: Human Revolution de nodige actie. Genoeg zelf. Maar het maakt dus niet uit of je de actie opzoekt. Het kan ook anders. Door de punten die je verdient kun je beslissen welke kant je op wilt gaan. Zo is het mogelijk om een ster in het hacken te worden, maar je kunt ook je zogenaamde adelaarsoog verbeteren waarmee je de tegenstander op briljante wijze kunt verrassen. Maar voor de mensen die actie willen, is er gelukkig een geruststelling: lekker knallen mag ook in dit spel.
Wel jammer dat je erg snel dood kunt gaan in het spel. Lekker gaan knallen à la Bulletstorm gaat niet echt lukken, want na vier kogels door je hart ben je er toch écht wel geweest. Een beetje jammer, want voor de mensen die geruisloos willen knallen is het behoorlijk pittig. Maar het kan wel, zolang je maar behendig bent en over veel concentratievermogen beschikt. Dan kun je in feite een echt goede speler worden. Je merkt ook al gauw wanneer je beter wordt.

Geen L.A. Noire

Om even terug te komen op het gevoel dat je op geweldige wijze in het spel wordt gezogen. Het is niet altijd zo dat je je in de zevende hemel bevindt. Weliswaar zitten de dialogen goed in elkaar, toch hebben ze niet het niveau van L.A. Noire. Bij menig game is dat niveau te veel gevraagd, maar Deus Ex: Human Revolution had zeker de potentie om dat te benaderen. Soms komen de personages wel eens wat té voorspelbaar over en weet je al gauw welke kant ze op willen gaan.

Als een film

Gelukkig wordt dit minpunt gecompenseerd door de goede voice-acting van onder andere tv-acteur Elias Toufexis, die al vaker in andere games de stem van verschillende personages deed. Hetzelfde geldt voor andere personages in Deus Ex: Human Revolution. Daarnaast is ook het geluid, en met name de soundtrack - die wat doet denken aan de film Requiem For A Dream - prachtig.
Wat te denken van het grafische gedeelte? Ook dat ziet er verbluffend uit. Detail na detail, het is allemaal prima uitgewerkt. Het toekomstige Detroit ziet er grimmig, maar wel ontzettend mooi uit. Van binnen zijn de gebouwen geweldig, je zult zelfs op enkele bureaus in een kantoor gemorste koffievlekken ontdekken. Het zit ‘m in de kleine details die het spel zo compleet maken.

Game van het jaar?

Deus Ex: Human Revolution neemt een grote voorsprong op al haar andere concurrenten. Mede dankzij de vroege releasedatum zal het spel ongetwijfeld vaak over de toonbank gaan, en dat is geen wonder. Het is een topspel. Vooral die kleine, maar toch geweldige details zorgen ervoor dat Deus Ex: Human Revolution als een hele prettige ervaring voelt. Dat heb je niet vaak bij games. Dit spel speel je niet alleen voor je vermaak, maar ook voor een ervaring. Een ervaring die Deus Ex: Human Revolution heet. Wát een spel. Tot nu toe het spel van het jaar.
Cijfer: 9.6