Dark Souls 3 Preview - De wereld bedolven onder as

Preview
dinsdag, 01 maart 2016 om 17:49
xgn google image
Een ridder zit op zijn knieën, terwijl een zombie-achtig wezen een fontein van bloed uit zijn borst schiet. Dark Souls is terug, en het is weer een troosteloos geheel in de beste zin van het woord. Lees meer in deze Dark Souls 3 Preview.
Ondanks de naam Dark Souls is het eerste wat we van de game zien een straaltje zonlicht, wat voor een duistere game als deze best bijzonder is. Volgens From Software focust Dark Souls 3 zich op de ‘Faded Sun’ stijl: een vergane wereld, waarbij de zon goed zijn best moet doen om door dikke wolken met as heen te schijnen.
Dark Souls 3 Preview

Lords of Cinder

Terwijl de naamloze hoofdpersoon in zijn gehavende harnas een stenen trapje afloopt, strekt er zich een reusachtig landschap voor hem uit, met een gigantisch kasteel dat centraal staat in de demo. Omdat dit de eerste echte 'next-gen' Dark Souls is - op de remake van deel twee na -, heeft From Software veel meer ruimte om de wereld verder uit te breiden en er een verhaal mee te vertellen.
Wat dat verhaal precies is, blijft voorlopig nog een groot mysterie. Wel weten we dat de Lords of Cinder een belangrijke rol spelen en dat de wereld zich in een waar doomsday scenario bevindt. Ook zagen we al wat bekende harnassen en schilden voorbij komen, wat misschien wel wil zeggen dat Dark Souls 3 zich in dezelfde wereld als de vorige twee games afspeelt.
Dark Souls 3 Preview

Bloodborne-invloeden

In de periode tussen Dark Souls 2 en 3 trakteerde From Software ons op het sublieme Bloodborne: een titel met een hoop overeenkomsten, maar ook een aardige stijlbreuk voor trouwe Souls-fans. Zo waren de gevechten vele malen sneller en werd je als speler aangemoedigd om het initiatief te nemen. Hoewel Dark Souls 2 zeker geen Bloodborne 2 is zijn er wel elementen van terug te vinden.
Zo zijn de gevechten een stuk sneller voor een Dark Souls-game, al ligt het tempo niet zo hoog als bij Bloodborne. Daarnaast is het alom geprezen en uitgebreide wapensysteem nog verder uitgediept, met een nieuwe houding die je aan kunt nemen met verschillende wapenklassen.
Voorheen kreeg je de keuze uit het one- en two handed hanteren van je zwaard en met Dark Souls 3 krijgen we daar een nieuwe pose bij: de Ready Stance. In het geval van zwaarden kan dit een manier zijn om vijanden met schilden te snel af te zijn of om in korte tijd een groot gebied te overbruggen met een zwaai van je greatsword. Ook andere wapens zijn hiermee verder uitgebreid, wat het complexe vechtsysteem van de Souls-serie weer uitbreidt met een extra laag mogelijkheden.
Dark Souls 3 Preview

Experimenteren met builds

Dit moet er volgens de ontwikkelaar voor zorgen dat spelers meer experimenteren met verschillende builds, wat de herspeelbaarheid natuurlijk ten goede komt. Bovendien zul je de volledige moveset van een wapen uit je hoofd moeten kennen, wil je de monsters en andere wezens de baas zijn.
Geheel in Dark Souls stijl zul je in het eerste kasteel dat je tegenkomt ook een draak tegen het lijf lopen. Dit reusachtige wezen doet alles om jou in de hens te zetten, zelfs als hij daarvoor andere vijanden moet roosteren. Daarnaast zagen we zombies, angstaanjagende ridders en vijanden die uit elkaar spatten door een zwart goedje, wat ongetwijfeld met het verhaal te maken heeft.
Dark Souls 3 Preview

Dark Souls 3 preview - Typische From Software game

Hoewel we over enorm veel zaken nog volledig in het duister tasten, zagen we wel dat Dark Souls 3 het niet over een drastisch andere boeg zal gooien. Meer van hetzelfde dus, maar daar zijn we in het geval van Dark Souls niet rouwig om. Veel games proberen de unieke gameplay van deze serie na te maken, maar bij de typische From Software-stijl die ook Dark Souls 3 weer ademt, komt niemand in de buurt.
Dark Souls 3 komt op 12 april 2016 uit voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.