Dark Souls 3 hands-on - Nog meer meedogenloze actie!

Preview
zaterdag, 17 oktober 2015 om 15:10
xgn google image
Er is op Firstlook natuurlijk heel veel te zien en te spelen geweest, maar voor sommige games zul je toch echt in het backstage-gedeelte moeten zijn. XGN woonde een exclusieve hands-on sessie van Bandai Namco bij, waar wij los gingen met de TGS-demo van Dark Souls III. Je leest het in onze Dark Souls 3 hands-on!
Het is inmiddels algemeen bekend dat de Souls-games enorm meedogenloos zijn. Voor de leek zijn deze games nog het beste te omschrijven als puur sadomasochisme. Je zult tijdens het spelen van deze reeks namelijk honderden keren de woorden 'YOU DIED' op je scherm zien. Daar staat tegenover dat als je eindelijk verder komt, dit als totale euforie aanvoelt.
Om aan deze prachtige Action RPG-reeks te beginnen, moet je dan ook goed tegen een flinke portie trial-and-error kunnen. Je kruipt in Dark Souls III wederom in de rol van een krijger die van zichzelf vrij zwak is. Je bewegingen zijn langzaam en je moet daarom je aanvallen goed timen. Als je dit niet doet, zal dit je duur komen te staan.
Dark Souls 3 hands-on

Dark Souls voor beginners

In Dark Souls is het van groot belang om naast je Health-meter ook je Vitality-meter scherp in de gaten te houden. Wanneer je namelijk rent, rolt of aanvalt, zal je Vitality omlaag gaan. Wanneer je Vitality op is, kun je al deze dingen dan ook niet meer doen en zul je moeten wachten tot je weer genoeg Vitality hebt.
Als je niet genoeg aandacht besteedt aan de Vitality-meter en als een bezetene op je vijanden gaat inhakken, zul je vervolgens bijvoorbeeld niet meer weg kunnen rollen om een aanval van je vijand te ontwijken. Dit kan resulteren in het welbekende 'YOU DIED'-scherm. Je zult dan weer helemaal teruggezet worden naar je laatstbezochte bonfire (lees: checkpoint).
De impact van het doodgaan wordt nog veel groter als je een grote hoeveelheid zielen hebt verzameld. Deze zielen dienen als ervaringspunten en kunnen alleen gebruikt worden bij bonfires. Iedere keer dat je sterft, verlies je al je zielen. Je kunt ze alleen nog terugkrijgen als je opnieuw het punt weet te bereiken waar je de laatste keer het loodje hebt gelegd.
Dark Souls 3 hands-on

Visueel spektakel!

Ook in Dark Souls III zul je Magere Hein weer vaak genoeg een handje kunnen geven. Ondergetekende deed dit tijdens onze sessie op Firstlook welgeteld drie keer. Maar oh, mijn God (of is oh, mijn Satan toepasselijker?) wat voelt het geweldig om terug te keren naar de sadistische wereld van Dark Souls.
Wij mogen de demo spelen die eerder al te zien was op Tokyo Game Show en Gamescom. We beginnen vanuit een torentje vlak naast een bonfire. Wanneer we de toren uitlopen, valt ons direct op dat de middeleeuwse setting er prachtiger uitziet dan ooit tevoren. Het oogt waar mogelijk zelfs nóg mooier dan voorganger Bloodborne.
Overal is wel iets te zien wat onze aandacht trekt. Zo zien we groepjes uitgemergelde mensen die vreemde constructies aanbidden en een afgeslachte draak die over een kasteel heen hangt. Het geheel voelt enorm levendig aan (pun intended), maar veel tijd om van de omgeving te genieten is er niet, want er moet natuurlijk gestreden worden!
Dark souls 3 pursuer

Inhakken op de legioenen

Opvallend genoeg voelt het gevechtssyteem in Dark Souls III sneller aan dan in de vorige delen, maar nog niet zo snel als in Bloodborne. We worden al direct belaagd door skeletachtige wezens met zwaarden, speren en enorme bijlen. Ook worden er door sommige vijanden brandende pijlen op ons geschoten.
Naast het enigszins versnelde tempo in het gevechtssyteem, lijkt er verder weinig veranderd te zijn. Niet dat dit ook nodig was, want het gevechtssysteem zit nou eenmaal retestrak in elkaar en een winnend team verander je natuurlijk niet.
We banen ons een weg over kasteelmuren en door kerkers, waar we golf na golf van de skeletachtige wezens aan de kant werpen. Uiteindelijk belanden we op een dak waar een uitgemergeld figuur met een groot, zwart gezwel staat. Dit figuur begint vervolgens als een razende op ons in te rammen.
Het lijkt erop dat we ergens een verkeerde afslag hebben genomen en zien onze Health- en Vitality-meters constant zakken. Tot het moment dat die twee woorden weer in grote, rode letters verschijnen: YOU DIED. Op ditzelfde moment zijn onze dertig minuten met Dark Souls III helaas alweer tot een einde gekomen.
Dark Souls 3 hands-on

Dark Souls 3 hands-on - Laat 2016 maar komen!

De dertig minuten die wij met Dark Souls III hebben kunnen besteden, zijn helaas eigenlijk veel te kort. We snakken bij het verlaten van de backstage dan ook direct al naar meer van deze geweldige game. Dark Souls III doet wat de vorige delen ook deden, maar dan nog mooier en verfijnder.
De atmosfeer is wederom fantastisch, de graphics zijn een lust voor het oog en het gevechtssysteem is nog steeds heerlijk. Eerder in dit artikel vergeleken we Dark Souls al met sadomasochisme en om een beetje in dit thema te blijven; deze hands-on sessie leverde ons enorme blauwe ballen op. Laat 2016 maar heel gauw komen!