Dante's Inferno Preview

Preview
woensdag, 16 december 2009 om 16:00
xgn google image
Op de GamesCom in Keulen gingen we voor het eerst al even aan de slag met Dante's Inferno en inmiddels hebben we alweer een stukje van de game gespeeld. Ga mee de hel in!
Halverwege februari zal Dante's Inferno in de winkel verschijnen. God of War fans zal deze game niet ontgaan zijn, omdat de game er nogal op lijkt. De vraag die jezelf dan ook al snel stelt is of Dante's Inferno een simpele kopie zal worden of dat de game toch echt op zichzelf zal gaan staan?

God of War overeenkomsten
Je kunt simpelweg de overeenkomsten namelijk niet over het hoofd zien. Want net zoals bij God of War heb je te maken met aanvalsknoppen, een lichte en een zware aanval, en draait het om maken van combo's. En net zoals bij God of War heb je een systeem waarmee je je skills steeds kunt uitbreiden en beschik je over andere toffe moves. Al deze ingrediënten misstaan de God of War franchise niet en dat doen ze ook nu bij Dante's Inferno niet.

Wat biedt de game zelf?
Maar laten we kijken wat de game verder zelf te bieden heeft. Allereerst zijn de wapens en de aanvalsmogelijkheden anders, maar ook tof. Zo kun je op een gegeven moment met één druk op de knop rare kruisen richting je tegenstanders afvuren en zul je merken dat dit een krachtig effect heeft. Maar ook de wapens zelf zijn bruut, zo is het bijvoorbeeld leuk om een vijand met een soort haak naar je toe te trekken en verder af te maken.
Dante's Inferno Screenshot 126707 Dante's Inferno Screenshot 126697 Dante's Inferno Screenshot 126703
Een paar vragen en gebreken die opdoemen
Dit speelt heerlijk weg maar toch mist hier iets. Om nog verder in deze brute actie gezogen te worden, zou het de game niet misstaan om in slow motion een finishing touch te doen welke gelijktijdig ook nog eens uitvergroot in beeld gebracht zou worden. Je beleeft de actie nu elke keer toch op een soort afstand en dat is jammer. De vraag is in hoeverre dit nog aangepast zal worden in de uiteindelijke versie.

Een andere vraag die oprijst in dit stadium is hoe gevarieerd de game zal worden. In beide speelsessies hebben we wel andere vijanden gezien maar voelt het momenteel aan als een simpele hack and slash game. Op zich is daar niets mis mee maar eigenlijk willen we meer. Kunnen we iets verwachten met meer diepgang in de vorm van dialogen of wellicht het oplossen van puzzels? Het is afwachten maar het zou de game zeker niet misstaan.
Dante's Inferno Screenshot 108369 Dante's Inferno Screenshot 108367 Dante's Inferno Screenshot 108365
Tot slot moet nog duidelijk worden voor wie deze game nu eigenlijk bedoeld is. Want wie kan zich precies vinden in deze game? Meteen word je in de actie gegooid en kom je allerlei vijanden en figuren tegen. Maar wie zijn dit allemaal? De introductiefilmpjes zijn niet heel helder, althans niet voor een leek. Zelf ben ik belezen in het werk van Dante en is het een verademing om allerlei elementen terug te zien in deze game. Maar iemand die niet bekend is met Dante, zal enkel actie zien en verder en niet meer dan dat. Vernieuwing of diepgang hebben we nog niet gezien, dus kan de leek dan niet beter voor God of War 3 gaan?

Verbetering met de quick-time events
Maar nogmaals, dit moet allemaal duidelijk worden in februari. Laten we eens zien wat de game in dit stadium al verbeterd heeft ten opzichte van afgelopen augustus. Het is namelijk goed om te zien hoe de makers van deze game bezig zijn met het optimaliseren van het spel. In Dante's Inferno heb je namelijk te maken met met quick-time events en met dit snelle knoppen drukken is het belangrijkste dat die knoppen ook duidelijk in beeld worden weergegeven. Daar waar de actie zich bevindt of in het midden van het scherm is een pré, iets zoals het in Keulen nog niet was. Gelukkig is dit allemaal aangepast en speelt het nu wel goed, hoera!
Dante's Inferno Screenshot 91470 Dante's Inferno Screenshot 91468 Dante's Inferno Screenshot 91466
Mooie epische muziek
Waar we ook tevreden over zijn is de audio, Dante's Inferno ademt sfeer in en uit mede dankzij de prachtige epische muziek. Jammer is dan wel weer dat visueel het niet zo adembenemend mooi is. Je kunt nu al zien dat de game op grafisch vlak niet kan meekomen met de toppers en dat is jammer. Dit wil overigens ook weer niet zeggen dat het er allemaal belabberd uitziet, want dat is niet zo.
Vooruitzicht
Maar de vraag is en blijft in hoeverre Dante iedereen in zijn macht kan grijpen in februari. En dit heeft dus alles te maken met wat de game precies gaat doen. Momenteel lijkt het te veel te kijken naar God of War en rest de vraag waar vernieuwing blijft. De actie speelt lekker weg maar helemaal in de actie gezogen word je nu ook weer niet. Voor liefhebbers van Dante zal er veel herkenning zijn en die kunnen met een glimlach het spel spelen. Maar hoe zit het met nieuwkomers? Is een hack and slash alles wat ze voorgeschoteld krijgen, of is er meer? We zullen het weten over een aantal weken, wanneer we wederom de hel ingaan.