XGN Biografie: Pandemic Studios

Article
door Limpie
maandag, 14 december 2009 om 18:00
xgn google image
Met het verschijnen van The Saboteur is het doek voor Pandemic gevallen. De studio sluit haar deuren, maar toch laat Pandemic zeker een gamesgeschiedenis achter.
Eerst op zichzelf staand
Steeds vaker gebeurd het dat ontwikkelaars over worden genomen door grotere uitgevers, om zo de expertise in eigen huis te houden. Pandemic Studios was in de laatste paar jaren ook een ontwikkelaar in het bezit van zo'n grote uitgever, namelijk van Electronic Arts. Daarvoor was Pandemic Studios eerst een op zichzelf staand bedrijf, opgericht door Andrew Goldman en Josh Resnick.
Het begin van Pandemic Studios vinden we in 1998, met in 1999 de eerste game Battlezone II. De game was een vervolg op een eerder deel omdat Activision wel iets zag in de ontwikkelkwaliteiten van Pandemic Studios. Ook de tweede game Dark Reign 2 was een game die uit werd gebracht onder de naam van Activision.
Star Wars games
De Star Wars games zijn de spellen die ontwikkelaar Pandemic Studios groot hebben gemaakt. In 2002 verscheen allereerst het spel Attack of the Clones, gebaseerd op de gelijknamige film. In 2004 volgde hierop de eerste game in de Star Wars: Battlefront reeks. Dit spel zorgde voor veel enthousiaste gamers waardoor er binnen een jaar al een tweede spel verscheen.
Andere franchises waar we Pandemic Studios mogelijk van kennen zijn Mercenaries en Destroy All Humans!, ook twee goed lopende reeksen die de aandacht trokken van meerdere grote uitgevers. Pandemic en ontwikkelaar BioWare besloten in 2005 om samen verder te gaan, maar wel beide hun eigen identiteit te behouden. In januari 2008 wisselde Pandemic weer van eigenaar. Ze werd toen namelijk, samen met BioWare, overgenomen door Electronic Arts.
De EA tijd
In 2008, na de overname, had EA grote plannen voor Pandemic Studios, alleen werd er al redelijk snel duidelijk dat de meeste plannen niet uitvoerbaar waren. Pandemic wist zichzelf niet te bewijzen, door tegenvallende games als The Lord of the Rings: Conquest en Mercenaries 2 te maken. Een aantal weken geleden is besloten dat Pandemic haar deuren moest sluiten na de voltooiing van The Saboteur. Dit kwam voornamelijk door de vele ontslagen die moesten vallen bij EA. Helaas moest dus deze studio er ook onder lijden.
Over en uit
Het gebeurt maar zelden dat we een ontwikkelaar behandelen die gesloten is, maar we konden Pandemic Studios niet links laten liggen door de goede games die ontwikkeld zijn. Helaas kunnen we nu niet zeggen dat we nog veel verwachten, want het is over en uit. Mogelijk kunnen de werknemers wel aan de slag bij andere ontwikkelaars. Zo werd bekend dat Gearbox Software een groot deel een nieuwe baan heeft aangeboden.

Populair Nieuws