Crossout VR hands-on - Weet nog niet helemaal te overtuigen

Preview
donderdag, 25 augustus 2016 om 16:09
xgn google image
Ontwikkelaar en uitgever Gaijin Entertainment staat bekend om haar hectische oorlogssimulators. Zo staat de Russische studio bekend om War Thunder en IL-2 Sturmovik: Birds of Prey. Met Crossout gaan ze echter wat meer de kant op van Mad Max. Op gamescom mochten wij aan de slag met een Crossout VR hands-on.
Waar de meeste titels van Gaijin Entertainment zich afspelen in de Tweede Wereldoorlog, daar speelt Crossout zich juist af in de toekomst, in 2041 om precies te zijn. De wereld wordt in 2021 plotseling getroffen door een mysterieuze ziekte, genaamd Crossout, dat voor immense hoeveelheden sterfgevallen zorgt. De mensen die weten te overleven worden of helemaal gek of ze groeien uit tot een gemuteerde supermens.
Zoals we ondertussen wel verwachten van post-apocalyptische werelden, vormen de laatste overlevenden verschillende facties, met elk een apart einddoel. Sommigen willen de wereld weer opbouwen naar hoe het oorspronkelijk was, terwijl anderen weer genieten van de chaos en vernietiging. En in de wereld van Crossout is er maar één manier om zulke meningsverschillen te beslechten: elkaar overhoop schieten in zelfgebouwde auto’s.
Crossout VR hands-on

Een oorlogsmachine bouwen in VR

De Crossout VR hands-on die we spelen begint met de basis van onze auto, namelijk het bouwen van je eigen oorlogsmachine. Je begint met een basis van een auto, dat uiteraard bestaat uit een geraamte, vier wielen, een stuur en een stoel, maar voor de rest ben je helemaal vrij om de auto in te delen en aan te passen hoe je zelf wilt. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een stormram voorop je auto te plaatsen, twee kettingzagen aan de zijkant van je auto en een minigun en raketlanceerder bovenop.
Met sommige elementen moet je echter wel rekening houden, want de VR-variant van Crossout is alleen te spelen in First Person. Wil je bijvoorbeeld een minigun voorop de auto plaatsen of een ander groot object en misschien nog wel bepantsering aan de zijkant van de wagen? Dan zul je hoogstwaarschijnlijk niks meer zien als je aan het rijden bent, want de minigun voorop blokkeert het uitzicht en je kan dan ook niet meer uit het raam kijken. Houd dus altijd rekening met je gezichtsveld als je aan het bouwen bent.
Crossout VR hands-on

Chaos, explosies en duizeligheid

Gelukkig is het geen probleem om de auto in actie te testen, want met een druk op de knop zijn we ineens beland in een arena, inclusief een aantal andere auto’s dat ons het liefst ziet in een smeulend hoopje schroot. Onze Crossout VR hands-on werd op dat moment heel chaotisch, want het besturen van zo’n machine in VR is niet al te makkelijk. Ten eerste moet je sturen door je handen bij elkaar te houden, alsof je een stuurt vasthoudt, en ze te draaien, maar ook de knoppen voor schieten, gassen en remmen zitten op de controllers. Het is daardoor makkelijk om middenin een intens vuurgevecht te vergeten welke knop precies voor welke functie is bedoeld en ondertussen moet je goed blijven sturen en om je heen kijken.
Een bijproduct van al die actie was dan ook flinke motion sickness, want de performance van de Crossout VR hands-on was nog niet op het punt waar het moest zijn. Soms kregen we te maken met wat frame-drops en als je tegelijkertijd gebeukt wordt vanaf de zijkant en je wagen in de spin raakt, dan gooi je al gauw de handdoek in de ring. Het blijkt maar weer in hoeverre het belangrijk is om een stabiele framerate te hebben in een VR-titel, helemaal als het er snel en chaotisch aan toe gaat.
Crossout VR hands-on

Overzichtelijkheid en keuzevrijheid

Maar gelukkig voor spelers zonder VR-bril is Crossout niet alleen te spelen als een VR-game, want er is ook een ‘normale’ variant van de game in ontwikkeling. In tegenstelling tot de Crossout VR hands-on die we speelden, is de normale Crossout juist een Third Person Shooter, in plaats van First Person.
Het verschil in gameplay is daardoor enorm, want je hebt veel meer overzichtelijkheid als je niet vastzit in een klein hokje en er constant kogels, stof en brokstukken voor je neus vliegen. Daarnaast kan je ook simpelweg mikken met de muis en is het niet simpelweg in de richting schieten van welke kant het wapen is gezet op het voertuig. Tijdens de Crossout VR hands-on was het mikken namelijk vrij lastig en moest je ook mazzel hebben dat je tegenstanders ver genoeg reden, anders vlogen al onze kogels en raketten namelijk doodleuk over de vijandelijke voertuigen heen.
Crossout VR hands-on

Crossout VR hands-on – Nog geen toegevoegde waarde

Crossout is zeker een titel om in de gaten te houden en het is compleet anders wat Gaijin Entertainment voorheen heeft gedaan. We zetten alleen nog onze vraagtekens bij de Crossout VR hands-on die we hebben gehad, want je zou verwachten dat VR alleen maar een toegevoegde waarde zal zijn, maar het beperkt de speler juist enorm in zijn of haar keuzes. We zijn benieuwd of er aan de VR-versie nog elementen zullen worden toegevoegd, zoals gerichter mikken, want anders zal het niet veel meer zijn dan een gimmick.