Civilization Beyond Earth Preview - Lijkt beloften waar te maken

Preview
zaterdag, 16 augustus 2014 om 13:28
xgn google image
Na afloop van de E3 waren wij goed enthousiast over de nieuwe game van Firaxis: Civilization: Beyond Earth. Op de GamesCom van afgelopen week hebben wij de 4X strategiegame in een nieuwer stadium mogen zien en maakte de titel opnieuw onze torenhoge verwachtingen waar.
Voor de mensen de de premis van Beyond Earth nog niet kennen, is het lezen van onze vorige preview waarschijnlijk een goed idee. Hierin worden namelijk enkele systemen van de game uitgelegd en uitgedoekt. In Duitsland kregen wij nog wat nieuwe features te zien, zoals een nieuwe satelliet, nieuwe diplomatie opties en nieuwe info over het karakter van de personages.

Civilization: Beyond Earth wereld staat niet stil

Wat opviel voordat de presentatie van de nieuwe Civilization überhaupt begon, was dat de wereld van Beyond Earth continu in beweging is. In oudere spellen uit de serie waren het alleen de soldaten die animaties hadden, maar in de nieuwe 'Civ' is dat totaal anders.
Zo zijn veel 'tile improvements' geanimeerd. Grote generatoren die energie opwekken voor de stad pompen constant op en neer en grote machines lassen stukken aliminium - of een resource dat erop lijkt - aan stukken op het desbetreffende landvlak. Het zorgt ervoor dat de wereld veel levendiger voelt, alsof je bijna kunt zien wat er allemaal plaatsvindt in jouw Beyond Earth koninkrijk. Erg tof.
Civilization Beyond Earth Stad

Tactische ruimtesondes

In onze vorige preview vertelden wij jullie al over de Tactical Satellite, die manschappen eronder extra kracht geeft. In onze demo kregen wij een nieuwe ruimtesonde te zien. Met deze vliegende machine krijgen alle tile improvements eronder een boost, waardoor bijvoorbeeld generatoren extra energie uitspuwen.
Ontzettend handig natuurlijk, aangezien je op deze manier minder verbeteringen en generatoren nodig hebt om een bepaald energieniveau te halen. Het is natuurlijk even kijken hoe dit uitpakt, maar de satellieten kunnen het strategiedeel van Civilization: Beyond Earth op deze manier enorm verdiepen.

Aliens functioneren interessant

Iets wat ontzettend interessant is in Civilization: Beyond Earth, is de manier hoe de aliens in de game functioneren. In de demo werd ons vredige koninkrijkje verstoord door een enorme Kraken. Niet dat onze schepen en havensteden werden aangevallen, maar het grote monster bracht onze handelsroute in gevaar. En die handelsroute was broodnodig om een fragiele alliantie met de American Reclamation Corporation in stand te houden.
De ontwikkelaar achter de knoppen kwam hierdoor voor een interessante keuze te staan. Brengen we onze alliantie in gevaar, of schieten we de Kraken naar het hiernamaals. Die laatste keuze lijkt het meest aantrekkelijk, maar in Beyond Earth functioneren de buitenaardse wezens als een soort extra factie. Vrijwel alle levende wezens zijn vredelievend, maar als je ze (constant) aanvalt, dan worden ze agressief en zullen ze proberen je terug te pakken.
Hierdoor is het continu de vraag of je jouw relatie met de fauna heel laat, of deze juist vernietigt met alle gevolgen van dien. De aliens zijn de Beyond Earth-versie van barbaren uit de vorige delen, alleen gedragen ze zich een stuk interessanter.
Civilization Beyond Earth Aliens

De barmhartige Samaritaan

In de vorige paragraaf haalden wij de alliantie met de American Reclamation Corporation aan. Deze samenwerking was al ruim honderd beurten van kracht in onze demo. De Amerikanen waren ons enorm dankbaar voor het geven - niet ruilen, echt afstaan - van energie aan het begin van de game. Hierdoor kon de factie uitgroeien tot de grootste natie in die game.
Andere landen op deze manier helpen kon ook al in bijvoorbeeld Civilization V, maar in Beyond Earth gaat het nog iets verder. Voor het bieden van een helpende hand krijg je 'favors', wat je kunt zien als een diplomatische valuta. In de demo hadden wij namelijk een chronisch tekort aan een resource en door het aflossen van zo'n favor stuurde de Amerikanen ons een mooie zondvloed aan titanium. De barmhartige Samaritaan uithangen loont dus echt in Civilization: Beyond Earth.

Persoonlijkheid leaders is onvoorspelbaar

Iets wat je altijd wist in Civilization V, was dat Ghandi een schatje is, Siam altijd voor een cultuuroverwinning gaat en Montezuma (leider van de Azteken) het liefst een mes door je alliantie steekt. Altijd was de persoonlijkheid van de verschillende facties van tevoren bekend, iets dat in de nieuwe Civ niet meer het geval is.
Nu kijkt de A.I. altijd naar de startplaats van een factie. Dit zal niet alleen inhouden hoe het land zich tegenover jou gaat gedragen, maar ook voor welke overwinningsconditie ze zullen gaan. Als dit lekker werkt, zal elk potje in Civilization: Beyond Earth onvoorspelbaar zijn, wat meer uitdaging met zich mee gaat brengen.
Overigens is het ook leuk om op te merken dat de leaders in de game van uiterlijk veranderen. In de vorige preview vertelden wij over verschillende affinities, en deze zullen een verregaanden invloed hebben op de looks van de personages. Ons werd bijvoorbeeld de leider van de Slavische Republiek getoond, die voor de Supremecy affinity had gekozen. Het resultaat: een halve cyborg met augmentaties overal in het lichaam. Een leuke visuele twist.
Civilization Beyond Earth Screen

Civilization: Beyond Earth is indrukwekkend

Wat wij tot nu toe hebben gezien van de nieuwste Firaxis game is erg indrukwekkend. Niet alleen is de klassieke Civ gameplay bewaard gebleven, ook voegt de ontwikkelaar een lading aan nieuwe features toe die het spel dieper en interessanter maken. Nog twee maanden en dan kunnen wij zien of Civilization: Beyond Earth al deze beloften ook echt in kan lossen. Wij hebben er in ieder geval vertrouwen in!