Call of Juarez: Gunslinger Preview

Preview
maandag, 10 september 2012 om 18:00
xgn google image
Laten we vooral niet om de feiten heen draaien: Call of Juarez: The Cartel was om te huilen. De game die het wilde westen naar een moderne setting bracht, had zoveel potentie. Maar helaas was het veel te buggy om er echt van te kunnen genieten. Ubisoft wil een nieuwe kans en gaat terug naar de roots van de Call of Juarez serie met Call of Juarez: The Gunslinger.
In Call Juarez: The Gunslinger word je meegenomen naar het oude vertrouwde Wilde Westen waar de serie mee startte. Vergeet dus de moderne wereld uit The Cartel, want dat laten we achter ons. In The Gunslinger ontmoet je al gauw de hoofdpersoon, een outlaw die een saloon instapt en dan zijn levensverhaal begint te vertellen. Het zijn zijn anekdotes die jij als speler zult ervaren. In ongeveer veertien missies leer jij de goede en slechte kanten kennen van deze premiejager.
Eerste arcade game in de serie
Opvallend aan Call of Juarez: The Gungslinger is dat het een arcadegame betreft, iets wat nog niet eerder voorkwam in de western franchise. Wellicht dat dit wel een goede zet is, een stap in de goede richting. Hoewel we de game niet zelf gespeeld hebben, maar een presentatie hebben bijgewoond, moet toch een eerste indruk geformuleerd worden. Fris, anders, zo ziet The Gunslinger eruit. En dat is een goed teken.
Toffe elementen
De gehele first-person shooter, die een enorm hoog tempo kent, bevat drie belangrijke elementen: de skill tree, concentration mode en sense of death. Skill tree draait om het uitbreiden van je vaardigheden. In elke missie zul je, logischerwijs, heel wat vijanden neer moeten knallen en voor elke actie zul je punten verdienen waarmee je je als het ware kunt upgraden. Dit levelen lijkt een aangename toevoeging te worden aan de game en de skill tree zag er op het eerste oog gevarieerd uit. Wat de opties precies zullen zijn, is nog even de vraag. Maar sowieso behoort het sneller kunnen herladen van wapens bijvoorbeeld tot de mogelijkheden.
Wat verder vet is, is de concentration mode. Door steeds vijanden neer te knallen, wordt de 'concentration' optie gevuld waardoor deze uiteindelijk uitgevoerd kan worden. Lekker destructief diverse vijanden op een spectaculaire manier neerknallen is het resultaat. Net zo indrukwekkend zag sense of death eruit. Regelmatig suizen de kogels om je oren en ook jij kunt niet continu herladen en schieten. Daarom is sense of death bedoeld om kogels te ontwijken en daarna bijvoorbeeld spectaculair terug te schieten. Toegegeven, de opties in The Gunslinger zijn leuk en niet geheel onbelangrijk: alles zag er in zo'n vroeg stadium keurig uit.
Oude vertrouwde sfeer
Wat verder opviel aan onze eerste kennismaking met de game, was de gehele sfeer. Het is een beetje alsof je onderdeel bent van een stripboek. Elke keer als je vijanden een kogel door hun hoofd jaagt, staat er een tekst met 'headshot' in het scherm. En voor elke andere toffe actie verschijnen er ook teksten in je scherm. Verder zal de hoofdrolspeler, die tevens de verteller is gedurende het hele verhaal, steeds commentaar leveren. Geen vervelende zinnen, nee humoristische opmerkingen ontglippen deze oude knar voortdurend. Heerlijk om te horen en iets dat zeker toegevoegde waarde heeft als het gaat om de sfeer van de game.
The Gunslinger gaat dus terug naar de roots. Dit blijkt ook uit de omgevingen. Bij het spelen van Call of Juarez wil je niet zo zeer een moderne setting, maar wil je een typische western setting. Hiervan zul je ruimschoots bediend worden in The Gunslinger. Goudmijnen zijn van de partij, als ook woestijnen, de Rocky Mountains en meer van dit soort typerende omgevingen. Niet geheel onbelangrijk passeren ook iconen de revue, zoals Billy the Kid.
Frisse eerste indruk
Dit alles klinkt als muziek in de oren, waarbij je je afvraagt: zijn er nog valkuilen? Natuurlijk. De vraag is in hoeverre de game niet te lineair wordt, hoe lang de speelduur zal zijn, of er een toffe co-op modus in komt en meer van dit soort vragen blijven voor alsnog onbeantwoord. Er is ons verteld dat de game zo'n tien uur zal duren. Maar of dit alles bij elkaar opgeteld is, of dat dit alle modi bij elkaar zijn - wat die ook allemaal moge inhouden - is vooralsnog tasten in het duister. De belangrijkste vraag is natuurlijk of de game goed uitgewerkt wordt, zonder te veel bugs zoals Call of Juarez:The Cartel. Die vraag zullen we pas na een speelsessie kunnen beantwoorden. Maar vooralsnog oogt The Gunslinger fris en dat is een goed teken.

Populair Nieuws